Har fått tag på en gammal WECP-20 med trasig MLR-20/21 penna.
Någon som vet vilka (om några) moderna pennor passar till denna (typ PES51).
Som jag förstått det så såldes de ursprungligen med (M)LR-20/21 pennor men de verkar vara lite svåra att få tag på.
Weller WECP-20 ersättningspenna
Re: Weller WECP-20 ersättningspenna
Jag är också intresserad av detta. Min börjar sjunga på sista versen med.
Alla delar i pennan tror jag finns som reservdelar om något skulle haverera.
Kolla Elfa. Vet att dom har element, handtag, kablage, spännhylsor och andra reserdelar till LR21.
Onödigt att köpa ny kolv om det går att laga.
Har lagat massor med WECP och TCP kolvar genom åren.
Många nyare Weller pennor passar oftast inte då de flesta är på 80W och WECP 20 bara på 50W.
Just PES51 vet jag inte om den passar men den är ju i alla fall 50W
Kolla Elfa. Vet att dom har element, handtag, kablage, spännhylsor och andra reserdelar till LR21.
Många nyare Weller pennor passar oftast inte då de flesta är på 80W och WECP 20 bara på 50W.
Som du säger - alla reservdelar till LR-21verkar finnas på Elfa, tyvärr har jag den lilla MLR-pennan.SM7THS skrev:Alla delar i pennan tror jag finns som reservdelar om något skulle haverera.
Har läst att LR-21 passar till de flesta nya stationer - men det behöver ju inte betyda att det omvända är sant.

Hej
Har själv både en LR-21 och en MLR-20 penna som jag brukar skifta mellan till min WECP-20 station beroende hur mycket effekt jag behöver.
Har själv både en LR-21 och en MLR-20 penna som jag brukar skifta mellan till min WECP-20 station beroende hur mycket effekt jag behöver.
Efter lite vidare efterforskning så fick jag reda på att PES-51 har en tempsensor av K-typ, medan (M)LR-20/21 har en PTC-sensor. Som påpekats tidigare så finns det ju gott om reservdelar till LR-21 och även helt nya pennor att köpa.
Min lösning blev dock att köpa en Hakko 907 (klon) billigt från kina som jag bytte sladd på (från den trasiga MLR-20 pennan).
Bytte även värmelement och spets till äkta vara eftersom det är relativt billiga reservdelar.
Hakko pennan har samma sorts sensor (PTC) och effekt (50W). Dock så har den ungefär dubbelt så hög resistans (48ohm jämfört med Wellers 21ohm) vid rumstemperatur. Lutningen för temperaturkurvan är också ungefär hälften så brant (5.8C/ohm jämfört med 12C/ohm) som för Weller.
Detta fixades genom att dubblera spänningsdelarens motstånd (eller faktiskt lite till, 1k -> 2.2k) till första OP-ampen på kretskortet till WECP-20 samt att halvera förstärkningen genom att parallellkoppla en 180k resistor med den befintliga 178k återkopplingsresistorn.
Efter lite justering på därför avsedda potentiometrar har jag en fungerande station igen!
Min lösning blev dock att köpa en Hakko 907 (klon) billigt från kina som jag bytte sladd på (från den trasiga MLR-20 pennan).
Bytte även värmelement och spets till äkta vara eftersom det är relativt billiga reservdelar.
Hakko pennan har samma sorts sensor (PTC) och effekt (50W). Dock så har den ungefär dubbelt så hög resistans (48ohm jämfört med Wellers 21ohm) vid rumstemperatur. Lutningen för temperaturkurvan är också ungefär hälften så brant (5.8C/ohm jämfört med 12C/ohm) som för Weller.
Detta fixades genom att dubblera spänningsdelarens motstånd (eller faktiskt lite till, 1k -> 2.2k) till första OP-ampen på kretskortet till WECP-20 samt att halvera förstärkningen genom att parallellkoppla en 180k resistor med den befintliga 178k återkopplingsresistorn.
Efter lite justering på därför avsedda potentiometrar har jag en fungerande station igen!