Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Inlägg av ghost_rider »

Finns det automatiska omkopplare?
Vill inte slå om ngt manuellt.

Ngt är skumt med min krets, i alla fall om man räknar på de teoretiska värdena.
För att få fram 20mA till varje segment har jag fått fram att 68Ohms motstånd skulle göra susen, men vid mätning får jag bara 7mA.
har provat några olika och insåg att 10 Ohm gör susen, men det är en bit bort ifrån de 68 som jag räknade fram tidigare.
Man kan också bara bygla över motståndet och få fram 20mA genom att ställa nätaggregatets spänning, men det är inget som jag vill göra.

Jag tänkte även få till en liten skärm för att minska inkommande ljus och reflektioner, men vart kan man få tag på svarta plastark va 4mm tjocka, UV-tåliga.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Du vet ju inte spänningsfallet över de individuella dioderna, det står inte i databladet
Så hur du fått fram 68 ohm är interessant....

Swech
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

hm ok.
Jag fick fram det genom att ta Vin- Vf(max)/20mA , dvs 13.8-12.5/0.02 = 65 ohm
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ghost_rider skrev:Finns det automatiska omkopplare?
Vill inte slå om ngt manuellt.
Relä eller något med halvledare är väl enda möjligheten att automatisera växlingen mellan laddning och drift. Fast då kan du givetvis inte driva kretsen från laddningen, och måste ha ett nätagg för nätdrift och ett för batteridrift.

Enklare är väl att bara ha ett nätagg på 27,6V som både laddar batterierna och driver kretsen. Nätagget måste i princip ha strömbegränsning och tåla att det (halv)kontinuerligt kör vid strömgräns...
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

sådär, har tillbringat de senaste dagarna i verkstaden och mätt o mätt o kontrollmätt.
Insåg precis att segmenten får fortfarande för lite spänning och anledningen till det är mina dioder. Jag hade inte räknat med spänningsfallet över dessa :doh:
just nu ligger det runt 0,7v om jag fick till det rätt, finns det dioder som har ett mindre spänningsfall?

Angående mina två 12v batterier så ska jag nog försöka att ge mig på att göra en egen laddkrets för dessa (finns bra instruktioner på nätet om hur). Då borde jag kunna koppla dessa i serie och få ut mina 24v, dock kommer backup-batterierna bara att hålla knappa halva tiden av vad det var tidigare men det får jag stå ut med.

alternativt att köpa en 12v laddare till och ladda batterierna var för sig då de sitter i serie, det borde väl funka?

typ såhär

Bild
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Saker som kan gå fel:
* Laddarna har negativ (-) pol kopplad till skyddsjord. Varvid en av laddarna kortsluter den andra.
* Backspänningar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, som sagt så kan blyackar laddas med konstantspänning, så ett stabbat agg som ger 27,6V och som tål att drivas så hårt att det strömbegränsar under en längre tid, så har du fixat både laddning och drivning.

Du kanske skulle ha något switchat som sänker 24V till vad du nu absolut minst måste ha för displayen, så slipper du elda upp batterienergi i seriemotstånd.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

ah ok.
Vart finner jag ett sådant nätaggregat som kan leverera 27.6v? gissar att 36v är det närmsta man kan hitta?
Jo en switchad lösning på batterianslutningen är att föredra, annars blir det som du säger att man bara eldar upp energin till värme i ett par motstånd.

Lite förtydligande samt sammanfattning
Blybatterier kan ladda genom konstantström direkt ifrån lämpligt nätaggregat.
12v --> 13.8v laddström
24v --> 27-28.4v
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Har mekkat vidare med klockan, både i material och kod.
Innan gick tidtagningen lite sakta om man mätte över 2h, men nu går den spot on.
Har kommit i underfull med att mitt 12v nätagg inte räcker till, kommer att beställa hem ett nytt på 36v +-10% alternativt på 24-30v om jag hittar ngt.
20140516_181838.jpg
såhär ser det ut i nuläget, inte så trångt även om jag har prototypbrädena kvar. Den långa kabeln som ligger i en korv är antennen till GPS modulen, vågar inte korta ner den :)

Fick även gjort ett supersnabbt solskydd för att hindra ljus att komma till framsidan, tanken är att detta skall göras i någon 3mm svart abs eller ngt.
20140516_172401.jpg

Som laddare hade jag tänkt att bygga själv för att få det så slimmat som möjligt. Hade tänkt att bygga enligt
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ska du bygga laddare eller köpa nätagg?!?

Poängen med 27,6V är alltså att agget/laddaren kan både ladda batteriet och driva elektroniken samtidigt.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Jo, men det närmsta nätagget ligger på 36v som jag har hittat.
Utan laddkretsen (om man skippar biten till vänster i bild, då jag man koppar ifrån de 36v DC) blir för mycket.
Annars hade det varit smidigt om man hade kommit undan med 27,6v. Byggde dock en krets med variabel spänning igår som hade funkat, då hade jag kunnat ställa ner de 36v till 27.6v.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Droppar in en länk till en film, då det inte verkar som att man kan bädda in filmen direkt.

Visar bara de två olika lägena, realtid samt tidtagning.
Avsaknaden av GPS signal i källaren gör att klockan visar 02,00 som default då vi är 2h före rådatan ifrån gps signalen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Vissa nätagg har ju justerbar utspänning, jag hade nåt som jag iofs inte minns om det var 12 eller 24V, där man kunde justera typ 4v upp eller ner.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Klockan i sitt naturliga habitat. :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Skriv svar