Behöver lokal för elektronmikroskop

Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Behöver lokal för elektronmikroskop

Inlägg av GeekJoan »

Jag delar gärna lokal med någon som har ca 10 m2 över. Dörrar behöver vara 100 cm för att mikroskopet ska kunna gå in.
Delar gärna lokal med någon som kan ha nytta av mikroskopet.
Stockholmstrakten gärna Solna Sundbyberg med omnejd.

Mikroskopet är ett Hitachi S-3500n. Vikt ca 500 Kg.
Jonas_H

Re: Behöver lokal för elektronmikroskop

Inlägg av Jonas_H »

Jag har tipsat lite personer från Unga Forskare Stockholm som har en lämplig lokal på Kungsholmen och det verkar finnas ett intresse. Jag återkommer när fler har hunnit svara, eller om du vill ta kontakt själv.

Om man kollar här så ser det betydligt mindre ut än 10 m². Antar att det behövs viss ytterligare utrustning för att preparera prover med mera, så en bild och lite beskrivning av det du tänkt ställa in vore bra.

Men oavsett var det hamnar så kanske man kan få komma och provköra?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Ja det kanske kan vara nått.

Längst ner i denna broschyr finns en ritning på "normal" layout för alla de olika sakerna. Tillkommer dock en extra pryl som är vattenkylningen, den vet jag inte exakt hur stor den är i mått, men jag vet att den genererar ca 1000W värme. Den bör inte stå precis ihop med mikroskopet eftersom det man kyler inte ska stå ihop med nått som genererar värme.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Fan vad coolt. Hade jag inte hyrt ut min lokal redan så hade jag inte kunnat säga nej. (Tur att jag har den uthyrd) Fast det är nog en 90:s dörr där.
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

Coolt! Är det med EDX också?

Är du riktigt säker på att du inte kan strippa den för att ta dig genom smalare dörrar? På bilderna ser det ut som om bordsskivan borde gå att lossa på.
Båda mina mikroskop går att få ner i bitar som är exakt lika breda som en standard lastpall och går att ta in genom de flesta dörrar.

Göran
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Makerspace-folket? Fast det blir kanske för många som lär mickla då?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Umm, onekligen så ser det ut som man kan ta av främre delen på "bordet". Jag har inte sett maskinen i verkligheten utan bara pratat med dom via telefon och då fick jag måtten.

Ingen EDX i denna maskinen. Går ifs att köpa till om man vill. Men jag vill ju bara använda det till att "ta coola bilder"...
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

Du kan få ställa det hos mig här i Umeå. :D
Det finns plats bredvid mitt JSM-25 ... nä, det finns det inte men det går att ordna.
Coola bilder är alltid kul att ta.

Har du nån ångevaporator eller sputter för att metallisera prover? Det behöver du om du ska ta bilder av icke-ledande objekt, typ insekter.

/Göran
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En på youtube (Ben.. något) tog riktigt detaljerade bilder på en fluga utan att metallisera den först dock inte extrem förstoring men ändå rätt ordentlig.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Nä, jag har ingen sputter än. Det ska gå bra upp till ca x30k utan sputtering i lågvakum på icke ledande objekt.
Det får väl bli en sputter vad det lider, men jag har inte råd med det just nu. Mikroskopet tar typ alla mina sparpengar.
Jonas_H

Inlägg av Jonas_H »

UFS skulle vilja komma i kontakt med dig för att få mer information. Om du inte redan blivit kontaktad föreslår jag att du skickar ett mail till styrelse@ufs.se (ska gå till hela styrelsen).
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Jag skickar ett mail.
Skriv svar