Problem med ljudförstärkning

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JohanRuben

Problem med ljudförstärkning

Inlägg av JohanRuben »

Hej

Jag försöker förstärka utsignalen från en Bluetooth modul (bluegigga WT32) som ska streama A2DP. Själva stremingen är inget problem med, utan jag får ut ljud från Bluetooth modulen, men ljudnivån är relativt låg för slutkällan, så jag tänkte lägga på en förstärkare. Så jag plockade en lämplig förstärkare och följde ett designblad för hur den skulle användas. Men får det helt enkelt inte att fungera, kan någon som är mer insatt i analogdesign än mig slänga ett öga på kretsschemat nedan? Har jag tänkt helt fel?

/Johan
schematic.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Problem med ljudförstärkning

Inlägg av MiaM »

Om den endast drivs med +3,3V (och givetvis jord) och du hänger på två högtalare för stereoljud så lär du behöva en elektrolytkonding i serie med varje högtalare.

Det kan också vara så att du måste se till att dc-nivån på ingångarna ligger kring halva matningsspänningen. Ytterligare en variant är att ingångarna klarar spänning under signaljord men som du kopplat får du antagligen olika dc-nivå på plus/minusingångarna och då lär förstärkaren kantra.

OBS, detta gissat utan att läsa på / kunna något om den specifika förstärkarkretsen.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Den här är tänkt som linjeförstärkare,inte att driva högtalare med.Måste ha minst 600ohm på utgången.
På schemat sitter 100k i serie med högtalarna.Det går inte så bra.
JohanRuben

Inlägg av JohanRuben »

Tanken är att ljudet ska gå in i en ljudingång på en bilstereo, så denna förstärkare behöver inte driva högtalarna direkt.
JohanRuben

Inlägg av JohanRuben »

Rolf Zetterberg skrev:Den här är tänkt som linjeförstärkare,inte att driva högtalare med.Måste ha minst 600ohm på utgången.
På schemat sitter 100k i serie med högtalarna.Det går inte så bra.
Jag kan förstå att de där 100k i serie är helt fel, ska testa utan dem. Men hur menar du när du sager att jag behöver minst 600 ohm på utgången?

/Johan
JohanRuben

Inlägg av JohanRuben »

Hittade detta kopplingsschema nu när jag leta lite, och det är ju utgången där som inte verkar stämma riktigt i min lösning. Vad tror ni om värdena och komponenterna som detta schemat har på utgången?

Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ser förnuftigt ut.
Skriv svar