FTDI Drivers Are Killing Fake Chips
Re: FTDI Drivers Are Killing Fake Chips
Jag fattar inte problemet:
1. Det finns andra än FTDI att köpa av om man tycker det är för dyrt: PL2303HX och CP2102? Således behöver man inte köpa en billigare piratkopia.
2. Det står pirat-fabriken fritt att sälja en egen krets med eget namn och märka den som "kompatibel med FTDI".
3. Att gå runt med piratkopior eller kopior på pengar / biljetter fungerar inte för samhället i längden. Det straffar framgångsrika produkter att dåliga kopior är tillåtna att ha exakt samma logga på sig.
4. I windows bör det vara möjligt att högerklicka i enhetshanteraren, välja egenskapar och under menyn drivrutin så väljer man "gå tillbaka till föregående version".
1. Det finns andra än FTDI att köpa av om man tycker det är för dyrt: PL2303HX och CP2102? Således behöver man inte köpa en billigare piratkopia.
2. Det står pirat-fabriken fritt att sälja en egen krets med eget namn och märka den som "kompatibel med FTDI".
3. Att gå runt med piratkopior eller kopior på pengar / biljetter fungerar inte för samhället i längden. Det straffar framgångsrika produkter att dåliga kopior är tillåtna att ha exakt samma logga på sig.
4. I windows bör det vara möjligt att högerklicka i enhetshanteraren, välja egenskapar och under menyn drivrutin så väljer man "gå tillbaka till föregående version".
Kanske ett av problemen är att det är svårt att få med drivrutiner i Microsofts hantering?
Hur skulle det vara ett problem? Och varför satsar då inte konkurrerande tillverkare på den fantastiska, enorma Linuxmarknaden som ligger öppen?
Det verkar vara en del som inte fattar att för att sälja USB-kompatible enheter ska man betala licens till USB Foundation (eller vad det heter).
Då får man en egen signatur att lägga in i kretsarna och de kan identifieras.
Piratkopiorna har kopierat FTDIs signatur (och säkert andras också) och åker snålskjuts.
Och allvarligt: skulle jag åka bil och någon klättrar om bord och vill åka med utan att betala skulle jag också bli ganska sned och begära iaf. bensinpengar. Om de sedan utger sig för att vara mig - och beter sig tvivelaktigt - skulle jag snedtända en hel del - men tydligen ska FTDI acceptera detta utan att gnälla...?
Piratkopiorna har kopierat FTDIs signatur (och säkert andras också) och åker snålskjuts.
Och allvarligt: skulle jag åka bil och någon klättrar om bord och vill åka med utan att betala skulle jag också bli ganska sned och begära iaf. bensinpengar. Om de sedan utger sig för att vara mig - och beter sig tvivelaktigt - skulle jag snedtända en hel del - men tydligen ska FTDI acceptera detta utan att gnälla...?
Det är ett problem på flera sätt, bland annat när du uppgraderar din windows och plötsligt inte kan köra ditt grafikkort för att det kräver drivers som inte är signerade av microsoft, som tillverkaren inte har gjort för det var för dyrt.swesysmgr skrev:Hur skulle det vara ett problem?
För att där bara funkar det UTAN att krångla med att certa drivers för stora pengar ? ..det klart att man vill ha stöd för både och.Och varför satsar då inte konkurrerande tillverkare på den fantastiska, enorma Linuxmarknaden som ligger öppen?
På jobbet hade vi förut olika USB-serie adapters där vissa funkade bara i windows och vissa funkade bara för mac, men alla funkade i linux..
Kan detta verkligen drabba så värst många konsumenter? Var sitter alla dessa 'fake'-chips som alla pratar om?
En seriös tillverkare av elektronik skulle väl aldrig få för sig att köpa sina komponenter på E-bay?
En seriös tillverkare av elektronik skulle väl aldrig få för sig att köpa sina komponenter på E-bay?
Nä, det är en storm i ett vattenglas, de som drabbas är de som köper "billiga" No-Name pryttlar från diverse auktions-siter, dvs Ebay, tradden, AliExpress mfl.
Seriösa aktörer köper direkt från FTDI eller deras auktoriserade distributörer
Seriösa aktörer köper direkt från FTDI eller deras auktoriserade distributörer
Problemet ligger hos dom som tror att dom gör rätt för sig men inte har 100% kontroll på sin supply kedja, dvs väldigt många. Det är otroligt svårt att få 100% kontroll över nått som spänner över flertalet bolag.
Jag tror problemet är störst när man ger sig in på spot-marknaden för komponenter. Det är ju nått som ett seriöst bolag inte borde göra men om det står mellan det och att stoppa produktion så finns det säkert någon person i kedjan som kan tänka sig o ta genvägar. I dessa fall handlar det inte om att man väljer att köpa pirat för att det är billigare, utan att man köper vad man tror är äkta vara till ofta ett högre pris men man gör det för att det kanske är en tillfällig brist på just den specifika komponenten hos dom av tillverkaren auktoriserade handlarna.
Piratkomponenter är ett stort problem i branchen som man måste komma tillrätta med. Kanske är FTDIs sätt att göra det enda utvägen, jag vet inte. Men det tåls att diskuteras.
Jag tror problemet är störst när man ger sig in på spot-marknaden för komponenter. Det är ju nått som ett seriöst bolag inte borde göra men om det står mellan det och att stoppa produktion så finns det säkert någon person i kedjan som kan tänka sig o ta genvägar. I dessa fall handlar det inte om att man väljer att köpa pirat för att det är billigare, utan att man köper vad man tror är äkta vara till ofta ett högre pris men man gör det för att det kanske är en tillfällig brist på just den specifika komponenten hos dom av tillverkaren auktoriserade handlarna.
Piratkomponenter är ett stort problem i branchen som man måste komma tillrätta med. Kanske är FTDIs sätt att göra det enda utvägen, jag vet inte. Men det tåls att diskuteras.
Personligen tror jag att det nog är det enda sättet att komma åt dem, inga andra metoder verkar fungera.
Det speciella med dem är att de var mer eller mindre först att betala Microsoft de pengar som krävs för att få drivrutinerna signerade (och senare paketerade i Windows).qx5 skrev:Vad är det som är speciellt med FTDI:s kretsar egentligen?maDa skrev:Ja visst följer de USB-standarden såklart. Men deras chips är inte några standard "USB Serial", de har nämligen BaseClass satt till 0xff (Vendor Specific)
Det verkar vara en rätt plågsam process att certifiera en Windowsdriver. Jag erkänner att jag inte varit inblandad i det själv, men har åtminstone en bekant som sysslat med det. Därmed har jag hyggligt pålitlig andrahandsinfo och utgår helt fräckt från att de flesta (alla?) här sannolikt i bästa fall har tredjehandsinfo. Självgoda hälsningar från mig

Som sagt ovan, det lär inte vara avgiften för eget USB-ID utan kostnad och arbete att utveckla och framförallt certifiera Windowsdriver som övriga tillverkare gärna åker snålskjuts på.Icecap skrev:Det verkar vara en del som inte fattar att för att sälja USB-kompatible enheter ska man betala licens till USB Foundation (eller vad det heter).
Skulle jag åka runt med en hyggligt billig begagnad bil så skulle jag däremot bli förbannad när en anslutningskabel till Calix eller Defa's motorvärmarintag kostar flera hundralappar och de har mönsterskyddat formen på kontaktdonet så att det är olagligt för konkurrenter att sälja kopior. (Biltema lär ha sålt en "universalkabel" som passar båda, men den finns inte längre i sortimentet...). Resultatet är med största sannolikhet att elsäkerheten i snitt sjunker på grund av att folk fulpysslar (t.ex. har jag läst på nätet ett "tips" om att tälja i Biltemas kablar så att de går att ansluta på intag från Calix eller Defa) och att miljön blir lidande (en eller annan lär väl skita i att använda motorvärmaren om kabeln anses för dyr - i värsta fall kanske folk dessutom kör endast kupévärmare via skarvsladd klämd i dörren, dubbel miljöförlust).Icecap skrev:Och allvarligt: skulle jag åka bil och någon klättrar om bord och vill åka med utan att betala skulle jag också bli ganska sned och begära iaf. bensinpengar. Om de sedan utger sig för att vara mig - och beter sig tvivelaktigt - skulle jag snedtända en hel del - men tydligen ska FTDI acceptera detta utan att gnälla...?
Nej, "vanliga" konsumenter använder väl över huvud taget inte längre RS232, varken i externa kablar eller i någon färdigköpt apparat, skulle jag nog säga.jesse skrev:Kan detta verkligen drabba så värst många konsumenter? Var sitter alla dessa 'fake'-chips som alla pratar om?
Däremot finns det rätt många "ovanliga" konsumenter som pysslar med specialgrejer själva eller som använder produkter som tillverkas i en mycket liten serie, och då lär dessa kretsar förekomma.
Jag tror inte FTDI kommer någon vart med det här.
Skulle de verkligen enträget fortsätta den här typen av agerande så skulle till slut övriga tillverkare byta till att tillverka någon annan slags kretsar, FTDI-standarden skulle sluta marknadsdominera och kvar blir FTDI som de där som började tillverka sånahär kretsar på 90-talet. De får en fin plats på datormuseum tillsammans med andra företag/produkter som för länge sen gjorde något av stor betydelse men idag inte har någon betydelse alls.
Som jag redan tjatat om det så är det egentligen Microsoft som är boven. Med sin marknadsdominans för skrivbords-OS så kan de agera som vilka rövhål som helst.
Till er (t.ex. swesysmgr) som tycker att både FTDI och Microsoft gjort rätt: Varför är det då rätt att Microsoft bjussar på drivrutiner till de vanliga Intel-8080/8088-supportkretsarna som finns plagierade i varje PC-chipset? Varför ska Microsoft bjussa på sådana drivers men inte på FTDI-drivers?
Arduino slutade med FT232 av flera anledningar. De låter nu en Atmega interfacea en USB CDC Virtuell COM - som inte behöver någon särskild drivrutin.
Jag tycker också kineserna kunde kallat chippet för något eget, men sen rentav kalla det "FT232 equivalent/compatible", för att fejka en hel produkt är bara fel.
Jag tycker också kineserna kunde kallat chippet för något eget, men sen rentav kalla det "FT232 equivalent/compatible", för att fejka en hel produkt är bara fel.
På vilket sätt är MS boven, Boven i detta fallet är ju de som plagierar, ingen annan.Som jag redan tjatat om det så är det egentligen Microsoft som är boven. Med sin marknadsdominans för skrivbords-OS så kan de agera som vilka rövhål som helst.
Nu handlar det bara om någon tusenlapp, på sin höjd, för att få en drivrutin certifierad, kaffepengar med andra ord.
Dock verkar de att från januari i år så togs avgifterna bort .
-
Om du tillverkar och säljer en lite dyrare industriell eller medicinteknisk produkt, är det då verkligen så svårt att köpa komponenterna av RS eller Farnell och låta Note bygga de kritiska delarna i Västeuropa? Finns det några andra hinder än kostnader (=sänkt vinstmarginal)? Blir det problem med falska komponenter kan du ställa krav på att kedjan uppåt skall ta hela eller delar av kostnaden och den som säljer falska komponenter blir förhoppningsvis jagad av EU.Pajander skrev:Problemet ligger hos dom som tror att dom gör rätt för sig men inte har 100% kontroll på sin supply kedja, dvs väldigt många. Det är otroligt svårt att få 100% kontroll över nått som spänner över flertalet bolag.
Varför ger man sig då in där om problemet är känt sedan länge? Enda anledningen för seriös produktion skulle vara att få tag på komponenter som inte tillverkas längre och då sätta någon på att testa varenda komponent innan den går i produktion.Pajander skrev:Jag tror problemet är störst när man ger sig in på spot-marknaden för komponenter.
Dave Jones skrek nog "för dyrt" minst tio gånger i sin anti-FTDI-rant video, jag tycker det låter som samma sak här, snålhet och maximering av den egna vinstmarginalen och sedan en oändlig mängd tillkrånglade ursäkter för att skylla ifrån sig.Pajander skrev:Det är ju nått som ett seriöst bolag inte borde göra men om det står mellan det och att stoppa produktion så finns det säkert någon person i kedjan som kan tänka sig o ta genvägar. I dessa fall handlar det inte om att man väljer att köpa pirat för att det är billigare, utan att man köper vad man tror är äkta vara till ofta ett högre pris men man gör det för att det kanske är en tillfällig brist på just den specifika komponenten hos dom av tillverkaren auktoriserade handlarna.
De är de första som haft balls nog att göra något som direkt påverkar alla andra (inklusive snålvargskonsumenterna) som parasiterar på dem och det tycker jag är bra. Fritt blås för plagiering ger bara ett race mot botten och hej då ännu fler jobb från Europa.Pajander skrev:Piratkomponenter är ett stort problem i branchen som man måste komma tillrätta med. Kanske är FTDIs sätt att göra det enda utvägen, jag vet inte. Men det tåls att diskuteras.