Led baklyktor = RGB + Led controller + Software ??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Miramithe

Re: Led baklyktor = RGB + Led controller + Software ??

Inlägg av Miramithe »

Okej men då är du på det klara med att det kan vara olagligt att modifiera dessa och då får du väga in det.

Nu är det bara välja lösning.
just med bilar vill man ju att det ska funka alltid, inte bara ibland eller nästan alltid utan alltid, så jag tycker inte man ska krångla till det för mycket.
powerleds och ta signal till drivaren från parkering och bromsljus, tex om man kör med 1w LED så för en drivare på parkring kan det räcka om man driver den på kanske 100mA och för bromsljus har man en som driver det på typ 350mA alltså full sula, det kan dock bli för starkt så de värdena kan man labba med, en annan variant är att köra pwm på lyset.
det kan styras med eller utan microkontroller beroende på vad man vill och kan.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hhrrmmm, min 2007 registrerings besiktades med "fula" blinkers och sedan byggdes backljuset om och det har det sedan inte anmärkts på.
Nu kanske det inte går då TS bara har röda glas.

Årsmodeller tom 1975 får ha vita blinkers fram och röda bak.
86 kom krav på sidoblinkers.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Körriktningsvisare

Om det nu inte ser "snyggt ut" någon dag per år så vore det väl inte hela världen, men det är ju en del pyssel att byta fram och tillbaka.

Vad har TS för blinkers just nu mellan besiktningarna, original röda?
Har TS sidoblinkers?
Kommer man med självhäftande LED strips till besiktningen så blir det nog "åk hem och gör om.

Protte
tdacke

Inlägg av tdacke »

Jag skulle bli gladast (Och slippa hålla på att krångla med programmering) ifall det fanns
någon typ av styrkort/controller/ drivare som skulle kunna ta ingångar i form av 12-14volt dc
som triggningspunkt.

Detta vore isf önskevärt gällande Idé 1:

Ett par stycken power leds i de rätta färgerna.

Parkeringsljus tillslagen: PWM styra de röda power leds
Bromsljus aktiverad: Låta de PWM styrda röda LEDS gå på fulleffekt
Blinkers tillslagen: De röda LEDS ska enbart lysa i "Parkeringsläget= PWM styrd även under broms" så att de orange
blinkers syns tydligt. Till detta skulle det kanske behövas en timer av något slag som överensstämmer med blinkersen,
vad jag menar är att ifall inputen till blinkersen får 12V så går kopplas bromsljuset bort på DEN sidan under en viss tid
för att blinkersen är avktiv. Varje gång som den får en ny 12V puls (Blinkers) så förlängs denna timertiden med T ex 2 sec
eller nått sånt. När inte inputen känner av blinkerspulsen och jag fortfarande bromsar så ska bromsljuset tändas på nytt.

Detta upplägg vore kalas..
Finns det något sådant färdigt som används i annan applikation av något slag?

Mvh
Acke
tdacke

Inlägg av tdacke »

prototypen skrev:Hhrrmmm, min 2007 registrerings besiktades med "fula" blinkers och sedan byggdes backljuset om och det har det sedan inte anmärkts på.
Nu kanske det inte går då TS bara har röda glas.

Årsmodeller tom 1975 får ha vita blinkers fram och röda bak.
86 kom krav på sidoblinkers.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Körriktningsvisare

Om det nu inte ser "snyggt ut" någon dag per år så vore det väl inte hela världen, men det är ju en del pyssel att byta fram och tillbaka.

Vad har TS för blinkers just nu mellan besiktningarna, original röda?
Har TS sidoblinkers?
Kommer man med självhäftande LED strips till besiktningen så blir det nog "åk hem och gör om.

Protte
Jag köpte bilen (corvette 1993) i år nyimporterad och den första ägaren i Sverige gjorde just som du nämner,
monterade utanpåliggande lyktor och sidoblinkers av det fulaste slaget (Vanliga sidomarkeringslyktor http://www.oie.se/Archive/Bilder/Produk ... 0&mode=max) Jag vill inte hålla på att montera dit och bort detta utan en mera fast (och lite elegantare) lösning både som blinkers bak men även som sidokörriktningsvisare.
Men till sidan kommer det att lösas med ett par snyggare led varianter i sidogälarna eller i backspegeln.

Så länge som själva ledstripen INTE syns utan bara led skenet så är det svårt för besiktningen att göra något.
Jag menar titta på denne T ex, så stört synd att den inte finns med orange leds inbyggt:
Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

tdacke: "Har sett att Arduino är populärt men den kräver C-programmering som jag är nollad på..."

Men OK, då kan du direkt glömma detta med egenbyggda grejer - eller såklart betala för det vilket knappast blir ens i närheten av billigt.

Att byta LED på färdiga lampor skulle däremot inte vara ett större problem.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kan ju bli svårt att få röda lyktglas att släppa genom orange ljus.
Röda glas släpper bara genom rött ljus och orange LED producerar bara orange ljus.
Nu ligger rött och orange nära varandra så det kanske inte är alldeles hopplöst.

Protte
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Håller på med egna blinkersar till en MC och enligt min test så med orange LED bakom ett rött glas blir det mörkrött ljus.
Jag köpte lite provbitar härifrån (efter tips från Kankki) för att testa lite olika kombinationer: http://www.plexiglas-shop.com/FI/en/she ... 3cm4o.html
Skriv svar