Få igång en Cnc-svarv, EMCO compact 6p
Få igång en Cnc-svarv, EMCO compact 6p
Jag har en förmåga att samla på mig trasiga maskiner. Nu när min flerop äntligen fungerar är siktet en Cnc-svarv. Det blev inte alls vad jag hade tänkt mig men kunde inte motstå för priset. Det blev en EMCO compact 6p som har stått på en skola sedan ny. Sen blev den inställd i ett förråda flera år och tappade minnet. Jag tänkte först att jag kunde starta maskin med dåligt batteri och testa att hå in i parameterinställningarna men kontrollern va helt låst med felmeddelande att den bara kan låsas upp av authorized personell? Jag satt i ett nytt batteri och nu blev det lite annat. Jag har ingen parameterlista till maskinen och bandet med parametrar verkar vara korrupt. Jag får in endel parametrar för hand men det är svårare med koordinat för ref-körning hmmm det är här jag har fastnat. Lite bilder är alltid kul. Elskåpet har en kul värmeväxlar-lösning som jag inte sett tidigare, gjort av RITAL. Den är helt kapslas utan några filter som man glömmer att rengöra. Maskinen är lite lagom skitig på utsidan men inuti ser den ut som ny.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Få igång en Cnc-svarv, EMCO compact 6p
Om det kan hjälpa dig lite så bifogar jag min MSD lista.
Enklaste sättet att få in den är genom seriekabeln, du måste dock först ställa in serieportens hastighet m.m.
Står i början i filen hur du ställer detta.
Visserligen är det till en 120, men det är inte så stora skillnader.
Den största skillnaden är om du har en T1 eller T02 styrsystem.
MSD parametrarna är inte lika mellan dessa!
Enkelt att se vilken man har, T1 har membran knappar, T02 "riktiga"
Jag har en T1.
Vad har du?
Har du MSD dokumentationen?
Har letat rätt på en hel del dokumentation om dessa maskiner. Om det är något speciellt du behöver så hör av dig.
Angående bandet, har för mig att MSD inställningarna skall finnas i början på båda sidor av bandet. Om den ena inte fungerar så prova den andra.
Enklaste sättet att få in den är genom seriekabeln, du måste dock först ställa in serieportens hastighet m.m.
Står i början i filen hur du ställer detta.
Visserligen är det till en 120, men det är inte så stora skillnader.
Den största skillnaden är om du har en T1 eller T02 styrsystem.
MSD parametrarna är inte lika mellan dessa!
Enkelt att se vilken man har, T1 har membran knappar, T02 "riktiga"
Jag har en T1.
Vad har du?
Har du MSD dokumentationen?
Har letat rätt på en hel del dokumentation om dessa maskiner. Om det är något speciellt du behöver så hör av dig.
Angående bandet, har för mig att MSD inställningarna skall finnas i början på båda sidor av bandet. Om den ena inte fungerar så prova den andra.
Whaoo! De va verkligen till stor hjälp, tackar så mycket. Jag har oxo T1. Jag får göra i ordning en kabel i morgon å pröva! 

Det finns vissa skillnader mellan våra maskiner.
De skillnader som jag ser direkt.
Du har pneumatisk chuck och dubb. Min har manuella.
Du har kylvätska och antagligen centralsmörjning, jag har inte det.
Det borde finnas parametrar för detta men jag har inte kollat vilka.
Bifogar en parameter beskrivning för senare T1 versioner (v3).
Har även en till lite äldre (v2.3).
De skillnader som jag ser direkt.
Du har pneumatisk chuck och dubb. Min har manuella.
Du har kylvätska och antagligen centralsmörjning, jag har inte det.
Det borde finnas parametrar för detta men jag har inte kollat vilka.
Bifogar en parameter beskrivning för senare T1 versioner (v3).
Har även en till lite äldre (v2.3).
Du sitter på en guldgruva av information broder
Nu kom jag hem aldeles för sent idag för att gå ut i verkstan men minnet säger mig att jag har v2.?? Finns det möjlighet att du kan lägga upp den?
Jag hittade en ritning över seriellkabel på den därninga norrmannen som håller på med motorcyklar´s hemsida och han beskriver att den ska se ut såhär, kan det verkligen vara sant?
Varför skulle pinne 16 vara med? Känner du igen det här daer?
Det är några nedladdningar nu på MSD och parameterlistan du bifogade, vilka är ni andra därute som sitter på såna här maskiner? Ge er tillkänna nu !

Jag hittade en ritning över seriellkabel på den därninga norrmannen som håller på med motorcyklar´s hemsida och han beskriver att den ska se ut såhär, kan det verkligen vara sant?

Det är några nedladdningar nu på MSD och parameterlistan du bifogade, vilka är ni andra därute som sitter på såna här maskiner? Ge er tillkänna nu !
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ja varför inte? Det finns otaliga sätt att koppla RS232 och detta är ju ett sätt som fm. fungerar i den maskinen med rätt inställda kommunikations parametrar.Varför skulle pinne 16 vara med?
den är inte kopplad till transmit data, pin 3 på db9. Att använda pin 16 (receive data 2) låter konstigt när man redan använder pinnarna 2 och 3. Undrar egentligen bara om vår landsgranne gjort en tanke-vurpa 

Kollat min kabel. Ser inte riktigt likadan ut.
Jag har såhär
Bifogar även MSD 2.3 beskrivning.
Jag har såhär
Kod: Markera allt
PC EMCO
3 2
2 3
7 4
8 5
5 7
1-4-6 -
- 6-20
ja jag vet inte va du hittar allt men nu blev mitt liv lite enklare. Jag har haft MSD för F1 och inte haft tillgång till rekomenderade värden för T1... hopplöst jobb alltså att försöka lista ut. Ang kabeln så är det alltå en standard modemkabel och inget annat, skulle va konstigt om en österikisk ingenjör skulle göra annat. Nu ska det göras läsläxor med barnen sen blir det ut i verkstan för att pröva.... SPÄNNANDE!!!
De vet väl att man aldrig skall avslöja sina källor...
men ingen mening att hålla det för sig själv.
Det mesta jag har om dessa har jag snappat upp i emco_turn_120 gruppen på Yahoo.
https://groups.yahoo.com/neo/groups/emco_turn_120/info
Där finns även flera MSD listor som kanske passar din bättre
t.ex. denna
men ingen mening att hålla det för sig själv.
Det mesta jag har om dessa har jag snappat upp i emco_turn_120 gruppen på Yahoo.
https://groups.yahoo.com/neo/groups/emco_turn_120/info
Där finns även flera MSD listor som kanske passar din bättre
t.ex. denna