Renovering av rörförstärkare
Re: Renovering av rörförstärkare
Och här använder han den för att felsöka en rörförstärkare: https://www.youtube.com/watch?v=6dwsAhe63cw
Ok, fick ett CP ryck igårkväll, rev ut preampen, och mätte ALLT jag kunde mäta.
Alla motstånd var hela, alla plastfilmskondningar var hela, alla dioder var hela, men däremot var 4 elektrolyter dåliga, och de flesta keramiska kondningarna var dåliga.
Potarna öppnades och inspekterades okulärt, och alla var hela och rena.
2 av 5 transistorer var gångna, vet ej vad det kan ha för åverkan men kassa var dom iallafall.
Så jag får beställa det som är trasigt, och hålla tummarna på att det är ett steg i rätt riktning.
Kassa kondningar

Dålig bild, men den visar transistorerna, där en av dessa var kass

Kassa elektrolyter

Alla motstånd var hela, alla plastfilmskondningar var hela, alla dioder var hela, men däremot var 4 elektrolyter dåliga, och de flesta keramiska kondningarna var dåliga.
Potarna öppnades och inspekterades okulärt, och alla var hela och rena.
2 av 5 transistorer var gångna, vet ej vad det kan ha för åverkan men kassa var dom iallafall.
Så jag får beställa det som är trasigt, och hålla tummarna på att det är ett steg i rätt riktning.
Kassa kondningar

Dålig bild, men den visar transistorerna, där en av dessa var kass

Kassa elektrolyter

Vet inte om jag ser rätt, men det känns som det är en del "klabbiga" lödningar på det där kortet?
Killen som hade den innan, har klabbat som fan, i tron om att han kunde laga den.
Men jag har redan lödit om massor, och tagit bort de överflödiga och dåliga tenn han använt.
Allt kommer se finare ut när min beställning från Elfa kommer.
Men jag har redan lödit om massor, och tagit bort de överflödiga och dåliga tenn han använt.
Allt kommer se finare ut när min beställning från Elfa kommer.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Tackar för erbjudandet, men jag fick dom plus ecc83orna i utbyte av tjänster=billgt 

- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Är de där runda gula som finns bland keramiska kondingarna inte varistorer? Ser ut som sådana och verkar vara väl stora för 470pF. Kolla det.
Har kollat upp de stora gula kondningarna, och det är kondningar.
Stärkaren är antagligen från tidigast 89, då den stora kondningarna i slutsteget är daterade till -89.
med den känns på något sätt äldre.
Stärkaren är antagligen från tidigast 89, då den stora kondningarna i slutsteget är daterade till -89.
med den känns på något sätt äldre.
hassefikonkasse skrev:Är de där runda gula som finns bland keramiska kondingarna inte varistorer? Ser ut som sådana och verkar vara väl stora för 470pF. Kolla det.
kolla spänningen på dom så ser du orsaken till storleken
Ursäkta min frånvaro, har varit sjuk och jobbat en del, men har fått nya krafter och motivation att gå i mål.
Har även fått kontakt med John Cooper, designern av stärken, han ska skicka schema och lite reservdelar som behövs.
felen som är kvar är; en enorm volymskillnad mellan den rena och dist kanalen, John trodde att den kan vara moddad, om inte så kunde det vara något ganska enkelt.
Kanalerna är även blandade, vilket dom så klart inte ska.
Har även fått kontakt med John Cooper, designern av stärken, han ska skicka schema och lite reservdelar som behövs.
felen som är kvar är; en enorm volymskillnad mellan den rena och dist kanalen, John trodde att den kan vara moddad, om inte så kunde det vara något ganska enkelt.
Kanalerna är även blandade, vilket dom så klart inte ska.
Vet inte hur jag hamnade i tråden..
Men potarna ser ju inte ut att vara av högsta kvalitet precis, om de är bytta kanske "nån" blandat lin-log därav problemen?
Men potarna ser ju inte ut att vara av högsta kvalitet precis, om de är bytta kanske "nån" blandat lin-log därav problemen?