Strömbegränsare? + Ljudkort som oscilloskop

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Strömbegränsare? + Ljudkort som oscilloskop

Inlägg av JimmyAndersson »

Har letat en bra stund nu, både här och i google.
Jag letar efter den tråden där dar303 (tror jag det var) byggde en strömbegränsare. Icecap gav ett bra tips i form av ett schema. Det är detta schema som jag behöver.

Kan samtidigt passa på att fråga om det finns "färdiga" strömbegränsningskretsar och vad de heter.

Behöver en strömbegränsning (och lite annat) eftersom jag har tänkt använda ett ljudkort som oscilloskop. Tips och kommentarer kring detta mottages också tacksamt. :)

Programvaran har jag redan. Behöver inte kunna se så jätte-exakta kurvor. I första hand vill jag kunna jämföra diverse vågformer/ljudkurvor mm.

edit: rättstavning...
Senast redigerad av JimmyAndersson 10 februari 2006, 17:04:20, redigerad totalt 2 gånger.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Ska du ha den som ingångskydd till ljudkortet är det väl en spänningsbegränsare du ska ha?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad ska du ha strömbegränsnignen till? Vad det gäller spänningen så är det smidigaste en zener till jord. Eller två blir det . Med en vanlig diod i serie. Lite beroende på vid vilken spännig då vill begränsa. Och en resistor på mätingången.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jo, spänningsbegränsning behövs förstås. Eller rättare sagt en "spänningsförminskare". Annars får man nästan en fyrkantvåg på skärmen om man matar in t.ex en 4V sinus-kurva.

Men behövs inte strömbegränsning då alltså? Varför? Jag kanske tänker fel..
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Ljudkort är knappast en optimal lösning på brist på oscilloscope. Men man tager vad man haver som det brukar heta.

Ett par zenerdioder parallellt med ingången sedan borde du fixa en spänningsdelning så att ingångsimpedansen blir 1Mohm. Kortet har väl en impedans på 100k? Ett seriemotstånd på 900k ger 1Meg ingångsimp. och en dämpning på 1:10.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Bra idé. Då gör jag så.

Har inte så värst "små" zenerdioder, men det borde gå att göra samma funktion med en transistor mm.

Lite kul egentligen. Ibland frågar man efter en sak och får svar som leder in på en helt annan lösning. Lärorikt! :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Här är länken med allt du vill ha ink. programvara!

Ett problem bara... siten är nere :(

http://www33.brinkster.com/hobbyprojects/
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Vet du om den är nere permanent eller om det bara är servern som sover för tillfället?

En liten fråga till:

En zenerdiod parallellt över ingången fungerar väl bara på den positiva sidan av spänningen? Vad händer om jag matar in t.ex -5V ? Ett ljudkort mindre? :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då blir det zenerdiodens framspännings fall. gissar att det är ca 0,7V Det vad därför jag sa att du skulle ha en diod i serie. Och ytterligare dioder till - sidan. Men jag gissar att det är ganska låg spänning du ska begränsa till. Är det +-1,4V så är det ju lättast med 4st vaniga dioder.
Loial

Inlägg av Loial »

Bild
Senast redigerad av Loial 10 februari 2006, 15:07:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:D

Negativa spänningar och zenerdioder är lite knepiga. Tänkte just be danei att rita upp riktningarna på dioderna och så kommer Loial med just det.

Tack allihop! :D
Nu vet jag det jag behöver.
Loial

Inlägg av Loial »

problemet är dock, att det där inte skyddar mot speciellt höga strömmar vid överspänning, kör du in t.ex. 230 volt kommer dioderna med stor sannolikhet att brinna upp. Komplettera därför gärna med ett litet motstånd(0,25w, och t.ex 1k) alternativt en liten snabb säkring på ingången (kanske 100mA eller nåt).
Ändrade lite i schemat.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag kommer nog inte köra med mer än 12V och någon halv ampere ungefär. Men det är ju bra att bygga så man har ett skydd mot "knas-kopplingar".

Hittade ett lämpligt ljudkort i samligen som jag ska använda. Plockar nog bort kondensatorn på ingången så man kan mäta t.ex långsamma fyrkantvågor.

Det kommer inte bli i klass med ett riktigt oscilloskop, men det är helt klart bättre än inget. Efter några tester så lär man sig ju var begränsningarna ligger och hur noggrant det är.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det finns USB-ljudkort för 99kr. Jag inbillar mig att dom är bättre då dom sitter närmare det man ska "fånga" och att kanske 5V strömen är ... ehh ... med fri från brus en den som finns på moderkortet?

Om man råkar bränna ingångarna så är det billigt och lätt att byta.

Man kan kolla om siten finns i någon buffer...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

JA för USB kontaken kommer ju inte från moderkortet. Det är nog billigare att riva i skrothögen med gamla ljudkort.
Skriv svar