Jag är lite inblandat i ett projekt där vi tillsammans med vänner i Tanzania säljer små enkla solcellsprylar. Men vi fick tanken att vi skulle vilja prova på att bygga lite elektronik i Tanzania som sedan säljs. En ficklampa skulle vara ett litet första försök. Inte för att skulle bli billigare än att köpa färdiga från Kina, det finns massor att köpa redan, utan för att de gick att laga. De Kinesiska går sönder hela tiden och är högt integrerade, dvs måste kasseras. Så även om inköp är billigt så med deras låga inkomst så blir hemskt dyrt att köpa solcellsprylar som inom ett år går sönder. Dessutom skulle det kunna ge några jobb i Tanzania och lite stolthet att gjort eget.
Kanske en dum idé att tro kan tillverka eget, men vi vill göra ett litet försök och se vart det landar

Så konstruktionen måste vara enkel, stabil och billig i komponenter. Arbetstid är billig så är inget problem linda spolar och annat om blir billigare. Efter lite letande så hittade denna sidan
http://www.talkingelectronics.com/te_in ... index.html
På en testplatta så har jag testat "CIRCUIT A" och "LED TORCH CIRCUIT - 1". Jag använde en liten transformator från ett switchat nätaggregat och båda konstruktionerna fungerade. Men det lös svagt och jag uppmätte 1 mA (då pulserande så tog jag och satte 10 ohm i serie med elektrolytkondensator över så fick DC och så räknade strömmen).
Jag höll på en del med hobbyelektronik för mycket länge sedan så jag är hemskt rostig. Och jag är paniskt rädd för spolar, tyckte det var för svårt. Jag hade även i detta fallet helst använt någon form av spänningspump med elektrolytkondensatorer men jag tror det blir för mycket spänningsfall och då förluster i komponenterna. Så att använda en spole som i dessa konstruktionerna är nog det rätta.
Jag skulle vilja använda "LED TORCH CIRCUIT - 1" men med tre lysdioder i serie. Jag ansluter en 2-3 volt solcell via en diod direkt till det laddningsbara batteriet. Solcellen är klen med en inre resistans och batteriet "drar ned" spänningen till 1,2V så det borde fungera.
Så jag vore väldigt tacksam om kunde få lite råd och tips?
- Jag är helt lost vad gäller spolen. Hittar inga alls med materialet F29, några tips vad för billig "standardtyp" jag kan använda och var jag kan köpa sådan? Vet inte hur stor jag behöver för att driva tre lysdioder men jag kan ju köpa lite olika storlekar och testa. Och tråden i spolen, vilken typ och var köper jag den?
- Varför behövs en diod i serie med lysdioderna i den andra konstruktionen men inte den första?
- Varför behövs en snabbare diod när tre lysdioder? Jag hittar inte den modellen, något förslag på annan med lågt spänningsfall?
- Jag hänger inte riktigt med på resonemanget att BC338 duger i LED TORCH CIRCUIT 1 och 3 men inte i 2? Hittar inte heller 2SC3279, något förslag på billig ersättare som är lätt få tag i?
- Är det sant att pulserande ström som i "CIRCUIT A" ger mer ljus med mindre effekt? Funderar på om inte skulle fungera att ansluta 100uF-kondensatorn över 39R-motståndet, borde fortfarande bli detsamma för basen på BC547, dvs samma funktion. Om fungerar, kan jag då ta bort dioden i serie med lysdioderna?
- Har du tips på en liten billig omkopplare som löds på kretskort som du tror kan tåla lite mer krävande klimat? De mekaniska delarna brukar gå sönder först. Men inte kritiskt, då tanken är att om går sönder så kan bytas ut.

Tacksam för alla förslag och tips!
Gärna lite allmänna tips också, som typ var du brukar köpa om litet antal och var köper om lite mer. Om finns bra ställen inom eller utom Sverige med snabb leveranstid och rimlig frakt. Eller lite länkar till sidor jag borde läsa för att förstå mer om det jag tänker göra.
[Ursäkta bilderna är upp-och-ned, är en iPhone-grej att orienteringen är en markering i meta-data, men vissa program som då detta forum ser inte den utan visar den som pixlarna ligger]
kent