Konstruera labbagg för nybörjarbok

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Re: Konstruera labbagg för nybörjarbok

Inlägg av hassefikonkasse »

Din kurva ser ju jättebra ut jämfört med köpeagget :tumupp: . Hur stor konding valde du? Kommer du ha någon brytare på utgångsspänningen som snabbstopp?
mac

Inlägg av mac »

Jag drämde dit 470uF. Det kommersiella har 220uF på samma plats så skillnaden är inte enorm. Nej, ingen snabbavstängning eftersom jag vill hålla det så enkelt som möjligt.
mac

Inlägg av mac »

På- och avslag ser bra ut. Inga spikar eller konstigheter. Här är agget inställt på 12V och lastas med ett motstånd på 1kOhm (för att inte utspänningen ska sjunka så rysligt långsamt vid avstängning).
DSC_0259.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mac

Inlägg av mac »

Testade att manuellt skruva upp och ned spänningen för att se om det händer något när reläet slår om. Här är agget belastat med ett 22Ohm effektmotstånd. Jag kan inte se några spikar eller annat när reläet växlar.
DSC_0260.JPG
mac

Inlägg av mac »

Och så en bild på agget i nuvarande skick. Varning för skatbo!
DSC_0261.JPG
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Faran med dessa lite större elektrolyter är ju att det går att bränna anslutna komponenter även om man använder strömgränsen. En felaktig koppling så att det blir tvärkortis så lär det bli en rätt hygglig strömspik.

Fast jag vet inte, de flesta komponenter kanske tål det?

Jag tror det finns nätagg där man kan välja bort kondingen, eller välja storlek på den, för att minska strömspiken vid kortslutning (eller omedelbart klart ökande försök till strömuttag utöver inställd strömgräns). I princip gör ju kondingen en försämring av strömregleringen.
mac

Inlägg av mac »

Jo, jag är medveten om att man "köper" lite bättre spänningsreglering på bekostnad av strömregleringen. Har inte mätt reaktionstiden på strömregleringen, men gissar att den inte är supersnabb. Kollade detta på mitt kommersiella nätagg för ett tag sedan och vill minnas att det var ganska många ms det rör sig om innan agget stryper spänningen. Även när det gällde återhämtning efter att strömbegränsningen aktiverats. När jag får tid ska jag ge mig på att mäta och jämföra. Jag har dock aldrig lyckats bränna något när jag kört med låg strömbegränsning trots en och annan plötslig kortslutning när en ledning snuddar där den inte ska vara.

Eftersom man sällan använder ett labbagg till att driva konstant ström genom en snabbt varierande last men desto oftare vill ha en spikfri spänning när laster kopplas in och ut tycker jag också att det är klokt att prioritera det sistnämnda.
gkar

Inlägg av gkar »

Varför inte en ratt där man kan ställa utgångsimpedansen, allt från 0 ohm för konstant V till oändlig hög impedans för konstant ström!
Det har jag saknat, finns det något agg som har det?
mac

Inlägg av mac »

Jag har aldrig hört talas om agg med ställbar utimpedans. Rent tekniskt borde det inte vara så svårt. Noll till oändligheten är dock ett väldigt stort inställningsområde.
Skriv svar