Ladda Ni-Mh med Ni-Cd laddare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mr.555

Ladda Ni-Mh med Ni-Cd laddare?

Inlägg av Mr.555 »

Hej forumare!
Farsgubben har nyligen införskaffat ett nytt batteri till sin gamla jaktradio, som drivits av ett Ni-Cd batteri. Nya batteriet är av Ni-Mh-typ.
Jag säger då att det inte kommer att fungera eftersom att han har den gamla laddaren kvar, (Ni-Cd).
Men vad säger ni, gott folk?
Går det att ladda Ni-Mh med Ni-Cd laddare?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Ladda Ni-Mh med Ni-Cd laddare?

Inlägg av grym »

vanligtvis japp, speciellt när det är långsamm laddning som det brukar vara på jaktradioapparaterna
Mr.555

Inlägg av Mr.555 »

Hm, när jag googlade stod det att laddningen skiljer sig stort mellan dessa olika batterityper.
Men eftersom papa bara envisades med den välkända frasen "går bra!" så ville jag veta vad ni tycker...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Är det en 14-timmars laddning med C/10 i ström så kommer det att fungera - det är om man snabbladdar (dvs. under 5-3 timmar laddtid) med högre ström så måste man ha laddare som är avpassad för använd batterikemi då med en NiCd-laddare kommer att mer eller mindre kraftigt överladda NiMh för att den aldrig slår av sig för att den inte detekterar att spänningen sjunker en aning när batteriet är fullt och börja bli het.

Somliga laddare och batteripack med NiCd arbetar på en termostat/termistor inne i packen som avstängare - det kan också fungera på NiMh men inte garanterat och det kan sluta med en förstörd batteripack - NiMh tål inte att kokas på samma sätt som de gamla NiCd-batterierna och tidigare så var resultatet att NiMh förstörde sig permanent pga. termisk 'run a way' när värmen drev ut vätgasen hur metalhydriden och oxiderades i den andra elektroden som gav ännu mera värme så att mer vätgas drevs ut...

dagens NiMh-batterier är betydligt tåligare men fortfarande inte på samma nivå när det gäller tåligheten mot hetta som NiCd-batterier.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Om laddaren använder delta-peak så kommer det att bli fel, men antagligen fungera ändå, jag har laddat många RC-accar med NiMh i en delta-peak laddare för NiCd - tvärt emot alla rekommendationer.

Laddar den bara på vanligt vis med timer så lär det funka.
Skriv svar