Mina CNC äventyr (Justera fräsbord)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Manneh

Mina CNC äventyr (Justera fräsbord)

Inlägg av Manneh »

Hej!

Manne heter jag och smög blygsamt in som medlem #12112 och har nu varit medlem i drygt 2 år. Jag läser runt på forumet flera gånger om dagen men medverkar sällan. Nu skall det bli ändring på det! ..Åtminstone i den här tråden..:vissla:

Nog om mig, jag köpte mig en fräs för ungefär en månad sedan så nu är det hög tid för en tråd där jag samlar mina funderingar och bravader.
Fräsen har inte körts mycket alls i min ägo mer än några testbitar vid kalibrering.

Jag är helt grön inom området så jag ber om ursäkt i förväg för min ovisshet. Jag är ute efter att lära mig och jag är helt säker på att ni kan hjälpa mig med detta!

Lite info om fräsen saxat ifrån säljtråden:
*Arbetsområde ca. 425x425x150mm
*Isel spindel på drygt 1kW
*THK27 skenor på samtliga axlar
*Kulskruv på X och Y, fingängad på Z

Elektronik:
*1st gecko 251 per axel
*Nema23 stegmotorer på samtliga axlar, osäker på modell.
*PSUn består av en trafo, konding och ett par motstånd.
*CNC4PC breakoutkort av parallelkontakten
*2st ändlägesbrytare per axel förutom Z, där det sitter 1.

Fräsdatorn består av en Core 2 Duo E6550, 3GB RAM och ett nVIDIA quadro 600 1GB.

En bild på skapelsen där den står på sin plats!
Fräsen.JPG
Styrskåp.jpg
Den övre bilden är inte tagen med fisheyelins, bordet är böjt som en banan. Åtgärd står på agendan.

Lite funderingar jag haft under den korta period som jag haft fräsen:

*Fråga: Med vad/när/hur bör jag smörja skruvar och skenor? - Just nu är det inte snustorrt men inte långt ifrån.

*Antagande:
Jag har med hjälp av mätklocka kalibrerat fräsen så att mätklockan står precis på 10mm när jag skall flytta fräsen 10mm. Eftersom att klockan har en noggrannhet på 0.01mm så kan jag ju inte få det helt exakt.
-Fråga: Är fräsens noggrannhet på hela arbetsytan ±0.10625mm om X och Y är 425mm?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Manneh 15 oktober 2014, 10:20:58, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Re: Mina CNC äventyr (Ny fräs, ingen erfarenhet)

Inlägg av X-IL »

Det där är en fin maskin som du köpt, har ju sett den i verkligheten hemma hos Tecno. Men hur har bordet blivit böjt?

Vad det gäller noggrannheten så finns det många aspekter som spelar in (skruvar, kopplingar, antalet mikrosteg och mycket annat). Förklara hur du tänkt när du fått fram ditt värde, så kan vi kanske avgöra om det verkar vettigt.
DavidS

Inlägg av DavidS »

Jag blev också fundersam över hur borde kunde blivit böjt men jag tror trådskaparen mena skrivbordet och inte själva fräsen. :D
Manneh

Inlägg av Manneh »

X-IL:

Precis som DavidS skriver så är det skrivbordet som är böjt av tyngden. Nu har jag visserligen inte mätt fräsbordet men det skall vara i sin ordning ;)

Jag har räknat helt utan att ta till andra aspekter än vad jag vill att den skall röra på sig och vad den faktiskt rör på sig. Eftersom att klockan inte visar något fel alls på 10mm så kan det ju vara ±0.005mm eftersom att klockan har en upplösning på 0.01mm eller tänker jag fel redan här?

Eftersom att "felet" kan vara ±0.005mm per 10mm rörelse så blir det på hela längden per axel som är 425mm så blir det en felmarginal på 0.2125, antingen för mycket eller för lite. Alltså ± 0.10625.

Vid närmare eftertanke kanske jag tänker skevt... Jag vet inte :humm:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Bör väl vara +-0,2125 åtminstone, men det är nog bättre än så om man ser till bara skruven i en riktning i alla fall. Men om du vänder, alltså kör ifrån klockan tills den visar t ex 10, kör vidare från klockan en känd distans och sedan vänder och kör samma distans tillbaka, vad visar klockan då? Nåt vändglapp borde du ha trots bra skruvar och väl hopskruvad maskin.

Jag orkar tyvärr inte tänka ut fler tester just nu, men andra fyller säkert på. Sen handlar ju precision ofta om upprepning snarare än absolut precision.
Manneh

Inlägg av Manneh »

Fantastiskt nog så visar inte klockan något vändglapp alls, vilket inte betyder att det inte finns men klockan kan inte mäta det iaf.

På Z där det är fingängad skruv så mätte jag ett vändglapp på 0.01mm, detta är kompenserat i Mach3.

Skriver jag manuellt i MDI och stegar fram och tillbaka 10mm så visar klockan inget fel. Kört ca 50 gånger fram och tillbaka i rad per axel utan att klockan visar fel.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Och du har sett till att du inte vänt vid klockan? Bara att gratulera isf
Manneh

Inlägg av Manneh »

Hur menar du vänt vid klockan?

Jag har både kört fram fräsen så att klockan get utslag, nollställt klockan, kört 10mm fram och sedan 10mm bak och då hamnar den på 0.00.

Samma resultat om jag kör fram tills klockan ger utslag, nollar, kör fram 10mm, nollar igen och kör tillbaka 10mm. Då visar klockan -10.00, ovanstående gäller då för X och Y, i Z finns ett vändglapp som går att mäta med klockan jag använder.

Eftersom att jag egentligen inte vet vad jag håller på med så kanske jag gör helt fel...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det jag menade var att om du kör fram till klockan, vänder och kör bort och sen vänder igen och kör mot klockan, då har du gjort två vändningar och därmed "tagit ut" vändglappen mot varandra. Men jag tror du gjort helt rätt om jag fattar rätt.
Manneh

Inlägg av Manneh »

Då är jag med på vad du menar, jag har mätt efter den metod jag hittat på nätet men man vet ju aldrig om det stämmer.

Verkar vara ganska sällsynt att vara så pass skonad ifrån vändglapp. Så litet att det inte går att mäta med min klocka tänkte jag först att det är för bra för att vara sant, men ibland ska man ju ha tur också!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tror jag fick till den ganska så bra och tydligen håller den sig väl än idag :tumupp:

Z är ju en kompromiss men fungerar, kulskruv skulle ju sitta bra men då när jag byggde maskinen så fanns i pluring i pluskan för det.
Manneh

Inlägg av Manneh »

Tecno:

Jag är riktigt imponerad! :bravo:
Har som sagt ingen som helst erfarenhet inom området men när jag läser på diverse forum så verkar du byggt så pass "rätt" att jag slipper flertalet av problemet hobbyfräsar annars dras med.

Glappet i Z är kompenserat i Mach3, dock om jag kör i MDI och vill att Z skall gå säg -10 och har gått uppåt tidigare så går den snabbt till det som jag matat in och sedan står den still i ungefär en halv sekund och skjuter till det sista som jag angivit som backlash.

Klockan visar först ett fel på 0.01mm på en 10mm stäcka men efter en halv sekund så lägger mach3 till det sista. Skall det vara en liten fördröjning där? Vet inte om den gör så under ett program dock.

Sen till frågan om smörjning, hur bör jag gå tillväga där? Vill inte slita i onödan :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fett till smörjningen har jag använt, skaffa en liten fettspruta som passar till nipplarna. Vill du snofsa till det så dra en slang till nippeln under bordet på kulskruven så blir det enklare att komma åt att smörja.
Manneh

Inlägg av Manneh »

Det står på agedan att dra om kablarna då dom är något korta. Har köpt kontakter man kan gänga lös så att styrskåpet kan kopplas bort.

Kan då dra slang till kulskruvar i samma veva. Får inte låta det bli för överambitiöst heller bara, det ska ju bara funka ;)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Roligt att höra att den håller måttet :D
Jag smörjde med lithiumfett.
Skriv svar