Manne heter jag och smög blygsamt in som medlem #12112 och har nu varit medlem i drygt 2 år. Jag läser runt på forumet flera gånger om dagen men medverkar sällan. Nu skall det bli ändring på det! ..Åtminstone i den här tråden..

Nog om mig, jag köpte mig en fräs för ungefär en månad sedan så nu är det hög tid för en tråd där jag samlar mina funderingar och bravader.
Fräsen har inte körts mycket alls i min ägo mer än några testbitar vid kalibrering.
Jag är helt grön inom området så jag ber om ursäkt i förväg för min ovisshet. Jag är ute efter att lära mig och jag är helt säker på att ni kan hjälpa mig med detta!
Lite info om fräsen saxat ifrån säljtråden:
*Arbetsområde ca. 425x425x150mm
*Isel spindel på drygt 1kW
*THK27 skenor på samtliga axlar
*Kulskruv på X och Y, fingängad på Z
Elektronik:
*1st gecko 251 per axel
*Nema23 stegmotorer på samtliga axlar, osäker på modell.
*PSUn består av en trafo, konding och ett par motstånd.
*CNC4PC breakoutkort av parallelkontakten
*2st ändlägesbrytare per axel förutom Z, där det sitter 1.
Fräsdatorn består av en Core 2 Duo E6550, 3GB RAM och ett nVIDIA quadro 600 1GB.
En bild på skapelsen där den står på sin plats! Den övre bilden är inte tagen med fisheyelins, bordet är böjt som en banan. Åtgärd står på agendan.
Lite funderingar jag haft under den korta period som jag haft fräsen:
*Fråga: Med vad/när/hur bör jag smörja skruvar och skenor? - Just nu är det inte snustorrt men inte långt ifrån.
*Antagande:
Jag har med hjälp av mätklocka kalibrerat fräsen så att mätklockan står precis på 10mm när jag skall flytta fräsen 10mm. Eftersom att klockan har en noggrannhet på 0.01mm så kan jag ju inte få det helt exakt.
-Fråga: Är fräsens noggrannhet på hela arbetsytan ±0.10625mm om X och Y är 425mm?