Mina CNC äventyr (Justera fräsbord)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Manneh

Re: Mina CNC äventyr (Ny fräs, ingen erfarenhet)

Inlägg av Manneh »

Ensten:

Jodå, hade samma problem som du hade att få in den igenom en standard dörrkarm. Efter mycket om och men så kom den in iaf!
Manneh

Re: Mina CNC äventyr (Justera fräsbord)

Inlägg av Manneh »

Attans! Det verkar som att fräsbordet är böjt ändå :(

Jag har än så länge bara skurit ut bitar där jag gått igenom hela godset, det har funkat bra och axlarna är någorlunda kalibrerade.

Dock när jag skulle testa på gravering så skiljer det ~1mm i Z över arbetsytan.

Ritade lite snabbt och överdrivet i paint hur det upplevs:
DSC_0739.JPG
Hur gör jag för att kompensera för detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Re: Mina CNC äventyr (Ny fräs, ingen erfarenhet)

Inlägg av X-IL »

Planfräs en offerskiva
Manneh

Inlägg av Manneh »

Som du ser på bilden så står fräsen i en källare i en vanlig villa och snubben som manövrerar den är inte helt torr bakom öronen ännu, därför kommer lite följdfrågor innan jag slår slag i saken och gör fel.

Jag skall alltså planfräsa offerskivan med min fräs så att "felet" följer med och skivan egentligen inte är plan?

Känns lite kostsamt att köpa ett block alu för detta, kan man ha offerskiva i t.ex. MDF? Kanske inte går med tanke på att det kan svälla och inte är tillräckligt styvt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hur gör jag för att kompensera för detta?
Det ser ju som om du har justerat ut benet till vänster i bild mycket mer än den till höger.

Börja om från början, se till att ha 'stadigt-plant' bord du ställer upp fräsen på. Finjustera benlängden - lätta/dra åt profilerna i ramen så alla spänningar släpper.
Manneh

Inlägg av Manneh »

Så går det när man antar och inte har någon aning.

Är inte portalen alltid vinkelrät emot glidlagren sen sitter i? Isåfall spelar det ingen roll om hela fräsen lutar lite tänkte jag.

Blir nog till att snickra ihop ett nytt bord av en massiv skiva istället för att försöka förstärka IKEA bordet den står på nu som är gjord i papp.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du vinner i längden att ha ett riktigt stabilt bord under, du kan ju då även fixa hål/flänsar till de justerbara benen som håller det hela på plats alt. vinkeljärn som du drar fast i bordet. Kan lova att hela fräsen rör sig en hel del ;)
Manneh

Inlägg av Manneh »

Det fenomenet har jag sett när jag kalibrerat, nålen fladdrar ±0.1mm när fräsen precis har stannat, dock har nålen alltid stannat på samma ställe så jag förstår inte riktigt hur ett stabilare bord som fräsen står på kan "lyfta" fräsbordet i ena änden av fräsen bara.

Tror ni att det går att få fräsbordet plant i förhållande till portalen genom att stabilare bord som den står på eller måste fräsbordet justeras det med?
GunnarW

Inlägg av GunnarW »

Lita på TECNO! Du får aldrig stil på maskinen om den inte står på ett stadigt underlag. Ju stadigare och tyngre desto bättre. Och glöm förall del inte att staga benen på bordet så inte hela skivan med maskinen kan gunga i sidled.
När du har ett tillräckligt stadigt underlag kan du börja justera maskinen, INTE förr.
Jag får intrycket att du har en vippindikator när du skriver att nålen vibrerar... om du har indikatorn sittande i fräschucken eller på portalen så låt spetsen vila mot bordet och lyft sedan lite i maskinens ena fot så ska du se att klockan ändrar sig mer eller mindre, förmodligen mer. Alltså: fjädrar bordet så kommer maskinen också att fjädra.
Manneh

Inlägg av Manneh »

Misstror ingen, jag vill bara verifiera så att jag tänker rätt :)

Har ingen vippindikator utan en som är rak, men jag förstår vad du menar och det kommer nog flexa.
Skriv svar