Motor Controller Eagle Cad

Berätta om dina pågående projekt.
jacobse

Re: Motor Controller Eagle Cad

Inlägg av jacobse »

Tack så mycket för alla bra tips! Ska sätta mig i morgon kväll och göra det sista. Enligt tutorialen för l293d använde han inga kondensatorer. Var ska dessa i så fall sitta och vilken typ? Har aldrig använt kondensatorer. Är ny på detta.

MVh
jacobse

Inlägg av jacobse »

Läste på lite snabbt om avkopplingskondensatorer. Som jag förstog det ska den kopplas mellan V+ och GND. Fick också intrycket att man skulle använda två stycken. En stor och en liten. För att få bort höga respektiva låga frekvenser.Har jag förstått det rätt?
Har gjort en ny version av kortet. Ni får gärna säga om det blev bättre eller sämre och om det finns några uppenbara felaktigheter.

Mvh
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jacobse skrev:Tack så jätte mycket för alla tipps! Använde autoroute funktionen då jag är väldigt osäker på vilka regler som gäller om man gör det manuellt.
Hur menar du med regler ?

Autoroutingen ska man mer se som ett förslag, routar du själv så ser du ju hur du ska routa, så det blir ju inte fel, inte mer än autoroutern kan ställa till med iaf.

Jag brukar placera komponenterna först på ett ungefär, sen kör man autoroute bara frö att se hur det verkar, sen blir det ändå ripup på en massa och så kör man manuellt på det för man vill ha det på ett visst sätt.

Kör du autoroutern så tänk även på att det finns en del inställningar i den som kan vara bra att skruva på.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

På utgången till motorerna ska du intebha några kondensatorer. Om du tittar i databladet så ser du att de föreslår ett diodnät. Det är till för att skydda kretsen när man startar och stoppar motorn. Sen tycker jag nog att komponenterna var bättre placerade innan. På ett kort av denna storleken brukar man inte autorouta.

Man brukar få öva och göra om korten några gånger i början. Men man lär sig.
jacobse

Inlägg av jacobse »

Okej. Jag trode det var extra viktigt att ha kondensatorer til motorer då dessa ger mycket störning. Men då ska jag alltså ta bort dessa kondensatorer? Har inte kretsen inbyggda diodrar för at skyddda mot just detta?
jacobse

Inlägg av jacobse »

Nu har jag fått hem mina kort. Det fungerar klockrent! Ni ska ha stort tack alla ni som kom med tips!
Här är några bilder på resultatet. Har kvar att löda dit kondensatorer. Måste förbi elfa någon dag...
Mvh
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
willmans

Inlägg av willmans »

Trevligt att det funkar!
Ser att du placerat ut en massa vior för att koppla ihop jordplanen men viorna är inte kopplade till något, du måste glömt att namnge dem GND i eagle!
Agwan

Inlägg av Agwan »

Sätter du en konding direkt på utgången blir det som en kortslutning när du slår på utgången innan kondensatorn laddas upp. Det spelar ingen roll om kondensatorn inte har speciellt hög kapacitans, det är inre resistansen i kondingen som blir problemet.

Om du har en konding med säg 0.1 ohm inre resistans och så matar du ut 12V så får du en uppladdningskurva av spänningen i kondingen. Från början är strömmen in i kondingen U/R=I, dvs 12V/0.1ohm=120A. I verkligheten blir det inte 120A eftersom trissorna som matar ut spänningen också har en resistans, men det blir precis som att kortsluta utgången på drivaren helt. Vissa drivare klarar det, andra inte, har inte koll på hur den du valde är gjord.

Skall erkänna att jag gjorde precis samma fel med precis samma tanke som du mitt första kretskort för exakt 10 år sedan. Det funkade i mitt fall rätt så bra, men några motordrivare gick sönder medan jag labbade och jag fattade inte varför.
jacobse

Inlägg av jacobse »

Aj då låter som att jag gjort en hel del fel. Tack för att ni säger till så jag kan åtgärda dom till nästa version. Med viorna följde jag en tutorial som sa att man skulle göra så. Då ska jag komma ihåg att namnge dom nästa gång!

Tack för tipset med kondensatorerna ! Hur skulle jag ha kopplat dom för att få önskad funktion? Som tur är har jag inte monterat dom än. Får bli att köra utan dom så länge då. Har fungerat bra med dom tester jag gjort.
Mvh
Agwan

Inlägg av Agwan »

Kondingarna sätter man på spänningsmatningen till motorchippet. Mycket kapacitans och gärna många kondensatorer parallellt så att inre resistansen minskar.
Skriv svar