Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Vejbymats

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Vejbymats »

En ytterligare kontrollfråga; Driver du fortfarande heatbeden direkt via controllerkortet, eller via relä?
Användarvisningsbild
pstrand

Inlägg av pstrand »

Nej, inte just nu. Har en extern mosfet + optokopplare som är kopplad till utgången från den inbyggda mosfet:en.

Använde denna. IRFB3006PBF, N-channel MOSFET.

Vid 12V matning drar bädden ca 9A. Borde gå att använda den inbygga mosfet:en. Ska titta på
detta senare (efter semestern som börjar idag) :) :) :)

Givetvis behövs ett starkare nätagg. då.
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

ok, då blev det inte så enkelt som jag hoppades... :humm: :D
Användarvisningsbild
pstrand

Inlägg av pstrand »

Jag antar att om man har ett starkare nätagg. kan man använda den interna mosfet:en och då är det inte så mycket moddar som behövs. Har inte specen på den Mosfet:en. Tror att det finns andra här i den här tråden som kan svara på detta. Har inte tid att kolla upp det just nu.

Kort-kontakten och kablarna i bandkabeln är ju av klenaste laget. Har använt separata 1.5 mm2 kablar.
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Jag har ett "riktigt" 15V aggregat, så det klarar enkelt av behovet, men vad själva kortet klarar av vet jag inte...

Den som har koll får gärna fylla på här! :)
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Spec mosfet. http://www.nxp.com/documents/data_sheet/BUK6215-75C.pdf
Strömmen är inte problemet utan om kylningen är tillräckligt.
men mats kan väl testa, bara koppla in och sätta pekfingret på mosfet'en :)
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

:vissla: Nja... Så himla sugen på att byta controllerkort är jag inte.

Jag har gjort tillräckligt många :doh: för inte stanna upp lite i alla fall! :D
Loftolle

Inlägg av Loftolle »

Efter att ha suttit och läst här på forumet till och från i några år så får jag väl skriva då jag byggt en K8200, dock så har jag bytt ut så mycket delar så vet inte riktigt vad den skall kallas nu, men det började iaf som en K8200 ^^

jag har väl brottats nu ett bra tag och råkade bränna upp mitt kontrollerkort då en kylfläns lossnade och ramlade ner och kortslöt allt typ.

Till saken, jag har köpt ett Ramps 1.4 istället och kör med Repetier Firmware, alla axlar går lätt och allt flyter men av någon anledning så får jag fortfarande förskjutningar i x led, jag testade att växla x och y via kablarna men problemet kvarstod, det som händer känns garanterat som om det är en av stegmotorerna som hoppar ett steg, hur högt vågar jag gå i volt på dem? här följer lite info om hur mina inställningar ser ut, för övrigt så har jag kylflänsar på stegmotordrivarna.

acceleration på x och y är 1000 och z 100
samma på travel acceleration.

Det verkar som om att öka volt på x motorn hjälper och motorn blir inte direkt varm, men hur högt vågar man gå?

just det ja, jag kör med runt 0.68 volt nu på X.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Jag fick förskjutningar i början tills jag uppade ref spänningen till typ 0.55 (jag gjorde bara den inställningen) och sedan försvann det.

1000 låter mycket default har väl varit 600mm/s^2.
Kolla också att det är tillräcklig kylning, annars kan det hända att plast sticker upp och munstycket hakar i.

En annan sak att kolla är att inga kablar från Y släden hakar i något(typ buntbandslås). Kan vara bra att sitta och kolla en stund hur det ser ut där bak.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Upps, kom på ett par saker.

Jag är inte säker på vilken spänning jag har då jag ser att du har 0.68, skall försöka mäta ikväll.
Det skulle också kunna vara elektriska störningar men som hos mig dock orsakade hängningar.
Prova att ställa skrivaren på att annat ställe. Jag kan tex inte ha skrivaren i mitt "datorrum", inte med varesig filter eller UPS eller båda. På köksbordet går det bra helt utan sådana tillsatser :shock:
Loftolle

Inlägg av Loftolle »

Jag kan tyvärr inte flytta skrivaren, det verkar fungera bra nu dock med högre volt, y släden hoppar inga steg och x fungerar också fint. Till saken kan också vara att jag behöver mera volt då jag spänn upp remmarna mer för att slippa glapp osv.

Jo kylningen fungerar ok, jag skriver ut nya delar för kylningen just nu, jag har bytt till en E3d v5 hotell som gjorde underverk med kvalitén.

Jag hade störningar som gjorde att samtliga axlar inte gick till home utan stannade lite där de kände för, men jag satte feritkärnor på kablarna till samtliga brytare och vips så vart de problemen borta. Så den verkar dan kunna printa med de hastigheterna nu och det ser än så länge bra ut. Men jag läste någonstans att vissa körde så mycket som 0.8 på sina stegmotorer, låter väl högt men då bör ju inte runt 0.68 vara några problem?
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

det är ju lätt att lägga handen på motorerna och känna på tempen, men värre på drivarna.
Vad man kan göra där är att skriva ut en kåpa med hållare för fläkt.
Loftolle

Inlägg av Loftolle »

Jag har en fläkt som blåser lite lugnt över dem, men jag testade att sänka accelerationen till 750 på samtliga istället för 1000, och den går mycket mjukare nu... Att jag inte tänkt på det tidigare :s

Ska testa en av de jobbigare objekten nu och se hur det går :)
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Jag kör 50 på perimeter 100 på first layer 600 dom övriga
Loftolle

Inlägg av Loftolle »

Inga skippade steg alls nu, dock så måste jag nog kalibrera om min heatbed så den verkligen är plan, sakerna sitter inte riktigt fast trots att jag har glasskiva som jag skriver ut på, jag experimenterar med hårspray och lite högre temp (65grader) men det vill sig inte helt ändå så jag tror det är att den inte riktigt är plan helt enkelt.
Skriv svar