Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
rjl11
Inlägg: 371
Blev medlem: 1 november 2010, 18:25:27
Ort: Herrljunga

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av rjl11 »

Inga bilder än men lite text:
Var och skaffade en självbländande svetsskärm så nu var jag på och gjorde ett nytt försök med svetsningen.
Slipade ur den gamla svetsen och fyllde på med ny fog. Svetsade 10 mm åtgången och direkt på med nålhammaren för att smida ut svetsen. Blev lite bättre denna gången men inte helt bra, nickel elektroderna rinner väldigt lätt jämfört med de växelströms-elektroder(vad de nu hette) jag brukar använda , under upp är bara att glömma. Detta är förövrigt svetsat med en inlånad invertersvets med elektrod på plus och ca 60 amp. Bilder kommer om några dagar när jag kommer ihåg kameran.

Angående förvärmningen så är det lite svårt att värma denna del så mycket mer då det råkar innefatta hela växellådan med tätningar och olja, punktvärma gjute mer än 100 grader brukar inte vara en god idé.

Nu är alla cylinderfoder monterade och höjden ligger mellan 0,05 och 0,10 på dem :tumupp:
Vevaxel och ramlager är monterade och motorstativet börjar likna en banan fast jag är bara uppe i ca 150 kilo av 450 kilo som stativet skall tåla :badgrin:

Det trillade även in lite mer delar: vattenpump, oljepump, lager till insprutningspumpens drivning och en liter Fordson Empire Blue färg.
Backard
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 april 2011, 15:33:07

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av Backard »

Empire blue! Fint ska det vara :D
Användarvisningsbild
rjl11
Inlägg: 371
Blev medlem: 1 november 2010, 18:25:27
Ort: Herrljunga

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av rjl11 »

Svarvade till ett dorn för att byta kolvbultsbussningar.
002.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35148
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av säter »

Måste bussningarna henas efter ipressning?
Användarvisningsbild
rjl11
Inlägg: 371
Blev medlem: 1 november 2010, 18:25:27
Ort: Herrljunga

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av rjl11 »

Det borde inte behövas men jag har inte provat med de nya kolvbultarna.

Tillägg 21:27 201014
Jag hade fel och säter har rätt som vanligt, bussningarna måste henas efter montering.
Senast redigerad av rjl11 20 oktober 2014, 21:29:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rjl11
Inlägg: 371
Blev medlem: 1 november 2010, 18:25:27
Ort: Herrljunga

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av rjl11 »

Har nu pressat i nya kolvbultsbussningar i vevstakarna och konstaterat att de är några tiondelar små invändigt så det blir till att ta fram en brotsch och sedan hena det sista, skall även borra upp smörjhålet.
003.JPG
Alla cylinderfoder är på plats.
001.JPG
Lagom foderhöjd 0,10mm (den yttersta kanten)
002.JPG
Julafton varje dag, en av de nya kolvarna. Aluminiumkolvar i en traktor diesel är vad jag vet mycket ovanligt.
004.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av Andy »

Var de gamla kolvarna inte aluminium?
Användarvisningsbild
rjl11
Inlägg: 371
Blev medlem: 1 november 2010, 18:25:27
Ort: Herrljunga

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av rjl11 »

De var aluminium också.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av Andy »

Ja, jag misstänkte väl det.
Kanske lite ovanligt på äldre dieselmotorer men Ford var väl lite för sin tid på den tiden. :-)
Användarvisningsbild
rjl11
Inlägg: 371
Blev medlem: 1 november 2010, 18:25:27
Ort: Herrljunga

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av rjl11 »

Brotschat upp kolvbultsbussningarna
002.JPG
Monterat kolvar
003.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av Vilhelmsson »

Kul tråd att följa gillar traktorer och dieselmotorer, har precis dratt igång en gammal Holder b18 :D
tips: många kolvringar att hålla reda på, har du tillgång till en svarv så kunde du svarva en kolvringskona.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av Fritzell »

Helt otroligt projekt. Är mycket imponerad!
Önskar jag hade samma tid och möjligheter att renovera ett gammalt objekt, framförallt traktor med gräv möjligheter.

Skall följa tråden med spänning! Ser fram emot video när motorn går och du tar det första grävtaget med skopan :tumupp:
Användarvisningsbild
rjl11
Inlägg: 371
Blev medlem: 1 november 2010, 18:25:27
Ort: Herrljunga

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av rjl11 »

Hade ur vevaxeln igen då jag missat att klippa av vevaxeltätningen lagom långt.
003.JPG
20 kolvringar monterade på ett litet kick med rätt verktyg.
001.JPG
Ingen lågfriktionsmotor här inte.
002.JPG
Kolvar monterade.
005.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31282
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av MadModder »

Jösses... Hur hårt spänner ringarna ut mot cylinderväggen egentligen? Ser ut som de skulle gräva hål bara på några slag. :mrgreen:
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av xxargs »

Som sagt ingen lågfriktions-design, så motorn lär kunna hålla oljan kvar i tråget ganska länge till skillnad från en del moderna bilmotorer med dold 1% oljeinblandning i motorn från vissa tillverkare...
Skriv svar