Led baklyktor = RGB + Led controller + Software ??
Led baklyktor = RGB + Led controller + Software ??
Hej
Jag har idag en Ide som kan bli ett projekt.
Jag är relativt insatt i bilelektronik och samt lite om mappning men
inte så lika mycket vad det gäller elektronik på komponentnivå och programmering typ pic eller aduirno..
Bakgrunden till detta:
Har en jänke bil med 4 st röda baklyktor, i US så har de löst både parkeingsljus, bromsljus och blinkers
med 1 lampa och 2 glödtrådar (5W = Parkeringsljus och 21W = Bromsljus/blinkers).
I Sverige är det inte godkänt med röda blinkers så man måste eftermontera orangegula blinkers inför besiktning.
Jag skulle vilja ha en mera permanent lösning istället för att behöva montera dit dessa utanpåliggande blinkers
som inte ser snyggt ut inför varje besiktning.
Idé 1:
Eftersom en RGB list kan skapa MÅNGA olika färger och bakljusena är röda så krävs det någon typ av
grönt ljus för att skapa orangegul genom lyktan. Samtidigt kunna skapa rött ljus som paskeringsljus
och STARKT rött ljus som bromsljus. Detta skulle man säkerligen kunna åstadkomma med en RGB list
och några motstånd eller nått. Men här kommer nästa idé in...
Idé 2 (Lite jobbigare som kräver programmering):
Skulle vilja byta ut mina röda lyktor till vita/transperanta och sätta alltingen en led matrix eller
jämna rader med addressbara RGB lister. Sen använda någon typ av programmeringsbar controller
som tar emot 12V input och har minne så inte datorn behöver vara uppkopplad hela tiden för att fungera.
Det jag vill kunna göra är att tilldela dessa adressbara leds min egna upplägg funktioner av blinkers, bromsljus
och parkeringsljus ska vara, som ett exempel kunna programmera följande:
*Parkeringsljus på: Ska kunna välja vilka som ska lysa med PWM så jag kan sänka styrkan/intensiteten.
*Bromsljus aktiverad: Välja hur många/vilka/ eget mönster av LEDs som ska lysa med eget val av intensitet.
*Blinkers aktiverad samtidigt som bromljus aktiverad: Kunna välja/programmera att på den sidan som
blinkersen är aktiverad så stängs bromljuset av under HELA blinkersförloppet för att blinkersen ska
kunna synas tydligare.
Alltså behöver jag någon typ av kontroller som funkar att ha i en bil med varierande laddspänning/ström
upp till 14.5 volt samt att kontrollern är stabil så den inte ger ut ett svagare/starkare sken beroende på
just laddstyrkan från generatorn. Behöver också helst en programvara som man inte behöver vara en
högskole programmerare för att fatta..
Spontant har jag inga andra projekt som berör programmering på denne nivå så finns det färdiga program
som kan hantera min önskemål så är det att föredra istället för att lära sig skriva koder för det
är min sista utväg. Har massa andra intressen inom fordon men tiden fattas så därför sträcker jag ut
en hand för vägledning så jag kan fokusera på rätt lösning för mig.
Som sagt har försökt att glo lite på Aduirno och raspberry PI samt någon pic kort och allt
vad det heter men har svårt att greppa vad som skulle kunna funka för mig.
Tack för hjälpen i förhand
Mvh
Acke
Jag har idag en Ide som kan bli ett projekt.
Jag är relativt insatt i bilelektronik och samt lite om mappning men
inte så lika mycket vad det gäller elektronik på komponentnivå och programmering typ pic eller aduirno..
Bakgrunden till detta:
Har en jänke bil med 4 st röda baklyktor, i US så har de löst både parkeingsljus, bromsljus och blinkers
med 1 lampa och 2 glödtrådar (5W = Parkeringsljus och 21W = Bromsljus/blinkers).
I Sverige är det inte godkänt med röda blinkers så man måste eftermontera orangegula blinkers inför besiktning.
Jag skulle vilja ha en mera permanent lösning istället för att behöva montera dit dessa utanpåliggande blinkers
som inte ser snyggt ut inför varje besiktning.
Idé 1:
Eftersom en RGB list kan skapa MÅNGA olika färger och bakljusena är röda så krävs det någon typ av
grönt ljus för att skapa orangegul genom lyktan. Samtidigt kunna skapa rött ljus som paskeringsljus
och STARKT rött ljus som bromsljus. Detta skulle man säkerligen kunna åstadkomma med en RGB list
och några motstånd eller nått. Men här kommer nästa idé in...
Idé 2 (Lite jobbigare som kräver programmering):
Skulle vilja byta ut mina röda lyktor till vita/transperanta och sätta alltingen en led matrix eller
jämna rader med addressbara RGB lister. Sen använda någon typ av programmeringsbar controller
som tar emot 12V input och har minne så inte datorn behöver vara uppkopplad hela tiden för att fungera.
Det jag vill kunna göra är att tilldela dessa adressbara leds min egna upplägg funktioner av blinkers, bromsljus
och parkeringsljus ska vara, som ett exempel kunna programmera följande:
*Parkeringsljus på: Ska kunna välja vilka som ska lysa med PWM så jag kan sänka styrkan/intensiteten.
*Bromsljus aktiverad: Välja hur många/vilka/ eget mönster av LEDs som ska lysa med eget val av intensitet.
*Blinkers aktiverad samtidigt som bromljus aktiverad: Kunna välja/programmera att på den sidan som
blinkersen är aktiverad så stängs bromljuset av under HELA blinkersförloppet för att blinkersen ska
kunna synas tydligare.
Alltså behöver jag någon typ av kontroller som funkar att ha i en bil med varierande laddspänning/ström
upp till 14.5 volt samt att kontrollern är stabil så den inte ger ut ett svagare/starkare sken beroende på
just laddstyrkan från generatorn. Behöver också helst en programvara som man inte behöver vara en
högskole programmerare för att fatta..
Spontant har jag inga andra projekt som berör programmering på denne nivå så finns det färdiga program
som kan hantera min önskemål så är det att föredra istället för att lära sig skriva koder för det
är min sista utväg. Har massa andra intressen inom fordon men tiden fattas så därför sträcker jag ut
en hand för vägledning så jag kan fokusera på rätt lösning för mig.
Som sagt har försökt att glo lite på Aduirno och raspberry PI samt någon pic kort och allt
vad det heter men har svårt att greppa vad som skulle kunna funka för mig.
Tack för hjälpen i förhand
Mvh
Acke
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Led baklyktor = RGB + Led controller + Software ??
På min importbil så offrades backljuset och försågs med orange lampor. Ström togs från blinkerslamporna fram. Kan inte du göra på det viset eller är det fränare med LED?
Kommer LED lister att imponera på bilbesiktningen?
Protte
Kommer LED lister att imponera på bilbesiktningen?
Protte
Re: Led baklyktor = RGB + Led controller + Software ??
Hej Protte
Tack för snabba svar och tips..
Jag är väl insatt hur det kan kopplas för att splitta broms och blinkers
men jag vill inte köpa dessa fula lyktglas för de dyra pengarna som begärs
för att få orange blinkers.
Att det är fränt med LED är väll inte riktigt själva grejen utan LED ger mig
MERA möjligheter.
Bilprovningen är jag INTE orolig för då det inte finns några krav på E-märkningar
eller dyl vid en kontrollbesiktning utan enbart funktion och färg.
/Acke
Tack för snabba svar och tips..
Jag är väl insatt hur det kan kopplas för att splitta broms och blinkers
men jag vill inte köpa dessa fula lyktglas för de dyra pengarna som begärs
för att få orange blinkers.
Att det är fränt med LED är väll inte riktigt själva grejen utan LED ger mig
MERA möjligheter.
Bilprovningen är jag INTE orolig för då det inte finns några krav på E-märkningar
eller dyl vid en kontrollbesiktning utan enbart funktion och färg.
/Acke
Re: Led baklyktor = RGB + Led controller + Software ??
Adresserbara LED med minne = glöm det! Finns inte!
Men vilken styrenhet behöver du? Att bygga LED-grejen är inget svårt men din idé med gröna LED för att gå gul färg från de röda blinkersglas är dödfött! Jag har testat den kombo och resultatet är inget ljus. LED ger en ganska specifik färg varför det inte fungerar.
Men tillräckligt med gula LED vill ge gul indikering, om det sedan betyder att det ska eldas upp ett antal Watt är en sekundär sak.
En µC som styr det hela är inget problem, den drar typ ingenting av ström och kan styras via en kommandobus i någon version.
Men vilken styrenhet behöver du? Att bygga LED-grejen är inget svårt men din idé med gröna LED för att gå gul färg från de röda blinkersglas är dödfött! Jag har testat den kombo och resultatet är inget ljus. LED ger en ganska specifik färg varför det inte fungerar.
Men tillräckligt med gula LED vill ge gul indikering, om det sedan betyder att det ska eldas upp ett antal Watt är en sekundär sak.
En µC som styr det hela är inget problem, den drar typ ingenting av ström och kan styras via en kommandobus i någon version.
Re: Led baklyktor = RGB + Led controller + Software ??
Varför krångla till det med massa elektroniskt skit som kommer att pajja efter några dagar när man enklast bara sätter dit en europeisk/svensk dito för denna bilmodell och knökar i den lampa som ska va ?
Re: Led baklyktor = RGB + Led controller + Software ??
Hej Icecap
Nopp, menade inte att själva LED´n skulle ha något minne utan
RGB LEDs som är adressbara tillsammans med någon typ av kontroller
som har minne så den inte kräver att ha någon PC uppkopplad ständigt.
Vilken styrenhet, det är just det som är frågan. Jag vet inte vad jag ska välja
för att styrenhet och mjukvara som ska kunna åstadkomma detta.
Har sett att Arduino är populärt men den kräver C-programmering som jag är nollad på...
Jag har testat själv med JÄTTE GULA lampor mot röd lins och det blir orange aktigt
men även testat med grönt ljus och det blir orange men svagt...
Hahaha, detta sa mig ingenting..
"En µC som styr det hela är inget problem, den drar typ ingenting av ström och kan styras via en kommandobus i någon version."
mvh
Acke
Nopp, menade inte att själva LED´n skulle ha något minne utan
RGB LEDs som är adressbara tillsammans med någon typ av kontroller
som har minne så den inte kräver att ha någon PC uppkopplad ständigt.
Vilken styrenhet, det är just det som är frågan. Jag vet inte vad jag ska välja
för att styrenhet och mjukvara som ska kunna åstadkomma detta.
Har sett att Arduino är populärt men den kräver C-programmering som jag är nollad på...
Jag har testat själv med JÄTTE GULA lampor mot röd lins och det blir orange aktigt
men även testat med grönt ljus och det blir orange men svagt...
Hahaha, detta sa mig ingenting..
"En µC som styr det hela är inget problem, den drar typ ingenting av ström och kan styras via en kommandobus i någon version."
mvh
Acke
Re: Led baklyktor = RGB + Led controller + Software ??
Tja Tekko,Tekko skrev:Varför krångla till det med massa elektroniskt skit som kommer att pajja efter några dagar när man enklast bara sätter dit en europeisk/svensk dito för denna bilmodell och knökar i den lampa som ska va ?
Jag trodde att på detta forum ser man elektronik som något positivt och inte som något "skit"

Den ända EU versionen av lyktor som jag har sett till dessa bilar gjordes de första för över 20 årsen
säkert baserat på deras utseende och de ser bedrövligt fula ut samt att de har mage att be om så mycket
pengar för de glasen. Där av anledningen...
Samt att det iden skulle kunna vara en uppdatering.
Re: Led baklyktor = RGB + Led controller + Software ??
Jag skulle vilja påstå att det rent av är olagligt att bygga egna lysen till en bil genom att återanväde usa-lyktor och lysdioder. Jag kan nästan garantera att besiktningen kommer att säga sitt och ge dej tvåor för lysena, om inte körförbud tills eu-godkända lyktor har monterats.
Att designa hållbar bileketronik som tål vibration, transienter och fukt som dessutom är godkänt är extremt svårt, inget man gör hemma med vanliga kretskort, komponenter och lödtenn.
Att designa hållbar bileketronik som tål vibration, transienter och fukt som dessutom är godkänt är extremt svårt, inget man gör hemma med vanliga kretskort, komponenter och lödtenn.
Re: Led baklyktor = RGB + Led controller + Software ??
Matriser med WS2812B bakom klara lycktglas typ: Adafruit NeoPixel NeoMatrix 8x8 - 64 RGB LED Pixel Matrix, går att seriekoppla om man behöver mer. Lagligheten i detta friskriver jag mig ifrån.
/// Marcus
/// Marcus
Senast redigerad av lond 26 oktober 2014, 00:25:20, redigerad totalt 1 gång.
Re: Led baklyktor = RGB + Led controller + Software ??
Jag tycker det e sorgligt att folk numera ska ha utseende före funktion.tdacke skrev:Tja Tekko,Tekko skrev:Varför krångla till det med massa elektroniskt skit som kommer att pajja efter några dagar när man enklast bara sätter dit en europeisk/svensk dito för denna bilmodell och knökar i den lampa som ska va ?
Jag trodde att på detta forum ser man elektronik som något positivt och inte som något "skit"![]()
Den ända EU versionen av lyktor som jag har sett till dessa bilar gjordes de första för över 20 årsen
säkert baserat på deras utseende och de ser bedrövligt fula ut samt att de har mage att be om så mycket
pengar för de glasen. Där av anledningen...
Samt att det iden skulle kunna vara en uppdatering.
Tex ungdomar som fått körkort, det första de gör e att slänga alla pengar de har och får på fula kjolpaket, vita blinkers, såkallade "neon" ljus som lyser upp i regnbågens alla färger under bilen, monterar stora jävla baslådor och multikilowatt slutsteg i skuffen som hörs på mils avstånd och får bilen att låta som en enda marackas och som den ska skaka/vibrera sönder i småbitar när som helst. För att inte nämna hjul som ser ut som en rulle eltejp med bara ett varv kvar som de får byta mer eller mindre dagligen för att det ska börnas och driftas i varenda kurva och rondell och dessa ricer mufflers för att det ska låta, böla och dåna och störa omgivningen så maximalt som det bara går, som om inte baslådan redan var mer än nog.
Allt detta för att ungdomar och även vissa medelålders, ja tillockmed vissa pensionärer tycker det är coolt och definitionen på hur man skaffar flickvän lättast/på rätt sätt.
Medans jag körde runt i min mormors audi 80 från 1991 helt i orginalskick och tycke "min" bil såg mycket bättre ut än alla de andras illalåtande "julgranar" till bilar med knappa 1 centimeters markfrigång.
Re: Led baklyktor = RGB + Led controller + Software ??
Tekko:
Fast nu säger du väl mot dig själv?
Trådstartaren vill ju ha orginalutseende på sin bil, vilket det inte blir om man använder standardsättet för ombyggnad.
tdacke:
Hängde du med på vad prototypen menar? I helt vanliga vita backlysen stoppar man in sånadär orangefärgade glödlampor som används för blinkersen på vissa bilar som har vita glas. Fast din bil har kanske inte backlysen, eller tycker besiktningen att de sitter på fel ställe?
P.S. vad är det för bil?
Om den är inreggad i Sverige för tillräckligt länge sen tror jag inte detta behövs, men det har du säkert koll på själv. Det är nog säkert 25 år sen jag var på nån slags veteranbilsträff men har inget minne av krav på orange lampor då det begav sig.
Fast nu säger du väl mot dig själv?
Trådstartaren vill ju ha orginalutseende på sin bil, vilket det inte blir om man använder standardsättet för ombyggnad.
tdacke:
Hängde du med på vad prototypen menar? I helt vanliga vita backlysen stoppar man in sånadär orangefärgade glödlampor som används för blinkersen på vissa bilar som har vita glas. Fast din bil har kanske inte backlysen, eller tycker besiktningen att de sitter på fel ställe?
P.S. vad är det för bil?
Om den är inreggad i Sverige för tillräckligt länge sen tror jag inte detta behövs, men det har du säkert koll på själv. Det är nog säkert 25 år sen jag var på nån slags veteranbilsträff men har inget minne av krav på orange lampor då det begav sig.
Re: Led baklyktor = RGB + Led controller + Software ??
Inte för att vara den men, lyktor på bilar måste vara e märkta för att de ska gå igenom beskickningen och vara godkända. Alla modifikationer tar bort e märkningen till och med att byta glödlampor mot LED i dom.
För att få det rätt måste alltså lyktorna vara godkända. Vilket dom inte blir om man sätter rgb list bakom glaset.
Det hela handlar om säkerhet även om det inte låter så kul.
Nå ja till problemet, jag skulle använt power LED ist bara röda och orange. Går att fixa drivaren så dom lyser tillräckligt. Rgb låter onödigt då man aldrig kommer använda nå annat är röd och orange iaf.
För att få det rätt måste alltså lyktorna vara godkända. Vilket dom inte blir om man sätter rgb list bakom glaset.
Det hela handlar om säkerhet även om det inte låter så kul.
Nå ja till problemet, jag skulle använt power LED ist bara röda och orange. Går att fixa drivaren så dom lyser tillräckligt. Rgb låter onödigt då man aldrig kommer använda nå annat är röd och orange iaf.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Led baklyktor = RGB + Led controller + Software ??
E-märkning krävs på bilar efter en viss årsmodell, bilar före kan ju inte ha det då det inte fanns lag för det och lagar är oftast inte retroaktiva. Det som gällde då gäller nu.
Bilar bara avsedda för USA marknaden kan ju heller inte ha E-märkta glas men är undantagna ( men bara om det är orginal och inte något hemLEDombyggt).
Det finns bilar med dispens för röda blinkers kombinerat med bromsljus.
Det är inte lätt att hålla reda på årsmodeller, vilka krav som gällde då och hur det är med bilar tillverkade i andra delar av världen.
(Tycker det är dumt av de stora världsomspännande, USA baserade biltillverkarna att inte bygga bilar med orange blinkers som är tillåtet i USA.)
Din bil är den reg besiktad med "extralampor" som åker av och på årligen?
Protte
Bilar bara avsedda för USA marknaden kan ju heller inte ha E-märkta glas men är undantagna ( men bara om det är orginal och inte något hemLEDombyggt).
Det finns bilar med dispens för röda blinkers kombinerat med bromsljus.
Det är inte lätt att hålla reda på årsmodeller, vilka krav som gällde då och hur det är med bilar tillverkade i andra delar av världen.
(Tycker det är dumt av de stora världsomspännande, USA baserade biltillverkarna att inte bygga bilar med orange blinkers som är tillåtet i USA.)
Din bil är den reg besiktad med "extralampor" som åker av och på årligen?
Protte
Re: Led baklyktor = RGB + Led controller + Software ??
Vilken fart det vart
MEN E-märkningen kontrolleras INTE på en ordenarie besiktning. Det som kontrolleras är Befintlighet, skador, färg och funktion.
Att få en tvåa är i princip OBEFINTLIG och någon körförbud är det inte tal om då det skulle innebära tjänstefel.
Jag har en MYCKET bra insikt/kännedom i/om besiktningsbranchen.
Jag är med på vad protoypen menade och jag har vita backlysen MEN dessa sitter VÄLDIGT centralt vilket TYDLIGT avviker från de fordonsförordningsregler gällande
belysningens positionering på fordonet. Parkeringsljus, bromsljus och blinkers ska vara monterade i sidled om max 40cm in från yttre parametern samt minst 60 cm emellan.
Mina är placerade bra bit ÖVER 60cm från yttre parametern och under 40cm mellan de.. Så det är inte riktigt ett alternativ eftersom det är ett TYDLIGT avsteg hur bilen
ska se ut.. Bilen är inreggad som privat import i år (2014). Corvette C4 1993
Bilintresset är stort precis som teknikintresset och det kommer alltid att vara folk som gör si och gör så med sina bilar, datorer, flygplan eller vad man nu är ute efter.
Jag kan dock instämma att vissa delar är jag själv inte imponerad av och det är sånt som STÖR andra i form av buller, alltså folk som åker med raka rör (Eller ej tillräckligt med ljuddämpare)
på sina fordon. Någon baslåda störs jag inte av då jag bor på landet men hojåkare och raggarbilar som brölar i stan är ju bara trist.
Ja, det stämmer att lyktorna ska vara E-märkta MEN detta gäller ENBART vid registreringsbesiktning. Någon E-märkning kontrolleras ej på ordinarie besiktning. Så länge det inte aviker
ORDENTLIGT så finns det ingen lagstöd att sätta anmärkning på. Dock så faktiskt kan det vara så att vid en flygande så kontrolleras detta men ska kolla upp.
Det hela bottnar i att bilbesiktningsbranchen kan inte ha koll på alla nymodigheter som kommer inom LED utveckling. Det kommer nya lyktor hit och nya lyktor dit..
Så länge funktionen finns där så är det bara att godkänna.
Men ok, bara några stycken POWER leds.. Tja, det är ju en variant på den första IDE´n
Sorry för långt inlägg
Mvh
Acke

Detta är ett påstående tagit i luften utan förankring. JA, det är olagligt att bygga om något som är E-märkt då precis som du säger så upphävs E-märkningen.Tekko skrev:Jag skulle vilja påstå att det rent av är olagligt att bygga egna lysen till en bil genom att återanväde usa-lyktor och lysdioder. Jag kan nästan garantera att besiktningen kommer att säga sitt och ge dej tvåor för lysena, om inte körförbud tills eu-godkända lyktor har monterats.
MEN E-märkningen kontrolleras INTE på en ordenarie besiktning. Det som kontrolleras är Befintlighet, skador, färg och funktion.
Att få en tvåa är i princip OBEFINTLIG och någon körförbud är det inte tal om då det skulle innebära tjänstefel.
Jag har en MYCKET bra insikt/kännedom i/om besiktningsbranchen.
Bra, första riktiga tipset. Ska kolla, tack marcusMatriser med WS2812B bakom klara lycktglas typ: Adafruit NeoPixel NeoMatrix 8x8 - 64 RGB LED Pixel Matrix, går att seriekoppla om man behöver mer.
Hej Miam,Hängde du med på vad prototypen menar? I helt vanliga vita backlysen stoppar man in sånadär orangefärgade glödlampor som används för blinkersen på vissa bilar som har vita glas. Fast din bil har kanske inte backlysen, eller tycker besiktningen att de sitter på fel ställe?
P.S. vad är det för bil?
Om den är inreggad i Sverige för tillräckligt länge sen tror jag inte detta behövs, men det har du säkert koll på själv. Det är nog säkert 25 år sen jag var på nån slags veteranbilsträff men har inget minne av krav på orange lampor då det begav sig.
Jag är med på vad protoypen menade och jag har vita backlysen MEN dessa sitter VÄLDIGT centralt vilket TYDLIGT avviker från de fordonsförordningsregler gällande
belysningens positionering på fordonet. Parkeringsljus, bromsljus och blinkers ska vara monterade i sidled om max 40cm in från yttre parametern samt minst 60 cm emellan.
Mina är placerade bra bit ÖVER 60cm från yttre parametern och under 40cm mellan de.. Så det är inte riktigt ett alternativ eftersom det är ett TYDLIGT avsteg hur bilen
ska se ut.. Bilen är inreggad som privat import i år (2014). Corvette C4 1993
Teeko: Nu låter du lite bitterJag tycker det e sorgligt att folk numera ska ha utseende före funktion.
Tex ungdomar som fått körkort, det första de gör e att slänga alla pengar de har och får på fula kjolpaket, vita blinkers, såkallade "neon" ljus som lyser upp i regnbågens alla färger under bilen, monterar stora jävla baslådor och multikilowatt slutsteg i skuffen som hörs på mils avstånd och får bilen att låta som en enda marackas och som den ska skaka/vibrera sönder i småbitar när som helst. För att inte nämna hjul som ser ut som en rulle eltejp med bara ett varv kvar som de får byta mer eller mindre dagligen för att det ska börnas och driftas i varenda kurva och rondell och dessa ricer mufflers för att det ska låta, böla och dåna och störa omgivningen så maximalt som det bara går, som om inte baslådan redan var mer än nog.
Allt detta för att ungdomar och även vissa medelålders, ja tillockmed vissa pensionärer tycker det är coolt och definitionen på hur man skaffar flickvän lättast/på rätt sätt.
Medans jag körde runt i min mormors audi 80 från 1991 helt i orginalskick och tycke "min" bil såg mycket bättre ut än alla de andras illalåtande "julgranar" till bilar med knappa 1 centimeters markfrigång.


Bilintresset är stort precis som teknikintresset och det kommer alltid att vara folk som gör si och gör så med sina bilar, datorer, flygplan eller vad man nu är ute efter.
Jag kan dock instämma att vissa delar är jag själv inte imponerad av och det är sånt som STÖR andra i form av buller, alltså folk som åker med raka rör (Eller ej tillräckligt med ljuddämpare)
på sina fordon. Någon baslåda störs jag inte av då jag bor på landet men hojåkare och raggarbilar som brölar i stan är ju bara trist.
Hej, Miramithe,Inte för att vara den men, lyktor på bilar måste vara e märkta för att de ska gå igenom beskickningen och vara godkända. Alla modifikationer tar bort e märkningen till och med att byta glödlampor mot LED i dom.
För att få det rätt måste alltså lyktorna vara godkända. Vilket dom inte blir om man sätter rgb list bakom glaset.
Det hela handlar om säkerhet även om det inte låter så kul.
Nå ja till problemet, jag skulle använt power LED ist bara röda och orange. Går att fixa drivaren så dom lyser tillräckligt. Rgb låter onödigt då man aldrig kommer använda nå annat är röd och orange iaf.
Ja, det stämmer att lyktorna ska vara E-märkta MEN detta gäller ENBART vid registreringsbesiktning. Någon E-märkning kontrolleras ej på ordinarie besiktning. Så länge det inte aviker
ORDENTLIGT så finns det ingen lagstöd att sätta anmärkning på. Dock så faktiskt kan det vara så att vid en flygande så kontrolleras detta men ska kolla upp.
Det hela bottnar i att bilbesiktningsbranchen kan inte ha koll på alla nymodigheter som kommer inom LED utveckling. Det kommer nya lyktor hit och nya lyktor dit..
Så länge funktionen finns där så är det bara att godkänna.
Men ok, bara några stycken POWER leds.. Tja, det är ju en variant på den första IDE´n
Sorry för långt inlägg
Mvh
Acke
-
- Inlägg: 7106
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Led baklyktor = RGB + Led controller + Software ??
Protte! I TS första inlägg skrev han så här:
"I Sverige är det inte godkänt med röda blinkers så man måste eftermontera orangegula blinkers inför besiktning.
Jag skulle vilja ha en mera permanent lösning istället för att behöva montera dit dessa utanpåliggande blinkers
som inte ser snyggt ut inför varje besiktning."
"I Sverige är det inte godkänt med röda blinkers så man måste eftermontera orangegula blinkers inför besiktning.
Jag skulle vilja ha en mera permanent lösning istället för att behöva montera dit dessa utanpåliggande blinkers
som inte ser snyggt ut inför varje besiktning."