Spännings omvandlare?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Guzz

Spännings omvandlare?

Inlägg av Guzz »

Jag har planer att göra en omvandlare som ska omvandla 4,8v-9v till 5v. Ännu bättre om den kan omvandla från 4,5v-12v till 5v. Jag vill också ha en begränsning på amperen och gärna en ställbar som man kan växla mellan 500 ma till 1A. Gärna ända ner till 100 ma också. Den är tänkt till en portable USB-laddare. Den ska drivas av batterier i olika styrkor och storlekar.

Någon som har en lösning på hur man kan bygga detta. Har tittat en del i Elfa katalogen med det har inte gjort mig mycket klokare.

Tacksam för svar :D
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

I detta fallet får jag rekomendera LM2588 kopplad som flyback. Någon aktiv strömbegränsning vet jag inte hur man ska göra såhär på rak arm.

Vad ska du med strömgräns till? Räcker det med överströmsskydd?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du kan bygga en step up/down converter, finns scheman på forumet om du söker lite.
Guzz

Inlägg av Guzz »

rehnmaak skrev:Vad ska du med strömgräns till? Räcker det med överströmsskydd?
Tanken är att kunna ladda olika saker beroende på vad de behöver. En iPod kan ta ända upp till 1A och får den det så laddar den fortare. Medans en normal sak som laddas med 100 ma till 500 ma beroende på vad de kräver.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag fattar inget... Var det inte en batteriladdare du skulla ansluta?
Guzz

Inlägg av Guzz »

Så här är det. Jag vill ta t.ex. 4st 1,5v batterier som jag låter gå igenom en krets som sedan blir det jag önskar, 5v och 500ma till 1A. Eller så tar jag ett 9v batteri. I änden av kretsen ska en USB hona sitta och då kan man sedan koppla in vad man vill som laddas på USB. Hoppas du förstår :wink:
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Och varför ska strömgränsen vara variabel? USB har ingen variabel strömgräns. USB är skyddad med en sk. polyswitch.
Guzz

Inlägg av Guzz »

Vad är en polyswitch?

Vad jag har kunnat läsa till mig så ger en USB 100 ma och efter en överenskomelse med datorn så kan den leverera upp till 500 ma. Varför jag vill att den ska kunna gå upp till en 1A är för att orginal laddaren till iPoden ger just så mycket. Men iPoden kan ju laddas på USB så kan kretsen bara leverera 500 ma så går det också bra.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Nja, usb:n levererar alltid full kräm. Det devicen förhandlar med hosten är hur mycket ström den FÅR ta av strömbudgeten.

polyswitch, google man, google.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Ska man förse någon apparat med en ström vid någon viss spänning så är det apparaten själv som ska se till att den drar rätt ström om den får rätt spänning. Du behöver således inte strömbegränsa via 1 A om du ska ladda en iPod, bara du ser till att inte ge den mer (eller mindre) än 5 V.
Guzz

Inlägg av Guzz »

monstrum skrev:Ska man förse någon apparat med en ström vid någon viss spänning så är det apparaten själv som ska se till att den drar rätt ström om den får rätt spänning. Du behöver således inte strömbegränsa via 1 A om du ska ladda en iPod, bara du ser till att inte ge den mer (eller mindre) än 5 V.
Menar du att jag kan bygga en krets som ger 5 V via USB och ska strunta i att begrensa amperen. Exemple kan kretsen ge 5 V och 5 A så kommer de aparater som jag trycker in i USB:n att ta det de behöver? Så jag kan låta batterierna ge så mycket som de ger utan att vara rädd att jag bränner något.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Guzz

Ja, precis. Det skulle ju inte vara fel om du behärskade något så fundamentalt som ohms lag för detta projektet.

Förrensten, ett 9 V-batteri klarar mest sannolikt inte av att leverera 1 A.
Guzz

Inlägg av Guzz »

Skulle vilja ha ett förslag på en omvandlare som med så få yttre komponenter kan omvandla runt 4V-12V till 5V. Gärna något enkelt som en in en ut och en jord. Och ge runt 500ma till 1A. Finns det? Har sett att det finns likanande, med de jag sett uppyller inte mina önskemål på ett eller annat sätt. Eller vad är det närmaste man kommer? I spänning, ström och yttre komponenter?

Denna typ:
Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Gå in på ELFA

sök på DC-DC

välj lämplig SPÄNNINGSOMVANDLARE
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Du har ju fått förslag på komponenter som du kan använda.

1) Det första problemet du har är att du vill kunna använda en spänning som är både högre och lägre än 5V. Då är du begränsad till sk. flybackomvandlare tex lm2588.

2) Eftersom du ska driva din strömförsörjning med batterier så behöver du bra verkningsgrad. Då är du automatiskt hänvisad till switchregulatorer.
Skriv svar