Modda elcykel: Koppla förbi PAS samt hastighetsspärr
-
Modda elcykel: Koppla förbi PAS samt hastighetsspärr
Hej,
Jag har kommit över en noname elcykel med framnavsmotor.
Hur kopplar jag förbi PAS. Om jag förstått det rätt är det en hallgivare som jag lokaliserat. Jag har kopplat ur givaren, kortslutit utan framgång. Hur gör man lättast?
Cykeln är begränsad till 25 km/h. Kan man gå förbi det på ett lätt sätt.
Känner någon igen sig bland likande kablage och vet hur man går tillväga?
Jag har kommit över en noname elcykel med framnavsmotor.
Hur kopplar jag förbi PAS. Om jag förstått det rätt är det en hallgivare som jag lokaliserat. Jag har kopplat ur givaren, kortslutit utan framgång. Hur gör man lättast?
Cykeln är begränsad till 25 km/h. Kan man gå förbi det på ett lätt sätt.
Känner någon igen sig bland likande kablage och vet hur man går tillväga?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Modda elcykel: Koppla förbi PAS samt hastighetsspärr
Det enda sättet är nog att programmera om mikroprocessorn i motordrivaren.
Mer eller mindre en PIC/AVR/MSP430 eller liknande som troligen direkt eller via en gate drivare driver de 6 mosfetarna som driver motorn.
Mer eller mindre en PIC/AVR/MSP430 eller liknande som troligen direkt eller via en gate drivare driver de 6 mosfetarna som driver motorn.
-
Det är inte ett alternativ för mig tyvärr.
Det hänger en 2 trådare och en 3 trådare löst. Kanske access för PICen.
Dock har man ju läst om hur vissa kopplat bort givare etc. Vore fint om det fungerade så på denna modellen också.
Det hänger en 2 trådare och en 3 trådare löst. Kanske access för PICen.
Dock har man ju läst om hur vissa kopplat bort givare etc. Vore fint om det fungerade så på denna modellen också.
Sidospår:
Det är väl märkligt att sånahär styrboxar inte har integrerat kodlås. Det vore väl perfekt för den lille fifflaren. En kod för att köra enligt reglerna på allmänna vägar, och en för *host* snabbare körning på inhägnad bana...
Det är väl märkligt att sånahär styrboxar inte har integrerat kodlås. Det vore väl perfekt för den lille fifflaren. En kod för att köra enligt reglerna på allmänna vägar, och en för *host* snabbare körning på inhägnad bana...
Koppla tillbak! givaren. Det är en synkronmotor, styrenheten har koll på hastigheten efter som den inte kan driva motorn annars. Kan du kolla vad det är för styrkrets i enheten?
-
Pas sensorn mäter inte hastigheten. Den mäter endast pedalrörelse.
Jag kan tänka mig att den mäter hastigheten med hjälp av hall givarna i motorn (som huvudsakligen är till för att driva den så att koppla bort dom är inte att rekommendera). Beroende på hur många elektroniska varv det går på ett mekaniskt och omkretsen på hjulet så vet den ju hur snabbat man kör. Det borde gå att ställa in styrenheten till en annan motor som har fler elektroniska varv på mekaniskt. Sök på modellnumret på din styrenhet och "installation" eller liknande och försök öka antalet elektroniska varv per mekaniskt.
Lycka till!
Lycka till!
ta reda på vad det är för motor och skaffa en annan drivenhet.
Pedalsensorn ska pulsas, då antar styrenheten att man trampar. På mammas cykel (från Biltema) räcker det med att varva runt pedalerna ganska långsamt, det verkar vara en time-out på 1,0-1,5 sek eller så. På den cykel är det ingen skillnad i kraft oavsett hur fort man trampar heller, det skiljer enbart på OM man trampar eller inte.
Att andra maxvarvet på motorn blir inte enkelt, dels är den vald med egenskaper som passar max-varvet och dels måste det nog en omprogrammering till.
Att andra maxvarvet på motorn blir inte enkelt, dels är den vald med egenskaper som passar max-varvet och dels måste det nog en omprogrammering till.
Det enklaste är nog att byta ut motorstyrningen till en vanlig "dum" styrning med bara en enkel spänningsstyrd varvtalsreglering.
Tex en MC33033 och dylikt.
Tex en MC33033 och dylikt.
Har du inte en givare på framhjul eller bakhjul som mäter hastigheten?
Finns där någon display med hastighet o liknande?
Finns där någon display med hastighet o liknande?
-
Jo sannolikt mäts hastigheten i navet där motorn sitter, men det var (i sann anda) någon som gnällde över att jag kopplat ur en givare som hastigheten inte kan mätas...
Vad som kopplats ur samt kortslutits är PAS sensorn.
Tyvärr tror jag denna cykeln är gjord på ett sätt så att man inte kan mixtra med den. Sådant är livet.
Vad som kopplats ur samt kortslutits är PAS sensorn.
Tyvärr tror jag denna cykeln är gjord på ett sätt så att man inte kan mixtra med den. Sådant är livet.
PAS sensor? Varför inte skriva ut vad du menar? det är hopplös med trebokstavsbeteckningar inom specifika teknikområden där man inte är helt hemma. Förkortningar bör skrivas ut minst en gång. Jag svarade dessutom från telefonen vilket gör et än lättare att missa sådant, Man kollar inte upp saker lika lätt. Inte från min gamla telefon i alla fall.
Kort sagt jag syftade på hallgivarna i motor. Pedalsensorn har inget med hastigheten att göra. Och motorn hastighet vet styrburken eftersom den driver motorn synkront.
Frågan är knappast tydligt ställd.
Men visst kan man lura burken att det finns en roterande pedal om man vill det. Men det räcker sannolikt inte med att ändra i kablaget. Jag har för mig att vissa styrenheter är ganska lätta att modda. Om du kollar vad det är för styrkrets så kan det gå att ge ett svar. Men du vill kanske inte svara på följdfrågor...
Det är svårt att hjälpa till då.
Kort sagt jag syftade på hallgivarna i motor. Pedalsensorn har inget med hastigheten att göra. Och motorn hastighet vet styrburken eftersom den driver motorn synkront.
Frågan är knappast tydligt ställd.
Men visst kan man lura burken att det finns en roterande pedal om man vill det. Men det räcker sannolikt inte med att ändra i kablaget. Jag har för mig att vissa styrenheter är ganska lätta att modda. Om du kollar vad det är för styrkrets så kan det gå att ge ett svar. Men du vill kanske inte svara på följdfrågor...
Det är svårt att hjälpa till då.