Primitiv 12W stereoförstärkare
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Primitiv 12W stereoförstärkare
Nu fattar jag vad du menar
Tricket med (o)utebliven positiv ström in i basen på BDX33 är egentligen att man har just en konstantströmgenerator där.
För höjer jag spänningen kommer transistorn sluka basström (pga lasten) och då går det helt enkelt bara mindre ström genom dioderna.
Det enda sättet att dirigera om strömmen på detta sätt verkar vara mha strömgenerator.
Är detta riktigt uppfattat?
MVH/Roger
PS
Men jag har fortfarande inte fått svar på om du tror min nuvarande konstruktion (med D1 & D2) kan fungera
Tricket med (o)utebliven positiv ström in i basen på BDX33 är egentligen att man har just en konstantströmgenerator där.
För höjer jag spänningen kommer transistorn sluka basström (pga lasten) och då går det helt enkelt bara mindre ström genom dioderna.
Det enda sättet att dirigera om strömmen på detta sätt verkar vara mha strömgenerator.
Är detta riktigt uppfattat?
MVH/Roger
PS
Men jag har fortfarande inte fått svar på om du tror min nuvarande konstruktion (med D1 & D2) kan fungera
Re: Primitiv 12W stereoförstärkare
Ja, på det viset! Har inte tänkt i dom banorna när det gäller germaniumdioder!rogerk8 skrev:Fick plötsligt insikten att Germaniumdioder faktiskt kan användas som strömstyrda spänningskällor.opampen skrev:Varför använder du germanium dioder?
Men som sagt, vi får se (eller snarare höra) hur bra detta fungerar i praktiken
MVH/Roger
Re: Primitiv 12W stereoförstärkare
Ganska rätt uppfattat, det är ju annars rätt vanligt att bara ha ett motstånd i enklare slutsteg, men en strömgenerator ger väl mindre tomgångsström i den delen av kretsen och/eller bättre utstyrbarhet.
D1/D2 tillför ju en diodsträckas övergångsdistortion, så hela vinsten med kopplingen går väl mer eller mindre förlorad. Det kanske fungerar med konding över dem, men då kan ju OP'n lika gärna mata på en sida av D3/D4.
D1/D2 tillför ju en diodsträckas övergångsdistortion, så hela vinsten med kopplingen går väl mer eller mindre förlorad. Det kanske fungerar med konding över dem, men då kan ju OP'n lika gärna mata på en sida av D3/D4.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Primitiv 12W stereoförstärkare
Det var det jag misstänkte.
Samtidigt tyckte jag att kretsen ju redan är biaserad och bara behöver en liten knuff men du bekräftar härmed mina farhågor dvs att OP'n behöver svinga ytterligare +/- 1Vf för att kunna styra ut transistorerna och då är vi ju tillbaks där vi började
Problemet i grunden är att jag inte ens förstår hur min ursprungliga Klass B förstärkare fungerar. Dvs hur fasen kan OP'n generera Vcc/2 på utgången utan att fladdra fram och tillbaks mellan 2Vbe?
MVH/Roger
PS
Återkoppling är magi. Förr använde man det flitigt för att korrigera riktigt dåligt konstruerade förstärkare. Problemet med hård motkoppling är bara att det låter så förbannat illa (av nån kryptisk anledning. En kan vara dom spikar som bildas när insignalen har högre SR än vad OP'n har. Dessa spikar kan tom förstöra ingången hos OP'n. Ingångarna är därför ofta skyddade av två antiparallella dioder. Men det är ungefär allt jag vet).
Samtidigt tyckte jag att kretsen ju redan är biaserad och bara behöver en liten knuff men du bekräftar härmed mina farhågor dvs att OP'n behöver svinga ytterligare +/- 1Vf för att kunna styra ut transistorerna och då är vi ju tillbaks där vi började
Problemet i grunden är att jag inte ens förstår hur min ursprungliga Klass B förstärkare fungerar. Dvs hur fasen kan OP'n generera Vcc/2 på utgången utan att fladdra fram och tillbaks mellan 2Vbe?
MVH/Roger
PS
Återkoppling är magi. Förr använde man det flitigt för att korrigera riktigt dåligt konstruerade förstärkare. Problemet med hård motkoppling är bara att det låter så förbannat illa (av nån kryptisk anledning. En kan vara dom spikar som bildas när insignalen har högre SR än vad OP'n har. Dessa spikar kan tom förstöra ingången hos OP'n. Ingångarna är därför ofta skyddade av två antiparallella dioder. Men det är ungefär allt jag vet).
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Primitiv 12W stereoförstärkare
Den här kommer jag att bygga.
Hur många tror att den kommer fungera?
MVH/Roger
PS
Jag är osäker på motkopplingen men avser använda stereo-pot för att på så sätt behålla Vcc/2 vid bias-justeringen. Men den kan också bestå av två trimpotar som man efterjusterar för att få Vcc/2.
Hur många tror att den kommer fungera?
MVH/Roger
PS
Jag är osäker på motkopplingen men avser använda stereo-pot för att på så sätt behålla Vcc/2 vid bias-justeringen. Men den kan också bestå av två trimpotar som man efterjusterar för att få Vcc/2.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Primitiv 12W stereoförstärkare
Angående distorsion och motkoppling:
IM- Intermodulationsdistorsion gör att det låter illa. Kan ha med för hård motkoppling att göra. Det kan skapas nya frekvenser av dom ursprungliga genom blandning, summa och skillnadsferkvenser, som skapar ett oharmoniskt förhållande till ursprungsfrekvenserna.
Andra störande distorsion kan vara fasdistorsion. Det är nog vanligare i stärkare där man har utgångtransformator. Fasvridningens storlek blir frekvensberoende, att olika frekvenser passerar med olika tidsfördröjning genom förstärkarledet.
Det bästa är väl att ha två pottar som du kan trimma var för sig. Men du får prova dig fram och titta på scopet hur det ser ut eller du kan ju alltid lyssna direkt också. Man brukar se övergångsdistorsionen vid nollpunkten på skärmen. Då är det i regel fråga om några procent eller mer alltså ganska störande när det handlar om en transistorförstärkare.
IM- Intermodulationsdistorsion gör att det låter illa. Kan ha med för hård motkoppling att göra. Det kan skapas nya frekvenser av dom ursprungliga genom blandning, summa och skillnadsferkvenser, som skapar ett oharmoniskt förhållande till ursprungsfrekvenserna.
Andra störande distorsion kan vara fasdistorsion. Det är nog vanligare i stärkare där man har utgångtransformator. Fasvridningens storlek blir frekvensberoende, att olika frekvenser passerar med olika tidsfördröjning genom förstärkarledet.
Det bästa är väl att ha två pottar som du kan trimma var för sig. Men du får prova dig fram och titta på scopet hur det ser ut eller du kan ju alltid lyssna direkt också. Man brukar se övergångsdistorsionen vid nollpunkten på skärmen. Då är det i regel fråga om några procent eller mer alltså ganska störande när det handlar om en transistorförstärkare.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Primitiv 12W stereoförstärkare
Punkten mellan C1-C2 behöver kopplas ihop med punkten mellan D3-D4. OP'n kommer försöka påverka utgångens DC-nivå och därför "kantra", d.v.s. ställa sig på maxspänning eller minspänning. (Vilket håll beroende på toleranserna i stereopot'en, 500ohm-motstånden, D3,D4, 10k-motstånden, läckströmmen i kondingarna på 1000µF och 10µF, toleranser i OP'n o.s.v.).
Kommer TL084 orka lasten? Det verkar finnas olika typer, vissa har garanterad minsta ork som är klenare än lasten den kommer se. (Lasten kommer ungefärligen se ut som ett motstånd på högst 750 ohm och lägst 250 ohm anslutet till omkring halva matningsspänningen). Med som mest ca 12V mellan OP-utgång och halva matningsspänningen så blir det mellan 16 och 48mA ström, räknat på att man matar in en signal som är stark nog att driva stärkaren till nära på konstant klippning (inget otänkbart ful-scenario, det måste en stärkare tåla). Vad jag kan se så orkar de klenaste TL084 endast garanterat 10mA på utgången, medan TL084C är specad att minst orka 40mA.
(Däremot verkar väl maxeffekten räcka om du bygger ett stereoslutsteg med en TL084, max effektutveckling i OP'n fås vid en fyrkantvåg på utgången med +/-6V ut från OP'n).
OBS, nu har jag försummat strömförbrukningen genom basarna på effekttrissorna. Dioderna har jag struntat i med flit eftersom det är AC-parametrar jag räknar på och då fungerar C1,C2 som en kortslutning varpå dioderna inte ska kunna ha någon verkan.
Kommer TL084 orka lasten? Det verkar finnas olika typer, vissa har garanterad minsta ork som är klenare än lasten den kommer se. (Lasten kommer ungefärligen se ut som ett motstånd på högst 750 ohm och lägst 250 ohm anslutet till omkring halva matningsspänningen). Med som mest ca 12V mellan OP-utgång och halva matningsspänningen så blir det mellan 16 och 48mA ström, räknat på att man matar in en signal som är stark nog att driva stärkaren till nära på konstant klippning (inget otänkbart ful-scenario, det måste en stärkare tåla). Vad jag kan se så orkar de klenaste TL084 endast garanterat 10mA på utgången, medan TL084C är specad att minst orka 40mA.
(Däremot verkar väl maxeffekten räcka om du bygger ett stereoslutsteg med en TL084, max effektutveckling i OP'n fås vid en fyrkantvåg på utgången med +/-6V ut från OP'n).
OBS, nu har jag försummat strömförbrukningen genom basarna på effekttrissorna. Dioderna har jag struntat i med flit eftersom det är AC-parametrar jag räknar på och då fungerar C1,C2 som en kortslutning varpå dioderna inte ska kunna ha någon verkan.
Re: Primitiv 12W stereoförstärkare
När man biaserar en förstärkare vill man inte att den ska fladdra med temperaturen på högtalarutgången.
Om man använder dioder för biasen bör dessa summerat ha samma temperatur.koeff. som för transistorernanas Ube eller mer för att hejda den onda spiralen. Du har rätt stor skillnad då Ge-dioderna liger på 1-2 mV/K och trissorna på 3-4 mV/K.
Nu kommer stigande temperatur öka bias-strömmen vilket i sin tur ökar temperaturen, det blir en ond circkel vilket i värsta fall kan sluta i blå rök.
Det är betydligt enklare att använda en enda NPN transistor + pot. som konstanström-generator istället för dioderna så får man automatisk temperatur-stabilisation om man ser till att denna transistor har samma temperatur som slut-trissorna. Vill man minska lite på marginalerna kan man även lägga in en 1N4148 i serie men då är det mycket viktigt att se till att de får samma temperatur som slut-trissorna.
Nuvarand trimpottar ger ingen vettig funktion om resten görs rätt.
C1, C2 har obetydlig funktion eller rent av skadlig då de ger oönskad fasvridning i nuvarande koppling, om man nu inte tänkt göra en oscillator. Lite akademiskt men du ville ha kritik.
Det går bra att anluta TL084 direkt på en av transistorbasarna om man har gjort en riktig bias-krets. Spelar mindre roll vilken bas som väljs.
I nuvarande koppling är DC-återkopplingen halvdant bruten, Sluttransistorenas DC-nivå återkopplas men det blir ingen reaktion mer än att även TL084 blir motsvarande DC-skev åt andra hållet och man tappar i frekvensomfång nedåt.
Det är lite väl krävande för TL084 att driva nuvarande laster. En möjlighet är att paralella 2 eller 4 kapslar för ökad drivförmåga och något lägre brus.
Ovan är kanske något omtjatat av vad som redan sagts.
Ett bättre sätt att få mer problemfritt ljud är att biasera på detta sätt, vilket troligen är mer i linje med vad du faktiskt vill uppnå: http://www.afiata.com/50-watt-stereo-am ... it-diagram
Det schemat har darlington-kopplade sluttrissor och går ersätta med dina BDX rakt av och zenerdioderna behövs inte med din lägre drivspänning.
Schemat har dubbel spänningmatnng men det är enkelt att modifiera för enkelmatning. Du får ett ur alla synpunkter lägre dist, bättre frekvensgång både uppåt och nedåt och enklare kopplingsnät.
Om man använder dioder för biasen bör dessa summerat ha samma temperatur.koeff. som för transistorernanas Ube eller mer för att hejda den onda spiralen. Du har rätt stor skillnad då Ge-dioderna liger på 1-2 mV/K och trissorna på 3-4 mV/K.
Nu kommer stigande temperatur öka bias-strömmen vilket i sin tur ökar temperaturen, det blir en ond circkel vilket i värsta fall kan sluta i blå rök.
Det är betydligt enklare att använda en enda NPN transistor + pot. som konstanström-generator istället för dioderna så får man automatisk temperatur-stabilisation om man ser till att denna transistor har samma temperatur som slut-trissorna. Vill man minska lite på marginalerna kan man även lägga in en 1N4148 i serie men då är det mycket viktigt att se till att de får samma temperatur som slut-trissorna.
Nuvarand trimpottar ger ingen vettig funktion om resten görs rätt.
C1, C2 har obetydlig funktion eller rent av skadlig då de ger oönskad fasvridning i nuvarande koppling, om man nu inte tänkt göra en oscillator. Lite akademiskt men du ville ha kritik.
Det går bra att anluta TL084 direkt på en av transistorbasarna om man har gjort en riktig bias-krets. Spelar mindre roll vilken bas som väljs.
I nuvarande koppling är DC-återkopplingen halvdant bruten, Sluttransistorenas DC-nivå återkopplas men det blir ingen reaktion mer än att även TL084 blir motsvarande DC-skev åt andra hållet och man tappar i frekvensomfång nedåt.
Det är lite väl krävande för TL084 att driva nuvarande laster. En möjlighet är att paralella 2 eller 4 kapslar för ökad drivförmåga och något lägre brus.
Ovan är kanske något omtjatat av vad som redan sagts.
Ett bättre sätt att få mer problemfritt ljud är att biasera på detta sätt, vilket troligen är mer i linje med vad du faktiskt vill uppnå: http://www.afiata.com/50-watt-stereo-am ... it-diagram
Det schemat har darlington-kopplade sluttrissor och går ersätta med dina BDX rakt av och zenerdioderna behövs inte med din lägre drivspänning.
Schemat har dubbel spänningmatnng men det är enkelt att modifiera för enkelmatning. Du får ett ur alla synpunkter lägre dist, bättre frekvensgång både uppåt och nedåt och enklare kopplingsnät.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Primitiv 12W stereoförstärkare
Bifogar en rolig självuppmätt bild på AA117 som jag råkar ha ett gäng med.
Passade samtidigt på att mäta upp 1N4148 på samma sätt.
Mycket nöje!
MVH/Roger
PS
Återkommer med respons på trevlig och saklig kritik enligt ovan.
Passade samtidigt på att mäta upp 1N4148 på samma sätt.
Mycket nöje!
MVH/Roger
PS
Återkommer med respons på trevlig och saklig kritik enligt ovan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Primitiv 12W stereoförstärkare
Tack för ditt mycket intressanta och lärorika inlägg!E Kafeman skrev:När man biaserar en förstärkare vill man inte att den ska fladdra med temperaturen på högtalarutgången.
Om man använder dioder för biasen bör dessa summerat ha samma temperatur.koeff. som för transistorernanas Ube eller mer för att hejda den onda spiralen. Du har rätt stor skillnad då Ge-dioderna liger på 1-2 mV/K och trissorna på 3-4 mV/K.
Nu kommer stigande temperatur öka bias-strömmen vilket i sin tur ökar temperaturen, det blir en ond circkel vilket i värsta fall kan sluta i blå rök.
Det är betydligt enklare att använda en enda NPN transistor + pot. som konstanström-generator istället för dioderna så får man automatisk temperatur-stabilisation om man ser till att denna transistor har samma temperatur som slut-trissorna. Vill man minska lite på marginalerna kan man även lägga in en 1N4148 i serie men då är det mycket viktigt att se till att de får samma temperatur som slut-trissorna.
Nuvarand trimpottar ger ingen vettig funktion om resten görs rätt.
C1, C2 har obetydlig funktion eller rent av skadlig då de ger oönskad fasvridning i nuvarande koppling, om man nu inte tänkt göra en oscillator. Lite akademiskt men du ville ha kritik.
Det går bra att anluta TL084 direkt på en av transistorbasarna om man har gjort en riktig bias-krets. Spelar mindre roll vilken bas som väljs.
I nuvarande koppling är DC-återkopplingen halvdant bruten, Sluttransistorenas DC-nivå återkopplas men det blir ingen reaktion mer än att även TL084 blir motsvarande DC-skev åt andra hållet och man tappar i frekvensomfång nedåt.
Det är lite väl krävande för TL084 att driva nuvarande laster. En möjlighet är att paralella 2 eller 4 kapslar för ökad drivförmåga och något lägre brus.
Ovan är kanske något omtjatat av vad som redan sagts.
Ett bättre sätt att få mer problemfritt ljud är att biasera på detta sätt, vilket troligen är mer i linje med vad du faktiskt vill uppnå: http://www.afiata.com/50-watt-stereo-am ... it-diagram
Det schemat har darlington-kopplade sluttrissor och går ersätta med dina BDX rakt av och zenerdioderna behövs inte med din lägre drivspänning.
Schemat har dubbel spänningmatnng men det är enkelt att modifiera för enkelmatning. Du får ett ur alla synpunkter lägre dist, bättre frekvensgång både uppåt och nedåt och enklare kopplingsnät.
Hade t.ex ingen aning om den justa låga temperaturkoefficienten hos Ge kontra Si. Dessutom visar mina mätningar att Ge är en tämligen linjär halvledare. Räknar man på ovanstående "raka" kurva får man en ganska stabil inre resistans runt 50 Ohm. Plus att den då blir så linjärt framspänningsfallsberoende av ström att den passar utmärkt i mitt fall.
När det sedan gäller termiskt "tjafs" så är avsikten med den här förstärkaren att precis nätt och jämt få utgångstrissorna att börja leda innan man tillför signal (kallas också Klass AB). Och iom att de nätt och jämt leder (istället för att kräva ett språng på +/-1,4V av OPn varje gång den passerar nollan) så blir dom inte ens varma!!
Annat än vid spelning på hög volym, då förstås...oops
Jag har i alla fall nu modifierat min AB-förstärkare. Främst till att involvera AA117 istället för AA113 (som dock är lättare att få tag på då t.ex Elfa lagerför dom men jag råkar ha ett gäng AA117 redan).
Jag har också lagt till ett DC-feedbackmotstånd (Rx) som kommer hålla utgången hos OPn stabil när ingen signal finns.
Värdet på detta motstånd måste jag nog experimentera mig fram till men 1% av feedbackmotståndet (470k) kan inte göra nån nämnvärd skada.
När signal sedan kommer så är den dynamiska impedansen ut till emittrarna så låg (uppskattningsvis runt 300 Ohm) som i förhållande till Rx gör att motkopplingen sker den vägen istället.
Vilket då ger den trevligt höga dämpfaktorn plus andra trevliga linjäriseringar av utgångstrissornas karaktäristik.
MVH/Roger
PS
Det fladder du hänvisar till tror jag förresten inte kommer att ha nån betydelse då jag kör med enkel matningsspänning (och konding...)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Primitiv 12W stereoförstärkare
Din första notering har jag precis löst mha Rx. Frågan är bara om dess optimala storlek men tillfälligt avser jag 1% av Rf vilket blir 4k7 som då är mycket större än den dynamiska impedansen sett in i basarna (Zin) varför DC-feeback utan signal kommer stabilisera OP (ty tas från dess utgång) medans dynamisk feedback kommer tas från utgången (ty Zin<<Rx).MiaM skrev:Punkten mellan C1-C2 behöver kopplas ihop med punkten mellan D3-D4. OP'n kommer försöka påverka utgångens DC-nivå och därför "kantra", d.v.s. ställa sig på maxspänning eller minspänning. (Vilket håll beroende på toleranserna i stereopot'en, 500ohm-motstånden, D3,D4, 10k-motstånden, läckströmmen i kondingarna på 1000µF och 10µF, toleranser i OP'n o.s.v.).
Kommer TL084 orka lasten? Det verkar finnas olika typer, vissa har garanterad minsta ork som är klenare än lasten den kommer se. (Lasten kommer ungefärligen se ut som ett motstånd på högst 750 ohm och lägst 250 ohm anslutet till omkring halva matningsspänningen). Med som mest ca 12V mellan OP-utgång och halva matningsspänningen så blir det mellan 16 och 48mA ström, räknat på att man matar in en signal som är stark nog att driva stärkaren till nära på konstant klippning (inget otänkbart ful-scenario, det måste en stärkare tåla). Vad jag kan se så orkar de klenaste TL084 endast garanterat 10mA på utgången, medan TL084C är specad att minst orka 40mA.
(Däremot verkar väl maxeffekten räcka om du bygger ett stereoslutsteg med en TL084, max effektutveckling i OP'n fås vid en fyrkantvåg på utgången med +/-6V ut från OP'n).
OBS, nu har jag försummat strömförbrukningen genom basarna på effekttrissorna. Dioderna har jag struntat i med flit eftersom det är AC-parametrar jag räknar på och då fungerar C1,C2 som en kortslutning varpå dioderna inte ska kunna ha någon verkan.
Jag är medveten om att OP ofta är dåliga på att leverera ström. 10mA är generellt sett ett maximum.
Om vi nu leker med ett sinusialt sving på teoretisk amplitud om 12V då blir effektivvärdet drygt 8V och 8/4=2A.
Pga "halvvågslikriktning" borde dock varje trissa leda endast 1A effektivt.
Med Hfe hos BDX33/34 på knappt 1000 så blir det runt 1mA per halva eller 2mA totalt för OP'n.
Hur fel räknar jag nu?
MVH/Roger
PS
Fick ingen notifiering om ditt trevliga inlägg i debatten...
Re: Primitiv 12W stereoförstärkare
När du dimensionerar förstärkare så måste du bland annat räkna på fallet att den drivs till 100% klippning med ren fyrkantvåg och mer eller mindre bottnade utgångstransistorer, annars missar du både worst-case-tålighetsberäkningar och beräkningarna som behövs för att klara översta topparna på en ren signal nära max uteffekt.
OP'n måste ju orka driva motstånden & co i spänningsdelaren som består av dubbelpot'en, 330-ohm-motstånden och dioderna. Kondingarna kortsluter som sagt dioderna AC-mässigt. Spänningsdelaren med motstånden och dubbelpot'en blir som en spänningskälla på ca 12V med en inre impedans på mellan 165 (330/2) och 415 ( (330+500)/2 ) ohm. Vid max drivning så blir det 12V skillnad mellan OP'ns utgång och viloläget på denna "spänningskälla", vilket alltså innebär mellan 29mA (vid 415 ohm) och 72mA (vid 165 ohm). Det är utanför specen på OP'n. Jag har inte läst på i databladet om OP'n "bara" kommer klippa eller om den till och med kan skadas. Klippningen är nog dessutom inte alls garanterat symetrisk.
Om du ska ha germaniumdioderna (som jag är skeptisk till, vi är flera som föreslagit klassikern med vanlig småsignal-kisel-transistor och spänningsdelare som "variabel zenerdiod" istället) och fortfarande vill ha samma ström genom dem så måste du generera strömmen med konstantströmgeneratorer eller skaffa en fläskigare OP.
Lösningen med Rx kommer inte fungera. Spänningsdelaren med dubbelpot'en, 330-ohm-motstånden, D3 och D4 kommer ha en fast DC-nivå oavsett vad Rx gör. Så fort Rx försöker flytta utgången mer än försumbart kommer sluttransistorerna att hålla kvar utgången och OP'n kommer bottna åt ena eller andra hållet.
Ett tips för hur man kan tänka kring detta är att låtsas att 10k/10k-spänningsdelaren är osymetrisk så att du har 11,9V ut från den samtidigt som spänningsdelaren med dubbelpot'en, dioderna & co resulterar i att du får 12,1V på utgången.
I princip skulle du kunna ha Rx och också klämma in en konding mellan utgången och punkten mellan Rx och 470k-motståndet. Då kommer OP'n och sluttrissorna att DC-mässigt vara två separata enheter. Fast det är ingen bra lösning, det är överlägset bättre att bara koppla ihop utgången på OP'n direkt med någon av anslutningarna på D3/D4.
Det finns ju oftast anledningar till att de flesta slutsteg använder ett antal beprövade varianter av kretslösningar.
Mina $0.02 är att germaniumhalvledare mest bara hör hemma i effektburkar för musikskapande och liknande, för att skapa visst "sound". Detsamma gäller en del andra mer eller mindre usla lösningar som fanns förr, såsom t.ex. klass-B-förstärkare. (Kombinera en klass-B-förstärkare med för dålig matningsspänning så att övergångsdisten blir än större, så har man "gammal rutten transistorradio"-soundet som t.ex. hörs när en radio står i hissen i Ipren-reklamen, om nån minns den). (Alla brister i kopplingar som skapat intermodulationsdistortion är däremot kopplingar som i mitt tycke knappast ens hör hemma i effektburkar...)
Om du skulle gå på strömgeneratorer så kan du lika gärna välja att styra dem från OP'ns utgång. Här kanske du kan laborera med germaniumdioderna
Mitt förslag ser ut såhär, delvis taget från ditt schema: Kopplingen med T5, R8, R9, P1 ger ett i stort sett konstant spänningsfall mellan basen på T4 och basen på T3, med ett temperaturberoende som är samma som hos T3 och T4. Med T5 på samma fläns som T3 och T4 så kommer temperaturstabiliteten bli god. R9 och R10 är lågohmiga, mindre än ett ohm per styck, och "mjukar upp" egenskaperna hos T3 och T4 så att spänningsfallet mellan deras basar inte lika hårt ger tomgångsströmmen som funktion av temperaturen. T5 kan ju inte sitta direkt ihop med substratet inne i T3 och T4, så därför kommer det finnas en viss tröghet i den termiska kompenseringen och det hanterar alltså R3 och R4. Om man vill så kan man använda spänningsfallet över R9 och R10 för att styra överströmskydd. Det kan göras med OP/komparator eller så passar nog schottkytransistorer eller för en gångs skull germaniumtransistorer in här.
R5 och R6 är relativt lågohmiga och ska bara ha någon volts spänningsfall. Vilopunkten i delen R5-T1-T5&co-T2-R6 väljs så att man garanterat, med krånglig högtalarlast, kan styra ut T3 och T4 fullt även om man hamnar i worst-case-läge hos komponenterna. Med den dimensioneringen så blir spänningarna över R1 och R2 givna, och hela strömmen R1-R3-R4-R2 väljs så att T1 och T2 garanterat går att styra ut ordentligt samtidigt som OP'n måste orka driva detta.
Observera att kopplingen inverterar signalen, och därför har jag växlat plus och minus på OP'ns ingångar.
Man kan sätta en konding mellan emitter och kollektor på T5, det bättrar på egenskaperna hos slutsteget.
T1 och T2 behöver inte sitta på samma kylfläns som T3 och T4. De kanske å andra sidan ändå behöver kylning.
I princip kan du få en hel del mer uteffekt genom att ha ett nätagg med flera spänningar, dels de 24V du har idag och dels ett par volt extra ovanför +24 och under 0V, och låta denna högre spänning mata R1+R5 respektive R2+R6. OBS att en sådan högre spänning bör ordnas genom att ha glättningskondingarna mellan 0V och "minus ett par volt" respektive mellan +24 och "lite över +24", och INTE låta denna högre spänning ha någon glättningskonding som når "andra sidan" av 24V-matningen. När 24-matningen gungar beroende på lasten (om den är ostabbad) så vill man att de här högre spänningarna "gungar i takt" så att säga. Hur många extra volt man vill ha styrs av basspänningsfallen i T3, T4 och spänningsfallen över T1-R5 respektive T2-R6.
Beroende på dimensioneringen av R1-R2-R3-R4 så kan det gå att köra OP'n på lägre spänning, ifall du vill göra en variant av slutsteget med högre uteffekt.
OBS, detta schema är varken provbyggt eller simulerat, jag plockade det ur huvudet, använd på egen risk! Jag har framförallt inte funderat på fasvridningar, stabilitet/självsvängningsrisk och liknande. Det kan finnas allt möjligt jag har missat.
OP'n måste ju orka driva motstånden & co i spänningsdelaren som består av dubbelpot'en, 330-ohm-motstånden och dioderna. Kondingarna kortsluter som sagt dioderna AC-mässigt. Spänningsdelaren med motstånden och dubbelpot'en blir som en spänningskälla på ca 12V med en inre impedans på mellan 165 (330/2) och 415 ( (330+500)/2 ) ohm. Vid max drivning så blir det 12V skillnad mellan OP'ns utgång och viloläget på denna "spänningskälla", vilket alltså innebär mellan 29mA (vid 415 ohm) och 72mA (vid 165 ohm). Det är utanför specen på OP'n. Jag har inte läst på i databladet om OP'n "bara" kommer klippa eller om den till och med kan skadas. Klippningen är nog dessutom inte alls garanterat symetrisk.
Om du ska ha germaniumdioderna (som jag är skeptisk till, vi är flera som föreslagit klassikern med vanlig småsignal-kisel-transistor och spänningsdelare som "variabel zenerdiod" istället) och fortfarande vill ha samma ström genom dem så måste du generera strömmen med konstantströmgeneratorer eller skaffa en fläskigare OP.
Lösningen med Rx kommer inte fungera. Spänningsdelaren med dubbelpot'en, 330-ohm-motstånden, D3 och D4 kommer ha en fast DC-nivå oavsett vad Rx gör. Så fort Rx försöker flytta utgången mer än försumbart kommer sluttransistorerna att hålla kvar utgången och OP'n kommer bottna åt ena eller andra hållet.
Ett tips för hur man kan tänka kring detta är att låtsas att 10k/10k-spänningsdelaren är osymetrisk så att du har 11,9V ut från den samtidigt som spänningsdelaren med dubbelpot'en, dioderna & co resulterar i att du får 12,1V på utgången.
I princip skulle du kunna ha Rx och också klämma in en konding mellan utgången och punkten mellan Rx och 470k-motståndet. Då kommer OP'n och sluttrissorna att DC-mässigt vara två separata enheter. Fast det är ingen bra lösning, det är överlägset bättre att bara koppla ihop utgången på OP'n direkt med någon av anslutningarna på D3/D4.
Det finns ju oftast anledningar till att de flesta slutsteg använder ett antal beprövade varianter av kretslösningar.
Mina $0.02 är att germaniumhalvledare mest bara hör hemma i effektburkar för musikskapande och liknande, för att skapa visst "sound". Detsamma gäller en del andra mer eller mindre usla lösningar som fanns förr, såsom t.ex. klass-B-förstärkare. (Kombinera en klass-B-förstärkare med för dålig matningsspänning så att övergångsdisten blir än större, så har man "gammal rutten transistorradio"-soundet som t.ex. hörs när en radio står i hissen i Ipren-reklamen, om nån minns den). (Alla brister i kopplingar som skapat intermodulationsdistortion är däremot kopplingar som i mitt tycke knappast ens hör hemma i effektburkar...)
Om du skulle gå på strömgeneratorer så kan du lika gärna välja att styra dem från OP'ns utgång. Här kanske du kan laborera med germaniumdioderna
Mitt förslag ser ut såhär, delvis taget från ditt schema: Kopplingen med T5, R8, R9, P1 ger ett i stort sett konstant spänningsfall mellan basen på T4 och basen på T3, med ett temperaturberoende som är samma som hos T3 och T4. Med T5 på samma fläns som T3 och T4 så kommer temperaturstabiliteten bli god. R9 och R10 är lågohmiga, mindre än ett ohm per styck, och "mjukar upp" egenskaperna hos T3 och T4 så att spänningsfallet mellan deras basar inte lika hårt ger tomgångsströmmen som funktion av temperaturen. T5 kan ju inte sitta direkt ihop med substratet inne i T3 och T4, så därför kommer det finnas en viss tröghet i den termiska kompenseringen och det hanterar alltså R3 och R4. Om man vill så kan man använda spänningsfallet över R9 och R10 för att styra överströmskydd. Det kan göras med OP/komparator eller så passar nog schottkytransistorer eller för en gångs skull germaniumtransistorer in här.
R5 och R6 är relativt lågohmiga och ska bara ha någon volts spänningsfall. Vilopunkten i delen R5-T1-T5&co-T2-R6 väljs så att man garanterat, med krånglig högtalarlast, kan styra ut T3 och T4 fullt även om man hamnar i worst-case-läge hos komponenterna. Med den dimensioneringen så blir spänningarna över R1 och R2 givna, och hela strömmen R1-R3-R4-R2 väljs så att T1 och T2 garanterat går att styra ut ordentligt samtidigt som OP'n måste orka driva detta.
Observera att kopplingen inverterar signalen, och därför har jag växlat plus och minus på OP'ns ingångar.
Man kan sätta en konding mellan emitter och kollektor på T5, det bättrar på egenskaperna hos slutsteget.
T1 och T2 behöver inte sitta på samma kylfläns som T3 och T4. De kanske å andra sidan ändå behöver kylning.
I princip kan du få en hel del mer uteffekt genom att ha ett nätagg med flera spänningar, dels de 24V du har idag och dels ett par volt extra ovanför +24 och under 0V, och låta denna högre spänning mata R1+R5 respektive R2+R6. OBS att en sådan högre spänning bör ordnas genom att ha glättningskondingarna mellan 0V och "minus ett par volt" respektive mellan +24 och "lite över +24", och INTE låta denna högre spänning ha någon glättningskonding som når "andra sidan" av 24V-matningen. När 24-matningen gungar beroende på lasten (om den är ostabbad) så vill man att de här högre spänningarna "gungar i takt" så att säga. Hur många extra volt man vill ha styrs av basspänningsfallen i T3, T4 och spänningsfallen över T1-R5 respektive T2-R6.
Beroende på dimensioneringen av R1-R2-R3-R4 så kan det gå att köra OP'n på lägre spänning, ifall du vill göra en variant av slutsteget med högre uteffekt.
OBS, detta schema är varken provbyggt eller simulerat, jag plockade det ur huvudet, använd på egen risk! Jag har framförallt inte funderat på fasvridningar, stabilitet/självsvängningsrisk och liknande. Det kan finnas allt möjligt jag har missat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Primitiv 12W stereoförstärkare
Ge kontra Si har jag inte sagt något om.Hade t.ex ingen aning om den justa låga temperaturkoefficienten hos Ge kontra Si.
Mätning på temperaturdriftens betydelse för Vf bör innefatta en temperaturparameter, annars blir det goddag/yxskaft.
Varför inte mäta skillnaden vid 20 resp 40 grader eller mer?
Man kan värma med fingrarna eller med lödpenna. På det viset får dina mätningar någon relevans.
Om det vore så att hela signalperioden bestod av en räcka minimala nollgenomgångar, så blir det ingen värme i slutsteget, korrekt. Blir inget ljud heller.När det sedan gäller termiskt "tjafs" så är avsikten med den här förstärkaren att precis nätt och jämt få utgångstrissorna att börja leda innan man tillför signal (kallas också Klass AB).
Och iom att de nätt och jämt leder (istället för att kräva ett språng på +/-1,4V av OPn varje gång den passerar nollan) så blir dom inte ens varma!!
Sker ingen värmeutveckling så är verkningsgraden 100%. Det stämmmer inte för varken klass B eller AB, ens med ideala komponeter.
För sambandet värme relativt hur stort spänningssprånget Vbe är, är inte enkelt men lite om grundbegrepp och förstärkarklasser:
Värmeutveckling är ofta relaterat till verkningsgrad, vilket man ofta nämner i samband med för och nackdelar med klass A relativt B.
Samtliga klasser, A B C DG EG G H ... för att nämna några, har förlusteffekt som kommer avges i form av värme. Klass AB utan uppvärmningseffekt finns inte.
DDX eller FFX är bland de mer lovande klasserna med höga verkningsgrader. Om man ska kalla det för klass eller produktnamn är mer osäkert.
Oavsett förstärkar-klass:
För att kunna producera ljud i högtalaren måste det flyta ström genom slutsteget.
Det utvecklas alltid värme i slutsteget vid till högtalaren tillförd effekt.
För klass B inklusive normala icke ideala förluster, är en tumregel att värme förlusterna i transistorerna är typiskt ca 80% av totalt förbrukad effekt om det inte ska dista över 10% i dynamik-topparna när man lyssnar på typisk populärmusik.
Det är max användbar uteffekt där 20% av effekten levereras till högtalaren. Det är en tumregel, och den definerar inta vad som är populärmusik för dej, men det är kring 80% förlust vi hamnar om designen inte är allt för illa gjord.
För ren sinus och ideal klass B förstärkare som utstyrs helt och hållet, kommer man teoretiskt upp i 78% verkningsgrad. Klass AB's effektivitet flyter någonstans från B till klass A som i princip kan ha hur dålig verkningsgrad som helst.
Ju lägre ljudnivå, ju sämre verkningsgrad för klass B.
Transistorernas temperaturstegring är däremot inte ett mått på verkningsgrad.
Temperaturstegringen orsakas av att den effekt som utvecklas genom transistorerna under hela signalperioden, inte bara under det ögonblick de evt inte leder.
Även minimal effektutveckling kan ge avsevärd temperaturstegring om värmen avleds mindre bra.
Det kan vara värt att tänka på att chippet i transistorn är under normal drift varmare än transistorns ytteryta som fördelar samma mängd värmeutveckling på en större yta.
Tokerier utan tanke. Du har inte reflekterat över tidigare rekommendationer här ovan? Enklaste lärobok i ämnet OP-kretsar om hur återkoppling fungerar kan ge dej lite insikt.Jag har också lagt till ett DC-feedbackmotstånd (Rx) som kommer hålla utgången hos OPn stabil när ingen signal finns.
..dynamiska impedansen ut till emittrarna...
Vilket då ger den trevligt höga dämpfaktorn plus andra trevliga linjäriseringar av utgångstrissornas karaktäristik.
I förhoppning om att du faktiskt lär dej något på det, och jag anser att det ett bra exempel även om man inte är van att göra beräkningar, så går jag igenom en beräkning.Hur fel räknar jag nu?
För att beräkna om TL084 klarar tänkt last kan vi göra ett överslag med idealiserade värden.
Antag att målet för förstärkaren är att fullt utstyra en 4 Ohms last med 12 Volt peak. Om du spelar sinus i högtalaren eller någon annan musikform bryr sej inte OP-kretsen om, det är max önskade spännings-amplituden som är väsentligt.
Sätter vi in slutstegets max sving vid högtalarlast blir stömmen 12 Volt/4 Ohm = 3 A.
Hfe 1000 ger 3mA in på basen. Förluster relaterade till Ube eller annat bryr vi oss inte om just nu.
För full utstyrning måste OP kunna nå DC-nivåerna 0 resp 24 Volt.
Antag lägsta punkten på en fullt utstyrd sinus, vilket då har DC-nivån 0 Volt (peak top DC-nivå är 24 Volt).
Vid Peak 0 Volt DC innebär det att det inte går någon ström genom det bias-motstånd som är på 0-volt-sidan, eftersom det är 0 Volt på bägge sidor. All ström går genom OP.
Antag för enkla siffror att biasmotstånd vid 24Volt-sidan är totalt på 600 Ohm. Spänningen över detta motstånd är 24 Volt vid peak utstyrning, eftersom vi förbiser relativt marginella effekten av dina dioder.
24 Volt/600 Ohm = 40 mA
Totalt ger det att OP måste utstyra 40+3= 43 mA vid fullt rail-sving. Det är grovt förenklad beräkning, men 43 mA är i ungefär vad som kan förväntas.
Strömmen är även i högsta laget för valfri AA-diod. De är dåligt komponentval i sammanhanget, hur du än vänder på det.
TL084 blir överlastad av 43 mA, så pass att det aldrig kommer att inträffa, då dess interna mekanismer förhindrar det.
Även om du låter 4 st TL084 dela på jobbet får du ökad olinjaritet då sista biten av utstyrningen vid denna strömmen inte kommer att lyckas.
Istället för ett förväntat max sving på utgången av TL084 på +/- 12 Volt med 600 Ohms last lär du hamna på max hälften eller ännu mindre.
TL084 överskrider max tillåten förlusteffekt med 200%. Det hjälper inte att TL084 är rail-to-rail då även den kretsen har en utimpedans.
Antag att TL084 svingar med högst +/- 6 Volt vilket ger ca 4 Watt levererad peak sinus effekt till högtalaren med ljudkvalitet som har en del att önska både vad gäller övergångsdistorsion och förstäkarens linjäriteten kommer vara mindre bra när du spelar så högt att TL084 hörbart storknar vilket inträffar redan vid några 100 mW uteffekt.
18 Volt* 20mA = 360 mW är rimligt antagande för faktiska effektförlusten i TL084 vid peak sinus-last.
Troligen kommer det bli hörbara skillnader på ljudet vid 20C resp 40C och vid lite högre volym typ 1 Watt, kommer värmen i TL084 stiga fort. Den är kortslutningssäker, men klarar inte för hög effektförlust i kombination med dålig kylning under någon längre tid, så det är tekniskt möjligt att du kan få se blå röken utan lite extra kylåtgärder.
Beräkningarna är baserade på max sinus-effekt om förstärkaren fungerat, och håller du dej till låga signal-nivåer så är problemet inte lika stort, mer än för dioderna som i vilket fall nog kommer gå ordentligt varma, de är inte lika värmetåliga som t.ex. 1N4148.
Det som typiskt händer är att det blir avbrott i PN-övergången, som är fysiskt mycket känsligar och mindre i en germanium-diod. Det är by design att det inte finns germanium-dioder som klarar högre strömmar.
Avbrottet kommer då medföra att bägge sluttransistoerna leder fullt, tills något ger sej.
Reflektera du över någon av de kommentarer du fått? Förstår du dessa? Tror inte det eftersom du inte verkar ta intryck.
Förstod du beräkningen ovan? Kan du tillämpa detta så att du åtminstone får med de statiska DC-värden som du kan hämta i datablad för TL084?
Klarar du det ger det dej koll på om mitt antagande om max 6 Volt spänningssving stämmer eller om du bestämmer att korrigera designen kan du kolla själv om det finns förutsättningar att göra något som inte bara pytsar ut oljud och blå rök.
En av fördelarna med schemat jag länkade till är att Ube inte ger någon sving-förlust att övervinna för TL084.
Stegets linjaritet blir så bra du kan få med denna typ av komponenter. Önskad bias kan sättas med betydligt större stabilitet, om du nu vill "ligga på gränsen" B/AB.
Detta dessutom till priset av betydligt lägre effektförlust i TL084, dvs den slipper arbeta så hårt så att man riskerar bränna upp den eller att den ger missformade utsignaler.
Mitt bidrag till det schemat skulle möjligen vara att man troligen ytterligare kan sänka bruset genom att använda TL081 istället för TL084, vilket dessutom spar massor av plats och pengar
Ser att MiaM är steget före mej, och har liknade åsikter om germanium-dioder och det hon skriver om fyrkantvåg är i princip samma sak som det jag skriver om peak sinus, bara lite olika uttryckt.
Vi får tävla om vems slutsteg-förslag som fungerar längst utan blå-rök?
Re: Primitiv 12W stereoförstärkare
Några kommentarer.
Småsignalparametern utimpedans hos en förstärkare har ofta inget med storsignalegenskapen max utspänningssving att göra.
Det går utmärkt att konstruera förstärkare med hög utgångsimpedans som svingar nästan rail-to-rail med en belastningsimpedans som är mycket mindre än förstärkarens utimpedans.
Förstärkaren har visst problem med att övervinna Ube och har därmed övergångsdistorsion.
I databladet för TL071 står det Icc (Supply current), Typ 1,4 mA Max 2,5 mA
Vid tomgång kommer denna ström att flyta genom R4 och R5 och ge upphov till ett spänningsfall över motstånden på:
Typ 1,4 mA*390 ohm=0,546 V samt Max 2,5mA*390=0,975 V.
Dessa spänningar räcker inte för att transistorerna ska få någon tomgångsström att tala om.
För att transistorerna ska börja leda krävs ca 2*0.6=1,2V över R4 och R5.
Spänningen som typisk fattas 1,2V-0,546V=0,65V genereras då det uppstår en spänning över R3.
Spänningen som typiskt krävs över R3 för att transistorerna ska börja leda är (R3/R4)*0,65 V =1,66V
OP:n utgång är alltså tvungen att övervinna denna utspänning innan transistorerna börjar leda vilket ger övergångsdistorsion som i ett helt vanligt klass B steg.
Kan du förklara varför stegets bias kan sättas med betydligt större stabilitet än "vanliga" klass B/AB steg?
Varierande Icc från OP:n gör ju att spänningen över R4 och R3 varierar våldsamt mellan olika OP som visats ovan.
Det finns heller ingen temperaturkompensering av denna spänning.
TL084 brukar inte räknas till rail-to-rail.E Kafeman skrev:Det hjälper inte att TL084 är rail-to-rail då även den kretsen har en utimpedans.
Småsignalparametern utimpedans hos en förstärkare har ofta inget med storsignalegenskapen max utspänningssving att göra.
Det går utmärkt att konstruera förstärkare med hög utgångsimpedans som svingar nästan rail-to-rail med en belastningsimpedans som är mycket mindre än förstärkarens utimpedans.
Jag förstår inte varför man använder TL074 i det länkade schemat ((http://www.afiata.com/50-watt-stereo-am ... it-diagram)), eftersom man inte kan använda de resterande 3 OP-förstärkarna till något. Alltså förutsätter jag nedan att det är ett skrivfel och att det ska vara TL071.E Kafeman skrev:En av fördelarna med schemat jag länkade till är att Ube inte ger någon sving-förlust att övervinna för TL084.
Förstärkaren har visst problem med att övervinna Ube och har därmed övergångsdistorsion.
I databladet för TL071 står det Icc (Supply current), Typ 1,4 mA Max 2,5 mA
Vid tomgång kommer denna ström att flyta genom R4 och R5 och ge upphov till ett spänningsfall över motstånden på:
Typ 1,4 mA*390 ohm=0,546 V samt Max 2,5mA*390=0,975 V.
Dessa spänningar räcker inte för att transistorerna ska få någon tomgångsström att tala om.
För att transistorerna ska börja leda krävs ca 2*0.6=1,2V över R4 och R5.
Spänningen som typisk fattas 1,2V-0,546V=0,65V genereras då det uppstår en spänning över R3.
Spänningen som typiskt krävs över R3 för att transistorerna ska börja leda är (R3/R4)*0,65 V =1,66V
OP:n utgång är alltså tvungen att övervinna denna utspänning innan transistorerna börjar leda vilket ger övergångsdistorsion som i ett helt vanligt klass B steg.
Den grundläggande linjariteten för steget är inte bättre än för vilket klass B slutsteg som helst, se beräkning ovan. (Det finns en finess med C1 som kan förbättra linjariteten men det utelämnar jag här eftersom det gällde "biasering")E Kafeman skrev:Stegets linjaritet blir så bra du kan få med denna typ av komponenter. Önskad bias kan sättas med betydligt större stabilitet, om du nu vill "ligga på gränsen" B/AB.
Kan du förklara varför stegets bias kan sättas med betydligt större stabilitet än "vanliga" klass B/AB steg?
Varierande Icc från OP:n gör ju att spänningen över R4 och R3 varierar våldsamt mellan olika OP som visats ovan.
Det finns heller ingen temperaturkompensering av denna spänning.