Dra TV coax och ethernet i samma rör

Berätta om dina pågående projekt.
ollebolle

Dra TV coax och ethernet i samma rör

Inlägg av ollebolle »

Ska passa på att dra lite kabel när jag har öppna väggar när vi renoverar spaavdelning/tvättstuga. Tänkte mig en TV och dator med snabb koppling om trådlösa blir segt.

Kan man få störningar mellan TV:ns digitala antennsignal och ethernet 2x4 partvinnad kabel?

Ska man testa eller är det solklart åt nåt håll?

Tack på förhand och till alla som löst tidigare elektronikproblem.

Har TV-antenn på vinden och går tre våningar ned. Samkör TV/data i samma pansarrör av plast. 12-13 m kabel. Antennsplitter på vinden för delning av antenn till två mottagare.
ElectricNooB

Re: Dra TV coax och ethernet i samma rör

Inlägg av ElectricNooB »

Skulle väl snarare vara Ethernetet som stör TV'n. Men det beror nog på kvaliteten på kablarna. En oskärmad ethernetkabel har jag märkt kan störa ut FM radion. Men TV kabeln är ju en koax så redan där borde problemen ta stopp. :)
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Kanske inte billigaste lösningen men varför inte catline?

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... are-p30332

då kan du ju dessutom skicka TVn till vilket nätverksuttag du önskar (upp till 4st mottagare)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vi har bara ethernet till våra TV-apparater idag, antennen går bara till vår MythTV backend.

Det är ju smartare ur bandbreddssynpunkt att distribuera MPEG via ethernet (tcp/ip) är att skicka bredbanding antennsignal via koax.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Knappast

Skulle jag sätta en 7 MHz bred bandpass filter på tåtarna på en Gibabit ethernet-kabel så är det tveksamt om man ser någon bild alls medans med analog SD-TV så skulle det ge bättre kvalitet (om insignalen är högsta kvalitet) än vad de flesta komprimeringmetoder kan erbjuda och dessutom bara den fördröjningen som transmissionen i luft och kabel ger - medans är det via komprimering så kan det vara upp till 30 sek fördröjning för en live-sändning.

Är det något som digitalfolk slösar med helt vansinnigt så är det just spektral bandbredd!!!! räkna på varje dataledare, på dator och grafikbussar etc. så är det väldigt mycket spektral bandbredd som förbrukas jämförelse med informationen som transporteras.
om man modulerar på samma sätt som LTE och andra högeffektiva modulationstekniker så skulle man kunna minska nivåerna på kablarna med 60 -70 dB och ha färre av dessa (och därmed mindre utstrålning) för där ligger man idag väldigt nära på channons gräns när det gäller informationstransport över brusig kanal.

samma sak med data över optofiber - där slösar man oehört med bandbredd i jämförelse mängden data som transporteras pga primitiva modulationsmetoder.

Det är ju den här skiten tillsamman med switcharbruset från strömförsörjning som läcker ut i mer eller mindre grad ur använd utrustning och gör det svårt för radiosändningar i luft numera oavsett vilken frekvensområde man är...

;-)
ollebolle

Inlägg av ollebolle »

xxargs skrev:Knappast

Skulle jag sätta en 7 MHz bred bandpass filter på tåtarna på en Gibabit ethernet-kabel så är det tveksamt om man ser någon bild alls medans med analog SD-TV så skulle det ge bättre kvalitet (om insignalen är högsta kvalitet) än vad de flesta komprimeringmetoder kan erbjuda och dessutom bara den fördröjningen som transmissionen i luft och kabel ger - medans är det via komprimering så kan det vara upp till 30 sek fördröjning för en live-sändning.

Är det något som digitalfolk slösar med helt vansinnigt så är det just spektral bandbredd!!!! räkna på varje dataledare, på dator och grafikbussar etc. så är det väldigt mycket spektral bandbredd som förbrukas jämförelse med informationen som transporteras.
om man modulerar på samma sätt som LTE och andra högeffektiva modulationstekniker så skulle man kunna minska nivåerna på kablarna med 60 -70 dB och ha färre av dessa (och därmed mindre utstrålning) för där ligger man idag väldigt nära på channons gräns när det gäller informationstransport över brusig kanal.

samma sak med data över optofiber - där slösar man oehört med bandbredd i jämförelse mängden data som transporteras pga primitiva modulationsmetoder.

Det är ju den här skiten tillsamman med switcharbruset från strömförsörjning som läcker ut i mer eller mindre grad ur använd utrustning och gör det svårt för radiosändningar i luft numera oavsett vilken frekvensområde man är...

;-)
Ska jag förstå det så att jag får problem. Är det TV eller data som blir kass?
Nerre

Inlägg av Nerre »

xxargs skrev: Skulle jag sätta en 7 MHz bred bandpass filter på tåtarna på en Gibabit ethernet-kabel så är det tveksamt om man ser någon bild alls medans med analog SD-TV så skulle det ge bättre kvalitet (om insignalen är högsta kvalitet) än vad de flesta komprimeringmetoder kan erbjuda och dessutom bara den fördröjningen som transmissionen i luft och kabel ger - medans är det via komprimering så kan det vara upp till 30 sek fördröjning för en live-sändning.
Nu pratar du väl om att bara skicka EN kanal? Jag pratar om att köra vidare antennsignalen. Och "problemet" är alltså att med antennsignalen så skickar du igenom signalerna oavsett om de tas emot i andra änden eller inte.
gkar

Inlägg av gkar »

Kablarna ligger väldigt nära varandra så dra skärmad TP kabel och se till att antennkabeln är trippelskärmad RG6T.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Skärmad TP och vanlig koax drog vi i nybyggda hus i sommras, alla nya hus har ju allt går till media central, nästan alla iaf. Och de funkar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Xoffis skrev:Kanske inte billigaste lösningen men varför inte catline?

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... are-p30332

då kan du ju dessutom skicka TVn till vilket nätverksuttag du önskar (upp till 4st mottagare)
Tänk dock på att den här lösningen visserligen funkar bra för "vanlig" TV men inte för signalerna från en egen parabol. (Dels ligger de signalerna på uppåt 2GHz, dels går de inte (på ett bra sätt) att dela på det där sättet, och dels så skickas matningsspänning och lågfrekventa styrsignaler tillbaka upp till parabolen).
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Vi kör ethernet och tv-coax i samma 13mm VP-rör utan problem.
Ethernetkabeln är den tunnaste jag kunde hitta utan skärm. Även coaxen är en riktigt tunn variant jag handlade på Kjell & CO.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Alla tv-koax är väl "hf-täta" idag, så det borde inte bli helt katastrof.

Förr, före kabel-tv började bli vanligt, så hade tv-koax ofta bara en flätad skärm men inget aluminiumfolielager. Dessa äldre kablar hade rätt impedans och skärmningen var en överlägsen förbättring jämfört med den tidigare balanserade oskärmade bandkabeln, och så var etern inte så fylld av störningar, så allt var frid och fröjd. Orsaken till de hf-täta kablarna var väl för övrigt inte problem med instrålning utan med utstrålning. Man kunde bara klämma in ett fåtal sändare inom det vanliga vhf-området (där det dessutom gick åt en extra "tom" kanal invid varje sändare som hade nicam-stereo-ljud) och man vill slippa UHF om det går. Därför kom S-kanalerna som innebar att man i rena kabelnät (men aldrig i etern) använde "icke-tv-frekvenser" för TV. Där var kraven på att hindra utstrålning mycket hårdare än på TV-frekvensbanden, därav de hf-täta kablarna.

Undrar hur mycket skräp som tv-nät utstrålar idag p.g.a. dåliga kablar från tv-uttag till tv o.s.v.?
ollebolle

Inlägg av ollebolle »

Många uppmuntrande svar som jag tackar för. Hursomhelst så är det draget två olika koaxkablar som jag hade hemma på rulle på vinden och en megalång ethernet som jag klippte av en änden på. Bra att ha ett rör att dra framtida kablar i. Framtiden vet man inget om men informationslöst blir det nog inte.

Tryckte genom ett pansarrör från vinden och lägger lite flexrör under flytspackel i nya spadetbadet. Nytt ord.

Förrexten. Grunnar på lite myslys i det senare. Bastu med mera med lite ledmys här och där. Bäst att dra ett rör dit också. Verkar bli en explosion i alla leddar inte minst med tanke på Nobelpriset. Fysikpriset går till tre ledforskare.

Var går gränsen för vad jag kan dra själv. 350ma drivare blir ju rätt höga spänningar när det börjar bli effekter. Kan visserligen ha ett antal drivare och mångtrådigt.

Var inne på att lägga bandkabel under takfärgen men det faller väl på radiostrålningen. Får bli en analog strömbegränsare isåfall. Vill inte sänka taket bara för att få dit en massa spottar. Bättre att måla lite tjockare färg på alla leddar. Det finns ju färg man målar shackbräden med. Det slår man väl med ledfärg!

Ha överseende med stollerierna. Det blir ofta så när jag vaknar på natten. Bara en tusendel av tokerierna är användbara.
Skriv svar