Amatörfrågor angående logiskakretsar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Borta2k49

Inlägg av Borta2k49 »

Jag och några kompisar håller på med ett litet arbete i skolan. Det är så att vi håller på och bygger en display av punkt/diodmatriser som ska styras av parallalellporten på en dator. Vi har dock stött på en del problem och skulle vara mkt glada om någon kunde hjälpa oss. Sjävla displayen kommer som sagt att bestå av några punktmatriser (se http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2021844.htm), dessa har vi fått att fungera, lika så programmeringsdelen. Problemen har uppståt när vi har velat använda flera matriser. Då våra kunskaper i elektronik är små har vi valt att dels expandera samt att använda oss av buffertrar för att kunna tända dioder i flera matriser, inte nödvändigtvis samtidigt. Se min eminenta bild för att fatta. ;)

Bild

De komponenter vi har är alltså:
74HCT540/Ph (elfa art nr. 73-545-33)
74LS145/TI (73-690-02)
74LS04/Fch (73-681-45) (inga utsatta på bilden för vi har inte fått de andra att fungera, men vi har iaf sånna om det behövs)

Problemet är bara att vi inte får några av de logiskakretsarna att fungera.

Vi fick låna en labplatta från skolan och med hjälp av den har vi troligen redan förstört ett par komponenter, vi vet helt enkelt inte hur dom ska användas.

Vid närmare eftertanke är det inte ens säkert att vi har satt dom åt rätt håll. Vi har utgått från att den sidan som har en liten fördjupning är den som motsvarar "upp" på alla bilder. Är detta rätt?

För det andra, om man tar denna bild som finns på elfa, http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012917.htm, så har vi lagt 5v likström på Vcc och jord på GND. Hoppas att vi har gjort rätt så långt, men sedan då? Enligt denna text, http://www.unicornelectronics.com/ftp/D ... 4ls145.pdf, har vi fattat det som att om man inte lägger någon ström på A, B, C o D så kommer alla "output" portar/ben utom 0 att ge hög spänning (5v?). Men se, så blev det naturligtvis inte. Någon som har en idé om vad som kan ha blivit fel?

Om 74HCT540/Ph hittade vi ingen bra dokummentation så vi vore mkt glada om någon kunde ge lite info till oss om hur den fungerar.

Sista frågan är angående 74LS04/Fch, http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20 ... _73_681_45. Om man lägger 5v på Vcc och jordar GND, borde denna fungera enligt oss, men hur? Om man lägger en 1:a, hög spänning, 5v, kalla det vad ni vill, på 1A så antar vi att man får ut en 0a på 1Y. Denna 0:a kan man sedan koppla till en lysdiod och vidare till +polen på t.ex. ett batteri för att få den att lysa. Är detta rätt? Om det inte ligger någon spänning på 1A får man ut hög spänning på 1Y då? Och sist ytterligare en amatörfråga, i en diod finns det ju en pil, visar denna pil riktning på strömen som kan passera? :)

Vi vore mkt tacksamma för någon eventuell hjälp. :D
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Sidan med urgröpningen är till för att markera ben nr1. Ben nummer 1 är alltså det till vänster om du har kretsen med urgröpningen bort från dig. Och sår är det ju till höger om du har urgröpningen mot dig då, helt logiskt...

Har inte tid att sätta mig in i kretsen nu, men den är säkert inte SÅ avancerad. ;)
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Läs http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=1175 så vet ni lite om hur den kopplas och här kan ni lära er vad som skiljer olika kretsfamiljer åt.
http://www.elfa.se/se/fakta.pdf sid 68
En del kretsar ska inte spänningsmatas förren alla ingångar till kretsen är anslutna .
En del har "öppenkolektor" vilket inebär att kretsen kan bara kan dra ner utgången till jord, i annat fall är den flytande (ingen anslutning alls utan behöver ett motstånd från plus för att bli "etta" normalt 5 volt
Borta2k49

Inlägg av Borta2k49 »

lord_dubbdäck skrev: Har inte tid att sätta mig in i kretsen nu, men den är säkert inte SÅ avancerad. ;)
Nej då, den är inte alls särskilt advancerad. Problemet är bara att vi inte har någon erfarnhet inom elektronik och att våra kunskaper inom detta område är tämligen begränsade, vilket har gjort detta till en stor uppgift för oss. Jag ska inte nämna hur många timmar vi hittils har lagt ner.. ;)
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Gå till bibloteket eller helt enkelt be er lärare att få låna en digitaltekniksbok... där om ngnstans står det hur era grejor funkar... (samt då i databladen :wink: )

//Rille
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Angående '145:

Att "inte lägga någon ström" på en pinne räknas inte nödvändigtvis som en nolla. Det vanliga är snarare att en ingång som inte är inkopplad räknas som en etta.

Om ni kopplar A,B,C,D till jord däremot ska det funka som du sa, annars är det nåt väldigt fel...

'540 funkar så att det man skickar in på 'A' kommer ut inverterat på 'Y' om båda 'OE' är noll, annars kommer det inte ut nåt alls.

'04 funkar som du säger, fast åter igen "inte någon spänning" är lite tvetydigt, varje ingång ska alltid kopplas antingen till +5V (en etta) eller till jord (en nolla) för att man ska vara säker på vad som händer.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Erfarenhet, det lär ni få varje gång det ryker, det är av misstagen man lär sig av.
Akta ögonen om ni får en krets att explodera.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

:lol:
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

:cry: Har man haft näsan för närma kretsen när det small lär man inte :lol:
Michel

Inlägg av Michel »

Jag hade små svarta plastbitar - ifrån bl.a. en 7805 - sittandes på undersidan av min haka i flera månader i min ungdom.
Den och några andra regulatorer skötte spänningarna till min pirat-AppleII.

7 månaders jobb...

Allt jag fick uppleva var ett 'BEEP' och en halv sekunds glimt av 'APPLE ÅÄ' på skärmen innan det small (och började ryka och lukta bränt kisel).

Nåväl, den fungerade iallafall :oops:

--
Nu så här en 20-25 år efteråt kan jag konstatera att det var tur att jag tittade på skärmen i det ögonblicket...

Mitt tips: 8) <-- Always wear protective goggles!
Skriv svar