Finns det några Rauna ägare här?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
el34

Finns det några Rauna ägare här?

Inlägg av el34 »

Äger själv tre par av Raunas betonhögtalare och gillar dom skarpt. Det finns (fanns) däremot en subbas som heter Rauna atle. Sitter någon på en sådan och kan tala om hur den låter? Själv har jag två par Leira och ett par Njord som skall renoveras när tiden finns. Högtalarna passar utmärkt till rörförstärkare och transmisionslinjen + det "döda" materialet gör att ett 6.5 tums bredbandselemet låter helt otroligt med tanke på storleken.
largasso

Re: Finns det några Rauna ägare här?

Inlägg av largasso »

Hade i flera år ett par Leira tillsammans med 2 MarkIII och ett hemmabyggt Kaneda försteg !
Nog det vassaste jag haft och hört, även flera "guldöron" var djupt imponerade av denna anläggning.
Tyvärr sålde jag Leirorna i ett svagt ögonblick (fick bra betalt) men resten finns kvar,
dock ej uppkopplat men "gott komma skall"
Grymt välljudande element, går långt ner i frekvens trots litenheten och är väldigt snabba i responsen.

Lätt avundsjuk ! ! ! ! !

Lycka till i sökandet efter Atle !
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Drömmen skulle vara att ha två MarkIII hemma. Tyvärr finns det inte många kvar nu som inte är sönderskruvade :( Nu blir jag lätt avis!! Men håller med dig angående det fina ljudet dessa betonghögtalare förmedlar. Tyvärr har Bo Hansson som tog fram dessa gått bort för en tid sedan. Han var mycket trevlig att ha med att göra då han i princip hade livstids support på sina produkter och hjälpte alla som undrade något.

Edit: Nu finns ju tillfället på din hemmaplan att komma över ett par för vettig peng

http://www.blocket.se/helsingborg/Rauna ... ?ca=11&w=3
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Jag har ett par tyr och en atle som jag dessvärre inte nyttjar, och har inte gjort på över 10år
Utseendet på dessa passade inte ex.frun. och i det nya huset har jag inget bra rum för dessa :(
(dom är dessutom i rätt tråkigt skick)
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Hur lät Atle enligt dig? Kombinationen av din uppsättning blir ju lite som 2.1 ljudet. Jag är väldigt nyfiken på denna baslåda. Hur dåligt skick är i din Atle i? Det som tar stryk med tiden är väl upphängningen. Sedan finns ju klassikern som vissa modeller drabbades av och det var färgen som krackilerdade med tiden då dom målades med tvåkomponents färg som visade sig reagera med betongen. Kommer inte ihåg riktigt men Atle väger väl runt 22 kilo om inte mer.

Edit: Atle väger ca 40kg
largasso

Inlägg av largasso »

Slog till direkt ! ! ! ! Tack för tipset ! :tumupp:

Så nu skall "Guldanläggningen" snart spela igen.
Tror jag behåller dem svarta, dock förmodligen ommålning.
Ännu ett projekt men ett av de roligaste !

Återigen medlem i Raunaklubben. :D
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Härligt! Välkommen till klubben igen :wink: Är det Leira I eller II? Man ser det på filtret i botten. Om det är lödstöd eller kretskort filtret sitter på. Kul att du kom över dom!
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Kom ihåg att se efter så inte dämpmattan du ser genom basreflexen inte har hasat ner och täpper till kanalen invändigt. Den har en tendens att göra det med åren och du får du sämre bas ur högtalaren. Har renoverat båda mina Leiror så fråga gärna om du undrar nått om ditt par :wink:
TivoliBG

Inlägg av TivoliBG »

Har ett par Leira mkII som jag skjutit ena basen i. Går det att hitta ersättningselement även efter Bosses tragiska bortgång?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Ersättningselement finns nya att köpa men dock ej original. Det finns uppgraderingskit men dessa vet jag ingenting om då jag bara har original elementen i min högtalare. Tyvärr har jag ingen bas element att sälja. Men regga dig på Rauna forum och lägg ut en förfrågan så kanske någon annan har ett till salu.
Här är en länk till uppgraderingskittet. Dock gäller priset för två st högtalare och helt nya element och delningsfilter.

http://rauna.mamutweb.com/Shop/Product/ ... GRADERING1
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Jo atlen är rätt tung.
hur den låter.... ja det har jag lite svårt att beskriva, (som sagt över 10år) men vad jag kommer ihåg var det bra "närvaro", live inspelningar lät mycket bra.
Atlen är ju ingen hemmabio bas direkt (tack o lov) den går ju inte till några 25Hz men den kompletterar TYR2orna bra, men vad jag minns är uppsättningen en smula effekthungrig.
F_n... :oops:
Nu blev jag sugen o plocka fram o testa dom.
largasso

Inlägg av largasso »

Så nu är dom hemma och provspelade ! ! ! :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Bild

Låter precis så bra som jag minns, då endast med
en gammal NAD 3020 och cd.
Så nu blir det till att damma av MarkIII:orna, Kanedan och
den gamla AR Vinylsvarven.....ska bli sk-tkul.

Tack än en gång för tipset på högtalarna.

Lödstöd var det så ett par mark1:or då ?
Har för mej mina gamla hade filtret på kort.

Har du vägarna förbi Skånes "huvudstad" :roll:
så hör av dej för en provlyssning.

Ps, Kanske dax att damma av di "gamlegamle"
två st Leak TL12 .Ds

edit: lagt till bild
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Kul! Då har du ett par Mark I:or. Låter bäst av serien av Leira. Mark II kom efter 1984 typ och då finns det en hel uppsjö av delningsfilter som sitter monterat på kretskort. Bo som tog fram dessa en gång i tiden skapade Mark I. Efter 1984 var Bo inte längre ansvarig för den fortsatta produktionen av Leira och företaget som fortsatte tillverka dessa exprimenterde med b.la delningsfilterna med olika framgångar. Ta det försiktigt när du startar upp dina Dynaco markIII efter tio år på hyllan! Lägg gärna en sexti Watts glödlampa i serie på matningen när du slår på spänningen och låt dom stå så ett par timmar så får du en mjukstart på kondensatorerna i stegen. Sedan kan du lägga på full spänning och provspela :wink:
Snygga monoblock dom där Leak TL12 :drool: Vad sitter det för rör i dom?
largasso

Inlägg av largasso »

Goa gamla KT66:or
Bild

Jag brukar peta igång dem då och då så de har inte stått helt still, men
jag ska mjukstarta dem.
/lala
Skriv svar