mitt containerfynd. en snöslunga. det var fel på tändspolen. tyvärr kostar en ny ca 800kr. vilket var lite väl mycket att lägga på ett containerfynd, som man inte vet om den fungerar i övrigt. men efter lite letande så hittade jag en tändspole till en gräsklippare. den var till brytarlöst system, och det var brytare på snöslungan. men kopplar man bort brytarna så fungerar det oftast.
GNISTA!!!! jippi.
efter massa ryckande utan ett enda liv, så kollade jag när gnistan kom. och självklart så var det längst ner. bara ta bort svänghjulet, kil, och sedan vrida och återmontera utan kil.
FÖRSTA DRAGET!!!
så gick den inte igång.
men andra
nu är det bara lite småfix kvar sen ska jag röja snö som aldrig förr.
Lagade vår digitala ute/innetermometer. Vår busiga 2-åring hade ryckt av sladden till utesensorn. Klippte bort den avryckta biten och lödde in det som var kvar på kretskortet.
En Finlux platt-tv åt en fd arbetskamrat, antog det gammla vanliga med torkade lytar, men i detta fallet var det en diod i nätdelen som hade kortslutit totalt. TV'n var 3 månader gammal när den pajjade.
Sen så har det uppenbarat sej som så att den bara la av en dag kanske inte är hela sanningen, vi upptäckte en skada i panelen så vi misstänker att ägarens son kan ha kastat något på tv'n eller att den vält vid tillfälle, vilket troligen skulle ha voidat garantin iallafall.
Menmen tv'n är reparerad och returnerad till ägaren som betalade 200 spänn och tackade för sej.
danei skrev:Fixade benbrott på Greenmate klipparen. Förstärkte även den sidan som inte var trasig än.
Lustigt det där, vi drabbas ungefär samtidigt av ungefär samma fel allihop Hur gjorde du?
(Jag lade stor bricka under med två extrahål för skruv, dragen igenom alltihop upp inuti "tornen" och mutter där uppe.)
Jo jag inspirerades av din lösning. Jag köpte 50*50mm brickor med 17mm hål på biltema art: 870070. Sedan borrade jag ned längs tornen medan jag höll brickan under med 5mm borr, sedan borrade jag för M5 gänga i märket som blev och gängade. Jag hade sådan tur att jag hittade skruvar med exakt rätt längd i min skruvlåda. På toppen satte jag en bricka som jag stukade en kant på för att skruven inte ska kunna glida ut från rännan.
Det var alltså ben nummer två jag gjorde så med. Det första bökade jag med att försöka märka genom det borrade hålet med körnare, jag gängade med fel stigning, mm. Som vanligt går det mycket bättre efter första gången. Men utan de tips jag läst här skulle det inte gått så smidigt. Jag ska se om jag kan fixa min fars med samma fel lika smidigt.
Ursäkta för det långa inlägget!
En fräs på jobbet blev dagens bekymmer. maskinen stängde av motorskyddet till kylvätskan, och samtidigt fick lite olika felkoder. efter att ha rengjort hela pumpen, slangen och backventilen, så återstartades maskinen och gick i ca 30min till. sen hände det ingen. läste i manualen och höjde motorskyddet till max-värdet. sen gick den i 20min. testade sen att köra bara kylpumpen under frukosten. gick finfint. sedan testade jag att köra programmet utan kylning. då kom det istället släpfel och stilleståndsövervakning. så jag fortsatte med att mäta lite olika saker i maskinen medan spindeln gick. det enda jag hittade var att en fas verkade aningen lägre spänning på. testade att köra på kylvattnet. och då minskade spänningen ytterligare mer.
då gick jag till proppskåpet. kände lite försiktigt på säkringarna som jag trodde tillhörde fräsen.
nr1- kall
nr2- ljum
nr3- brände jag mig på.
så jag stängde ner maskinen och skruvade ur propparna. nr2 saknade bottendel i proppskåpet. och i toppen satt en 50-öring för att kompensera höjden av den avsaknade bottendelen, nr3 hade keramiken spruckit på, alltså både propp och bottendel. sedan hade den även blivit svetsad i bottnen.
Jag satte dit 3 nya bottendelar, och 3 nya säkringar. sedan funderade maskinen som en dröm igen!
tänk att man kan laga fräsen genom att byta proppar.
Lagade symaskinen. Felorsaken var att yngsta sonen lyckats kortsluta en lös lamphållare. Det visade sig att det satt en in lödd säkring på kretskortet i nätdelen. Men för att hitta den måste man först löda loss transformatorn. Det blev en 0,8A säkring i stället för 2A, så för tillfället går den utan lampor. Får sätta dit dem när jag köpt säkringar av rätt storlek.