Problem med inkoppling av elmätare till Logger 2020
Re: 12v till 24v ?
Jag skulle testat att koppla in det så här:
Loggerns jord till C och dom 2 utgångarna till loggerns ingångar. Om loggern inte har interna pullup-motstånd så får man komplettera med motstånd på ca 10-100kohm från 12v elller 5V-utgången (beroende vad ingången på loggern är specad för) till loggerns ingångar, för att få registrerbara pulser.
/// Marcus
edit: la till 12v / 5v alternativet.
Loggerns jord till C och dom 2 utgångarna till loggerns ingångar. Om loggern inte har interna pullup-motstånd så får man komplettera med motstånd på ca 10-100kohm från 12v elller 5V-utgången (beroende vad ingången på loggern är specad för) till loggerns ingångar, för att få registrerbara pulser.
/// Marcus
edit: la till 12v / 5v alternativet.
Senast redigerad av lond 15 september 2014, 20:38:08, redigerad totalt 2 gånger.
-
Hej
Japp så har jag också fattat det och gjort.
Men först har vi problemet med att so utgångarna låser sig vid växling mellan import och export.
Måste då gå in i menyn och sedan ur då startar mätaren igen och skickar pulser.
Själva mätaren låser sig inte utan den mäter som vanligt.
Göran Karlsson på ABB säger dock att C ska kopplas till jord
Och har han rätt så måste man använda modulerna.
Program varan kan även ha en bugg har det nu framkommit enlig ABB.
Japp så har jag också fattat det och gjort.
Men först har vi problemet med att so utgångarna låser sig vid växling mellan import och export.
Måste då gå in i menyn och sedan ur då startar mätaren igen och skickar pulser.
Själva mätaren låser sig inte utan den mäter som vanligt.
Göran Karlsson på ABB säger dock att C ska kopplas till jord
Och har han rätt så måste man använda modulerna.
Program varan kan även ha en bugg har det nu framkommit enlig ABB.
-
Men hur får du det att fungera Marcus
Du får ju inga pulser från mätaren då det inte finns någon ström i kablarna. Mätaren skickar inte pulser av sig själv vad jag vet. Eller har jag missat något ?
Du får ju inga pulser från mätaren då det inte finns någon ström i kablarna. Mätaren skickar inte pulser av sig själv vad jag vet. Eller har jag missat något ?
-
Japp vi skrev samtidigt så jag missade det.
Ps ändra inte i ett inlägg
Jag fick halva Sverige på mig 
Ps ändra inte i ett inlägg

Typ hur vattenmätaren är inkopplad:

Svårt att hitta information om hur ingångarna på Logger 2020 har för signalkrav och specifikation.
/// Marcus
Jag skrev vad jag kompletterade för information

Svårt att hitta information om hur ingångarna på Logger 2020 har för signalkrav och specifikation.
/// Marcus
Jag skrev vad jag kompletterade för information

Tror ni komplicerar en enkel sak...
Finns ju beskrivningar i manualerna för loggern och mätaren.
Vad som kan komplicera är:
1. Loggerns ingångar är väldigt känsliga. - Åtgärdas med ett motstånd mellan "Data" (8/9)--Jord (7)
2. Mätarens utgångar verkar kräva minst 2mA last (kan förklara "hängningarna"), vilket kanske inte uppfylls med loggerns känsliga ingångar. - Åtgärdas pss. som punkt 1.
Manualen skriver 520ohm, men det verkar dock vara lite hög last med tanke på att loggern specar max 10mA på dess 12V. Skulle nog själv provat runt 5kohm istället.
/J
Finns ju beskrivningar i manualerna för loggern och mätaren.
Vad som kan komplicera är:
1. Loggerns ingångar är väldigt känsliga. - Åtgärdas med ett motstånd mellan "Data" (8/9)--Jord (7)
2. Mätarens utgångar verkar kräva minst 2mA last (kan förklara "hängningarna"), vilket kanske inte uppfylls med loggerns känsliga ingångar. - Åtgärdas pss. som punkt 1.
Manualen skriver 520ohm, men det verkar dock vara lite hög last med tanke på att loggern specar max 10mA på dess 12V. Skulle nog själv provat runt 5kohm istället.
/J
-
Okej det kanske är något.
Konstigt är ju då att innan jag skaffade logger 2020
Så använde jag eliq för att läsa av en diod som var kopplad enligt nedan
En 12 V nätadapter, anslut + till pulsutgångens plusplint = C, koppla från pulsutgångens minuspol Out1 till lysdiodens pluspol, från lysdiodens minuspol till nätadapterns minuspol.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &q=12V+led
Och från nätadapterns + + till pulsutgångens plusplint = C, koppla från pulsutgångens minuspol Out2 till lysdiodens pluspol, från lysdiodens minuspol till nätadapterns minuspol.
Detta fungerade bra och inga hängningar. Men visade sig att jag tappade pulser ca 3-4 kwh per dag och det blir rätt stor felmarginal på en månad. Därför köpte jag logger 2020 och nu fått andra fel.
Konstigt är ju då att innan jag skaffade logger 2020
Så använde jag eliq för att läsa av en diod som var kopplad enligt nedan
En 12 V nätadapter, anslut + till pulsutgångens plusplint = C, koppla från pulsutgångens minuspol Out1 till lysdiodens pluspol, från lysdiodens minuspol till nätadapterns minuspol.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &q=12V+led
Och från nätadapterns + + till pulsutgångens plusplint = C, koppla från pulsutgångens minuspol Out2 till lysdiodens pluspol, från lysdiodens minuspol till nätadapterns minuspol.
Detta fungerade bra och inga hängningar. Men visade sig att jag tappade pulser ca 3-4 kwh per dag och det blir rätt stor felmarginal på en månad. Därför köpte jag logger 2020 och nu fått andra fel.
Finns nog ett par anledningar till missade pulserna med eliq:en, men i princip var det nog rätt kopplat.
Lysdioden belastade iaf med ca 11mA, så just det var säkert bra där.
Utan att ha fördjupat mig i vad utgångarnas signaler representerar, så är min fråga varför du behöver två utgångar?
Säljer du el, eller har olika tariffer? Annars räcker det ju med en...
Har du koll på kablarna mellan logger o mätare? De är ganska störningskänsliga.
/J
Rubriken på tråden är förrresten ganska missvisande... borde väl vara nåt i stil med "Problem med inkoppling av elmätare till Logger 2020"
Lysdioden belastade iaf med ca 11mA, så just det var säkert bra där.
Utan att ha fördjupat mig i vad utgångarnas signaler representerar, så är min fråga varför du behöver två utgångar?
Säljer du el, eller har olika tariffer? Annars räcker det ju med en...
Har du koll på kablarna mellan logger o mätare? De är ganska störningskänsliga.
/J
Rubriken på tråden är förrresten ganska missvisande... borde väl vara nåt i stil med "Problem med inkoppling av elmätare till Logger 2020"
-
Jo håller med att rubriken är missvisande nu.
Det stämmer att SO-Utgångar är störningskänsliga men en störning visar sig inte som tappade pulser utan som spikar (smuts pulser= och får ökad förbrukning i loggern.
Tror mer på bugg nu i elmätaren. Kommer får mer info och svar från Göran på ABB idag.
Det stämmer att SO-Utgångar är störningskänsliga men en störning visar sig inte som tappade pulser utan som spikar (smuts pulser= och får ökad förbrukning i loggern.
Tror mer på bugg nu i elmätaren. Kommer får mer info och svar från Göran på ABB idag.
Re: Problem med inkoppling av elmätare till Logger 2020
Det där kan nog bero på hur intensiv störningen är... kan säkert hålla ingången aktiv också så att den aldrig går låg igen.
Jag vill nog kraftigt rekommendera att sätta belastningsmotstånd från ingångarna mot jord/0V, annars kommer signalerna jobba utanför specarna.
Om man tolkar lite fritt så betyder antagligen "känsliga ingångar" att de har hög impedans, vilket betyder liten eller försumbar ström in i ingången, vilket är dåligt för mätarens utgång som faktiskt är specificerad med 2mA minimum last (2-100mA).
Kollade lite på värmepumpsforum också, och du kan ju själv kolla där också. Inget nytt fenomen!
S0-utgångar är inte störningskänsliga, men ingångarna de kopplas till kan vara det.
Utgångarna består oftas av nån typ av optokopplare eller relä, och man behöver lite _ström_ genom kabeln för att det inte ska bli för känsligt.
/J
Jag vill nog kraftigt rekommendera att sätta belastningsmotstånd från ingångarna mot jord/0V, annars kommer signalerna jobba utanför specarna.
Om man tolkar lite fritt så betyder antagligen "känsliga ingångar" att de har hög impedans, vilket betyder liten eller försumbar ström in i ingången, vilket är dåligt för mätarens utgång som faktiskt är specificerad med 2mA minimum last (2-100mA).
Kollade lite på värmepumpsforum också, och du kan ju själv kolla där också. Inget nytt fenomen!
S0-utgångar är inte störningskänsliga, men ingångarna de kopplas till kan vara det.
Utgångarna består oftas av nån typ av optokopplare eller relä, och man behöver lite _ström_ genom kabeln för att det inte ska bli för känsligt.
/J
-
Tack för all hjälp jag fått.
En rolig sak hände nu det blev strömavbrott och mätaren mm blev helt strömlös.
Nu fungerar den som den ska utan att den låser sig.
Allt är kopplat med + till plint 13 på mätaren som det enligt mig och fler ska vara.
Få se hur länge detta håller i sig samt kolla om värdena stämmer.
///Stefan
En rolig sak hände nu det blev strömavbrott och mätaren mm blev helt strömlös.
Nu fungerar den som den ska utan att den låser sig.
Allt är kopplat med + till plint 13 på mätaren som det enligt mig och fler ska vara.
Få se hur länge detta håller i sig samt kolla om värdena stämmer.
///Stefan
-
Det är nu bekräftat att mätaren innerhåller en bugg med firmware versionen 1.15.0
Där av alla problem som uppkommit är mätarens fel.
"Hej Stefan Du har med största sannolikhet en mätare med en bug i som gör att då pulsutgångarna för import/export skiftar så blir det som ett uppehåll i leveranser av pulser från mätaren. Detta uppehåll kan vara från några minuter upp till flera timmar. Jag anser att du ska reklamera din mätare där du köpt den.
Mvh
Göran Karlsson
Produktsupport "
Där av alla problem som uppkommit är mätarens fel.
"Hej Stefan Du har med största sannolikhet en mätare med en bug i som gör att då pulsutgångarna för import/export skiftar så blir det som ett uppehåll i leveranser av pulser från mätaren. Detta uppehåll kan vara från några minuter upp till flera timmar. Jag anser att du ska reklamera din mätare där du köpt den.
Mvh
Göran Karlsson
Produktsupport "