Renovering av rörförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Ericur

Renovering av rörförstärkare

Inlägg av Ericur »

Har tagit mig an en rörförstärkare, av modell sällsynt. En Proamplifiers Exclusive 65.
Bild

köptes billigt i defekt skick, och efter lite felsökning så upptäcktes en sådan där fylld säkring som gav falsk positiv.
Säkringen byttes och vips!
Har nu bestämt mig för att renovera och försöka få tillbaka allt i originalskick, så gott som möjligt.

Bild

Planen är: att byta brända rörsocklar, byta alla kondningar, byta alla rör, plus annat som tillkommer.

Välkomnar alla förslag på förbättringar, på tex komponenter osv
Användarvisningsbild
el34

Re: Renovering av rörförstärkare

Inlägg av el34 »

Vad är det för rör som sitter i förstärkaren? Kondingarna ser ut att inte vara allt för gamla så frågan är om det behövs bytas ut :humm: . Kolla så att du har rätt spänning på glödtrådarna t.ex.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Hej och välkommen!

Det viktigaste är att du postar många bilder :)

Du skriver att du skall byta alla kondensatorer. Är det verkligen nödvändigt? Gamla elektrolyter kan ju vara dåliga, men keramiska och plastdito tycker jag borde tåla tidens tand bättre.

Andra vet dock mycket mer om detta än jag.
Ericur

Inlägg av Ericur »

Rören är 6550, och har gått länge och VARMT, man smälter inte bakelit socklar med lätthet.
Bild

plus att alla förstegsrör är av olika märken och modell, tex phillips mini watt eller ecc83 noname osv
Bild
Bild

Kondningarna måste bytas, men vilka vet jag ej, för att; när jag vrider på bas/mellan/diskant på ändras volymen.
Har läst att det har mad trasiga kondningar i filterna att göra.
Ericur

Inlägg av Ericur »

glömde att säga tack! kul att få ett varmt välkomnande, och att få vara här och få dela med sig.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Bakelit smälter aldrig. När det blir tillräckligt varmt förkolnar det och faller isär i pulverform. Så vad de där bruna socklarna är gjorda av är någon annan plast. :)
Ericur

Inlägg av Ericur »

Aha, ok men dom ska bytas mot snygga keramiska :)
Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Trevligt.
Men de kommer väl inte synas så bra sen? :p
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Välkommen, alltid trevligt att se bilddokumentation på elektronikpyssel! :tumupp:

Jag instämmer i att det är nog inte säkert att du behöver byta kondingar rakt av. Vissa generationers kondingar kan väl till och med ha lika mycket livslängd kvar som totallivslängden på nya kondingar, verkar det som.

Jag har fått för mig att rörbestyckade instrumentförstärkare ofta har tekniskt mycket enkla tonkontroller. Viss påverkan av ljudstyrkan kan nog bero på konstruktionen. Om det däremot är riktigt stor påverkan så är det säkert nåt fel.
Ericur

Inlägg av Ericur »

ett annan indikation på att något är fel, är att det är STOR volym skillnad mellan den rena och dist kanalen.
(Den rena kanalen är den höga)
Ericur

Inlägg av Ericur »

Här har det gått hett till!
Bild
Ericur

Inlägg av Ericur »

mer bilder på preamp delen, där syns massa kondningar, men dom vit plastkondingarna har jag lite svårt att tyda.

Bild

Bild
opampen

Inlägg av opampen »

Välkommen! Trevligt projekt! :tumupp:

Att volymen ändras när du ändrar på tonkontrollerna kan bero på dåliga kondingar i signalvägen, alltså kopplingskondingarna. Det är framförallt dessa som du ska titta på. Det kan också bero på pottarna-volym/ton reglagen. Jag ser att dessa är av enklaste kvalitet så du borde antingen byta dom. Dessa är standard och finns på bl.a. Elfa för några tior/st. Det är troligen oxidation och eller förslitningar. Brukar vara vanligt fel. Eller om du kan öppna pottarna och försöka göra rent med kontaktspray.

Om det är väldigt stor nivå skillnad mellan kanalerna, kan bero på andra saker också. Har du mätt upp att alla stegen får rätt matningsspänning? Om det är +/- matning eller olika spänningar kan någon drivning fallit bort? Ha du mätt upp det? Rören har ju sin egen spänningsmatning.

Det kan finnas kallödningar på kortet, alltså glapp-dåliga lödningar.

Så det kan vara flera orsaker.

Dom vita plast kondingarna:"0,022K 400" borde vara 22nF 400V., "0,22J 100" = 220nF 100V., "2n2 K" = 2,2 nF., "47nJ 250V".= 47nF 250V.
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

När du ändå pratar volym så finns det ju en ganska vanlig åtgärd på förstärkare och det är att justera mastervolymen så att den går upp till 11 istället för bara 10, för då låter det ju mer. ;)

Sen att du nu vill byta ut alla ECC83-rör, släng dem för guds skull inte! Sådana här är hårdvaluta och så länge texten går att läsa får du nog ut någon hundralapp per rör på t ex tradera.

Vad är det för årtal på pjäsen tro?
Ericur

Inlägg av Ericur »

Massor med bra kommentarer!
Har ganska mycket respekt för rörförstärkare för att ha börjat mäta i den påslagen ;) hade tänkt att klara mig så långt jag kan utan.
Sen är min kunskap på mäta det opampen pratar om ganska begränsad, men jag är inte tafatt så med lite vägledning ska det nog gå.
Har klurat på potarna, men problemet är att axeln på potarna är av modell konstigt liten, så jag får nog börja med att rengöra och ev öppna dom.
Volymskillnaden mellan kanalerna är otroligt stor, med 2 på rena och 2 på mastern så är volymen olidlig, medans distkanalen kan man göra vad man vill med, kan kanske vara något som klåparen innan har gjort.
Tror på de värdena på kondningarna också, men sen kommer en fuling; 2n2k1000!
Ne slänga rör görs inte :D dom sparas alltid, iaf man kan ju hitta på så mycket med gamla rör.
Årtalet är antagligen ca 1989, men killen som designat denna har även designat bla Selmer så det är säkert bra och beprövad design.
Skriv svar