Märklig strömkänning i armen vid arbete med fordonsel.
Märklig strömkänning i armen vid arbete med fordonsel.
Grejade med en lastbil idag. 24V. När jag rörde vid minuspolen med en lednyckel ryckte det i armen, precis som när man får en liten stöt. När jag petade direkt på polen kändes inget, bara när jag höll i nyckeln och rörde polen.
Oerhört märkligt. Provade att lägga andra handen på en karossdel för att potentialutjämna, men det gjorde ingen skillnad. Repeterade det flera gånger så det var inte inbillning.
Vad är det frågan om?
Oerhört märkligt. Provade att lägga andra handen på en karossdel för att potentialutjämna, men det gjorde ingen skillnad. Repeterade det flera gånger så det var inte inbillning.
Vad är det frågan om?
Re: Märklig strömkänning i armen vid arbete med fordonsel.
Min gissning är "placeboeffekt", typ att den mekaniska hårda stöten av nyckel mot pol fortplantas i armen.
Provade du med nåt annat föremål? Jag skulle provat med dels nåt mjukt av metall (typ en bit sladd) och dels nåt hårt av plast (skruvmejselskaft) för att se om det är elektriskt eller mekaniskt.
Provade du med nåt annat föremål? Jag skulle provat med dels nåt mjukt av metall (typ en bit sladd) och dels nåt hårt av plast (skruvmejselskaft) för att se om det är elektriskt eller mekaniskt.
Re: Märklig strömkänning i armen vid arbete med fordonsel.
Nej jag är helt säker att det var elektriskt. Muskeln som är under underarmen drog ihop sig lite och det släppte först när jag tog bort nyckeln från polen. Det jag kan tänka mig är att mina svettiga händer utgjorde bra kontakt med nyckeln. Men varför kände jag nåt då det var minuspolen och jag samtidigt höll i chassit?
Re: Märklig strömkänning i armen vid arbete med fordonsel.
Varför placebo? 24V kan ge stötar. Jag har känt pirr i armen av 12V när jag skruvat fast batteripoler i regnigt väder.
Om verktyget hålls med hela handen blir det en större kontaktyta mellan kroppen och ledaren, än om bara fingertopparna har kontakt. Med större yta blir resistansen till kroppen mindre. Särskilt ifall handen är lite fuktig. Prova att hålla i verktygen med fingertopparna, och se ifall det blir någon skillnad.
Att hålla andra handen mot lastbilens jord borde gjort stöten kraftigare.
Ifall inte någon del av kroppen var i kontakt med lastbilens jord vid första tillfället borde du inte ha känt någon ström att att få kontakt med pluspolen. I så fall gissar jag att det kan ha varit en kapacitiv koppling från nätspänning, via dig, ner till jord (golvet). Batteriladdare, datorer, och liknande har ofta två små kondensatorer kopplade mellan primär och sekundärsida, vilket skulle kunna vara förklaring, ifall någon sådan var inkopplad i lastbilen vid tillfället.
Om verktyget hålls med hela handen blir det en större kontaktyta mellan kroppen och ledaren, än om bara fingertopparna har kontakt. Med större yta blir resistansen till kroppen mindre. Särskilt ifall handen är lite fuktig. Prova att hålla i verktygen med fingertopparna, och se ifall det blir någon skillnad.
Att hålla andra handen mot lastbilens jord borde gjort stöten kraftigare.
Ifall inte någon del av kroppen var i kontakt med lastbilens jord vid första tillfället borde du inte ha känt någon ström att att få kontakt med pluspolen. I så fall gissar jag att det kan ha varit en kapacitiv koppling från nätspänning, via dig, ner till jord (golvet). Batteriladdare, datorer, och liknande har ofta två små kondensatorer kopplade mellan primär och sekundärsida, vilket skulle kunna vara förklaring, ifall någon sådan var inkopplad i lastbilen vid tillfället.
Re: Märklig strömkänning i armen vid arbete med fordonsel.
Var bilen eller någon elmotor igång så kan det vara spänningspikar från sådan, generator, tändning mm
Re: Märklig strömkänning i armen vid arbete med fordonsel.
Men det var minuspolen jag grejade med! Därför jag tyckte att jag borde blivit potentialutjämnad när jag tog i durkplåten. Men jag kanske inte var tillräckligt svettig om den handen. 
Och inget var påslagit vad jag vet, en gammal brandbil med inte alltför mycket lull-lull. Inte heller var det växelströmspirr utan en tydlig obehaglig stötkännsla vid kontakt samtidigt som muskelsammandragningen som helt klart var noterbar och som släppte när jag tog bort verktyget.
Edit:
Nej, inget var igång. Det enda som satt anslutet vart en tryckluftsslang till nånting.

Och inget var påslagit vad jag vet, en gammal brandbil med inte alltför mycket lull-lull. Inte heller var det växelströmspirr utan en tydlig obehaglig stötkännsla vid kontakt samtidigt som muskelsammandragningen som helt klart var noterbar och som släppte när jag tog bort verktyget.
Edit:
Nej, inget var igång. Det enda som satt anslutet vart en tryckluftsslang till nånting.
Re: Märklig strömkänning i armen vid arbete med fordonsel.
Mig veterligen drar inte DC ihop en muskel kontinuerligt. Med DC ska det alltså blir ett "ryck" bara.
Sen så som situationen beskrivits så ser inte jag hur det skulle kunna bli en sluten krets, och utan en sluten krets går det ingen ström.
Vore det elektriskt borde det ju också blivit samma vid direkt beröring av polen.
Sen så som situationen beskrivits så ser inte jag hur det skulle kunna bli en sluten krets, och utan en sluten krets går det ingen ström.
Vore det elektriskt borde det ju också blivit samma vid direkt beröring av polen.
Re: Märklig strömkänning i armen vid arbete med fordonsel.
Ja det är möjligt att jag har lite fel i att muskelkrampen håller i sig. Måste testa igen på måndag.
Det jag kom på nu när jag surrar om det är att det kanske är ett plus-jordat elsystem? Hade man inte så förr i världen ibland?
Det jag kom på nu när jag surrar om det är att det kanske är ett plus-jordat elsystem? Hade man inte så förr i världen ibland?
Re: Märklig strömkänning i armen vid arbete med fordonsel.
Mät om det finns potentialskillnad (med en multimeter). 

Re: Märklig strömkänning i armen vid arbete med fordonsel.
Om du höll i en ledare färdigt borde det väl kännas ännu mindre? Jag brukar iaf hålla i en (dörr)nyckel när jag tar i metall på vintern så känns inte statiska stötar alls.
Re: Märklig strömkänning i armen vid arbete med fordonsel.
Du blandar inte ihop nu? Det är väl just DC som gör att muskeln drar ihop sig kontinuerligt.Nerre skrev:Mig veterligen drar inte DC ihop en muskel kontinuerligt. Med DC ska det alltså blir ett "ryck" bara.
Re: Märklig strömkänning i armen vid arbete med fordonsel.
Det jag lärt mig är att det är frekvenser runt 50-60 Hz som är "värst" när det gäller att "krampa" muskler.Andax skrev:Du blandar inte ihop nu? Det är väl just DC som gör att muskeln drar ihop sig kontinuerligt.Nerre skrev:Mig veterligen drar inte DC ihop en muskel kontinuerligt. Med DC ska det alltså blir ett "ryck" bara.
400 Hz som t.ex. är vanligt inom fartyg och flyg är alltså betydligt mindre farligt än den 50-60 Hz som är vanligast på land.
- frownlayer
- Inlägg: 1885
- Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
- Ort: Reftele
Re: Märklig strömkänning i armen vid arbete med fordonsel.
kom att tänka på detta: För ett tag sedan så kom en jobbarkompis till mig och sa att jag skulle följa med och känna om det var ström i en stor plåtdörr, jag reagerade negativt och tog med multimetern istället, jag mätte upp ca 100v mellan dörren och ett avloppsrör i närheten. efter lite okulär besiktning så visade det sig att dörren på andra sidan stod mot en truckladdare som det hade blivit jordfel på, denna ledde spänning/ström över karmen ner i den andra dörren. som tur väl så blev ingen skadad. lite ot, men men. 
Det kan inte vara så att fordonet kan ha en potential som är större och helt avskiljd från marken? så även att det är minuspolen på batteriet, så är hela fordonet som en stor pluspol, och marken är som minus. därför kan det vara så att du känner ström/spänning i handen.

Det kan inte vara så att fordonet kan ha en potential som är större och helt avskiljd från marken? så även att det är minuspolen på batteriet, så är hela fordonet som en stor pluspol, och marken är som minus. därför kan det vara så att du känner ström/spänning i handen.
Re: Märklig strömkänning i armen vid arbete med fordonsel.
Är man svettig kan man defintivt få en liten stöt av 24 volt , vid 12v känner man knappt av den även om den är tydlig- vid 48VDC så känns det iaf mycket märkbart.
Är man torr och så kan man greppa polerna lätt på ett bilbatteri men läget förändras fort om man är svettig
Behövs inte många volt f.ö om man kommer genom huden och in i ledande salt material , ett 9 volts batteri räcker.
Är man torr och så kan man greppa polerna lätt på ett bilbatteri men läget förändras fort om man är svettig
Behövs inte många volt f.ö om man kommer genom huden och in i ledande salt material , ett 9 volts batteri räcker.