Köpråd ang. FPGA-kort

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
jfri

Re: Köpråd ang. FPGA-kort

Inlägg av jfri »

abcabc skrev:Fördelen med BASYS-korten är att det ofta finns många portar inbyggda reda från början, så man kan labba med t.ex. VGA och annat utan att behöva någon extra hårdvara. För Papilo så kostar det extra och för Mojo så finns det inte.
En annan fördel jag ser är att det finns en bok specifikt för detta kort (http://www.electrokit.com/digital-design-vhdl.49351). Dock Electrokit har fn bara VHDL versionen och priset känns ganska högt.
Största nackdelen med kortet verkar alltså vara bara 100k grindar.
Användarvisningsbild
abcabc

Inlägg av abcabc »

ElectricNooB skrev:Kostar dock lite mer. Men det är klart VGA osv. är praktiskt. Är dock lite sur att det var ett tryckfel i silcscreenen.
Hur har det gått med labbandet? Fördelar? Nackdelar?

Har du labbat med att koppla in en VGA-skärm? Jag är speciellt sugen på detta. Om du använde buffertkretsar (eller varför inte) och vilka resistanser du använde.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Jodå, lite hann jag med innan plugget rullade igång igen! Jag fick igång vga'n till den nivån att jag kunde rita lijer, fyrkanter och liknande, jag ritatde även en smilie i ett försök att få nån slags text funktion men därefter tog plugget vid. :wink:

Jag använde den på kortet befintliga VGA porten. Den är väldigt enkel att använda men det är bara 8bitars färg. Till varje färglina finns det ett resistornätverk på tre motstånd för röd o grön (tror jag) samt två för blå. Dessa är sen anslutna till fpga'n dvs. 3+3+2=8bitar. Så inte nån super färgåtergivning men busenkelt att få o rulla då man bara använder portar på fpga'n. :)

Andra grejer jag gjorde var att multiplexa 7 segments-displayen.

Ett varningens på det kortet: Det är en missprint på silkscreen'en som har o göra med oscillatorn. Riktigt irriterande. Mejlade även elektrokit i förhoppning om att de skulle sätta en varning på produktsidan så att inte fler ödslar tid på sånt. Men icke, de skulle höra av sig till "tillverkaren" o få det korrigerat till nästa batch. Yeah rigth. :wink:
jfri

Inlägg av jfri »

ElectricNooB skrev:Tack för tippset! Köpte dock ett ett basys 3 - spartan 3E kort för ca1 månad sedan. :wink: Men intressant ändock!
Men Basys 3 har väl en
Features the Artix-7 FPGA : XC7A35T-1CPG236C
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Hehe, du har nog helt rätt! 2 skall det nog vara (?) Sorry iaf! :P
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jag köpte precis Nexys4 kortet, det kan jag starkt rekommendera! :)
Den har en Artix-7 100T.
Shimonu

Inlägg av Shimonu »

Lyfter tråden då jag är lite köpsugen på en FPGA men vet inte riktigt vad man ska leta efter. Jag tycker electrokits utbud är lite snålt, typ Basys3 som vore intressant finns inte i lager. Finns det andra svenska återförsäljare?

Finns det bra kort som inte kräver en separat programmerare? Jag gillar smidighet.
Det ska såklart finns bra stöd för utveckling, jag vill pyssla med (System) Verilog och att kunna simulera logiken är väl underförstått?
Kortet får gärna ha lite knappar, brytare, någon VGA-port och lite sånt kraffs.

Exakt vad som ska utvecklas är jag inte säker på än, kanske någon enkel soft-CPU, någon accelerator eller något som behövs för övriga projekt. Implementerade CORDIC i mitt exjobb(endast simulerat) och det vore kul att göra "på riktigt".

Vilket kort är för mig?
Skriv svar