Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
daer

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av daer »

Jiggen fungerar utmärkt. Ska se till att härda dem innan de blir utnötta.
Varför inte använda sig av en borrbussning istället?
T.ex. http://www.wiberger.se/templates/din172.htm
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Oj det var en bra ide, tackar :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen så blev den nya masten populerad med antennerna och mastjobbet i den är förmodligen klart för i år. Det som återstår är att få till roteringen på den och koppla in stackboxen för att kunna switcha strålningsvinklarna på antennerna.

Pelle (SM2LIY) dök upp på Torsdag så han var på plats när jag anlände med SM2XJP på Fredag. Jag gjorde då klart skåpet på fredagen så vi skulle kunna lyfta det på Lördag. SM2UVU och SM2XLL anslöt även på Lördag och vi fixade klart det mesta innan SM2UVU började klättra upp för att ta emot första antennen. SM2UVU skulle behöva lämna vid kl 14 så han fick ta passet i masten för att fästa antennerna så kunde jag slutföra jobbet på eftermiddagen. Allt flöt på väldigt bra. Medans Nikke skruvade fast antennen vi hissat upp så jobbade vi andra på med att slutföra resterande beamar och precis kl 14 så var Nikke nere på backen igen. På eftermiddagen så klättrade jag upp och vi hissade ner tram-vajern och lyftrepet. Jag drog även ut sidostagen på ena sidan och vi hissade upp skåpet. När vi gjort det började jag känna lite krampkänningar i armarna så jag kopplade in antennerna lite fort och klättrade ner. Jag fick ta en tur upp på Söndagen och slutföra tejpning av koaxer osv. Det är sjukt mycket enklare att klättra nu än tidigare, -19kg sedan Maj och lättare än på 7 år. Det känns väldigt skönt.

Första testerna visar att nya antennsystemet är i princip jämt snäppet bättre än det gamla, framförallt mycket mer stabila signaler på den. Den riktigt stora skillnaden märker man på natten när strålningsvinklarna blir ännu lägre, då skiljer det 5-10dB vilket är mycket. Så hitills är väl väldigt nöjda med prestandan.

Nu känner jag mig väldigt dränerad på energi, förhoppningsvis får jag återhämta mig i veckan med mycket sömn då det är tävling till helgen, SAC SSB som jag tänkte försöka utmana våra finska vänner och se om det går att slå nuvarande SM-rekordet satt av SM3SGP @SM2EKM 2002. Om konditionerna är något i närheten av vad de varit i helgen så blir det skoj :)

Bild
Borrar plattor till beamarna

Bild
Det blir lite drygt när man ska ha så himla många antenner

Bild
Fick en Bird av SM2DMU som jag beställde 7/16 kontakter till

Bild
Fixar drivelement, glasfiber är usch

Bild
Detaljer till hairpin

Bild
Smidigt med köpta plastklammer istället för att svarva egna

Bild

Bild
En antenn på plats för att tuna den

Bild
Fin och rak bom

Bild
3st beamar i bild, en fjärde ligger på backen och väntar på att få bli ihopskruvad. Hann inte mer förra helgen än så här.

Bild
Regnade så jag började skruva ihop skåpet

Bild
Driven

Bild
Jag visste inte vad jag skulle använda vinklarna jag fick av SM2RIX men nu kom de till användning :)

Bild
Flytande vulktejp, riktigt bra grejor

Bild
Några RF-chokar lindade

Bild
Monterar skåpet i mörkret ute

Bild
SM2UVU och SM2LIY

Bild
SM2UVU gör sig redo att klättra. SM2XLL har också anslutit.

Bild

Bild
Suddig bild, men en antenn på väg upp

Bild
Nikke skruvar fast.

Bild
Nikke redo för nästa antenn

Bild
3st

Bild
#5 på väg upp

Bild

Bild
SM2XLL går med tram-vajern

Bild
SM2LIY styr beamen med ett rep

Bild
It's finished!

Bild

Bild
SM2XJP och jag drar ut en ny kabel till 2/2el för 40m. Vi flyttade den 1 1/4" som var till 40 stacken tidigare för 15 istället. Jag resonerar så att det är bättre huvudantennsystemet på ett band har en hel koax utan skarvar.

Bild
Hinner inte få upp panelen på huset, har blivit lite för sent på året för att måla så det fick bli så här. Nästa år så ska jag banne mig göra klart det :)

Stort tack till alla inblandade och då inkluderat Magnus, SA2BRJ som har simulerat fram antennerna med superdatorn han får leka med i Umeå. Vi har börjat få rutin på det här med att lyfta antenner, otroligt smidigt gick det.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Snyggt byggt!

Vad är det som gör att antennerna blivit bättre? Är det för att ni kunnat simulera dem?

Har du planer på att modifiera de som är byggda tidigare? Jag inser också vilket jobb det skulle vara men du verkar inte vara arbetsskygg!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nej det är främst för att det är 5st 6el i nya masten istället för 2st i andra masten. Sedan har antennerna inviduellt lite mer gain också. När man har 5st antenner och så pass högt får man ner strålningsvinkeln så även det bidrar rejält till att den fungerar bättre. Däremot har vi inte kunnat se F/B än då det är lite krångligt att rotera just nu innan rotorn är på plats.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kommer att tänka på masten på en stort segelfartyg. :D
Har ni aldrig ens funderat på att lägga kulvert ut till varje mast? Väldigt dyrt, tungt och allmänt drygt att lägga, men tanken måste ha funnits? :p
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Kulvert för att dra kabel antar jag? Eller tänkte du för att slippa plumsa snö? Båda är lite för mycket jobb och pengar. Däremot när vi gräver ner kabel nuförtiden brukar det ligga en slang också för att kunna dra igenom mer kabel om det behövs.

Jag körde tävling i helgen, 24h i stolen förutom en tur ut och rotera masten och även nån paus springandes till kylskåpet. Maten blev köttbullar och 2st mackor. Använde en dunk för att pinka så jag slapp resa mig ur stolen men måste modda lite, var krångligt att göra det. Får försöka ta och göra någon förlängningshals som är lätt att pricka men jag lyckades iaf utan att spilla. Blev ett nytt svenskt rekord som jag tror inte är purenkelt att slå så jag är nöjd. Nya antennsystemet fungerade ypperligt och marginalen mellan mig och OH8X som tävlade i samma kategori är 6000 poäng av ca 1.78 miljoner. Man kunde följa vårat score hela tävlingen på cqcontest.net där vi bytte plats med varandra mest hela tiden under testen så nu blir det den som var mest nogrann som vinner men tyvärr tror jag inte det var jag.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe, ja kabelkulvert. En gångkulvert är väl lite väl ambitiöst kanske. Hmm... mad scientists lurking in the secret underground lair, with secret tunnels everywhere in northern sweden. On quiet nights you can hear mumbling voices deep in the woods like "argh, RF chokes, harr harr" :D

Slang går ju bra det också.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Finns rätt mycket kabel nu som skulle behöva grävas ner. När vi väl lyckats flytta 80m 4-SQ så radialplanet inte finns där så tänkte jag vi skulle gräva ner all kabel som går över åkern. Det som ligger på backen i skogen får nog ligga kvar där, möjligen man skulle hänga upp den istället.

Bild
Skulle tagit mig tid att fixa nåt sånt här istället. Sedan tror jag man ska göra portioner mat där man räknar ut hur mycket energi man bör få i sig och hur mycket vätska. Det är krångligt annars att inse man ätit för lite eller för mycket i stridens hetta.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm, jag tänkte först när jag såg bilden att jaha, har han inte tid att gå på toa? :p
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, jag editerade inlägget när du svarade på det tror jag :)
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Är det inte bättre att ni contest-nissar skaffar dropp? Det måste ju vara det ultimata näringsintaget för att ha både händer och käften fria till att skrika CQ?

:wink:
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Det enda vettiga , finns dropp som man kan leva på - fullvärdig näring :mrgreen:

Börja ni nån dag innan med droppepåsarna så rensar ni avloppet och slipper skita också.
Trimma droppet med modulationsvätska också så en konstant salongsberusning innfinner sig.

Sen kateter för vätskeavgång
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Kanske inte vore så dumt, fast det blir väl ändå problem med hungerkänslan? Fast iofs brukar den gå över efter en stund.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Åk till sjukan och be dem sätta en KAD, eller fixa fram materiel och gör det själv:
http://www.vardhandboken.se/texter/kate ... a/kad-man/

Annars så fungerar faktiskt en sådan här förvånandsvärt väl och utan spill...
http://www.apotea.se/urinflaska-m%C3%A4 ... ngs-1000ml

Grym tråd för övrigt! :)
Har suttit och läst hela, det tog ett tag... Men valde trots det att besöka toaletten flera gånger.

Snacka om projekt!.. Här ligger man lite i lä med en enkel hemmasnickrad dipol till polisradion... Och inte för att man hör så mycket mer än taxianrop numera, men ändå. :wink:
Skriv svar