6-12V omvandlare från telefonlinjen !

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
IceBear

6-12V omvandlare från telefonlinjen !

Inlägg av IceBear »

Jag ska bygga om en nummerpresentatör som man kan koppla till en PC via seriell kabel (Com-Port) till USB. En sån lösning finns redan för denna presentatör, men den har nackdelen att inte få nån ström från USB när datorn är avstängd (för inte matar väl USB-kontakten ut ström när datorn är avstängd ?) Presentatören sparar upp till 100 nummer i sitt eget minne vid avstängd dator, som sen överförs till datorn när den slås på. Så man behöver någon strömbackup när datorn är avstängd tänkte jag. Kanske någon typ av uppladdningsbart batteri ?! Eller ta ström från telelinjen och omvandla för ändamålet. Kruxet är att det inte får ta så stor plats, det måste rymmas inuti presentatören.

Här finns det många trix för att använda telelinjens ström :)
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det är inte helt ovanligt att man kan plocka ut ström från USB även från en dator som är "avstängd". Många datorer kan man starta genom att trycka på en viss tangent på tangentbordet, även från ett USB-tangentbord. Med allra största sannorlikhet kan man inte ta ut lika mycket ström från en avstängs dators usb-port som när den är på, men det lär räcka för att driva din burk.

När telelinjen är använd, off-hook, så man kan knipa åt sig åtskilliga 10-tals mA vid spänningar på nånstans mellan 5 och 15 volt beroende på kablar och hur långt man har till stationen. Värre är den när luren ligger på, då kan man då är det snarare i 10-tals uA-området som man kan ta ut innan stationen tolkar det som linjefel pga för hög läcktröm, fast å andra sidan har man > 40 volt att tillgå då istället.

Tänk också på att man oftast behöver galvanisk isolation mot dator eller annan nätdriven utrustning för att det ska fungera bra med att koppla in telefonjen på dom.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Annars kan du väl tappa 5-volten innifrån datorn, den måste ju rimligtvis vara på även när datorn är avstängd annars skulle det vara ganska svårt att starta den :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är en speciell kabel som har som uppgift att ge 5v i standby ström även när datorn är avstängd, detta gäller ATX standarden. Det är inte de vanliga 5v som man får tex från en molex kontakt för där är det dött utan det är en kabel i kontakten till moderbordet.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Okej man lär sig nåt nytt varje dag... men det går ju lika bra att sno den för det.
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

Annars kanske en SuperCap funkar ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag kan norpa så mycket som 14mA från telelinjen utan att den känner av ett lurlyft. 47V eller nåt sånt där...
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

aha intressant, testat då eller? själv var jag och mätte där nångång, fick lite olika spänningar vid av/på/ton osv men det låg runt 50V

ville ha den att driva ett relä när telefonen användes, för att kopplas till teletaper. men det säger jag inte högt såklart. nån snackade om ett 24V relä vilket jag införskaffade, men det lär ju dra mkt mer än 14ma.

till ditt projekt skulle jag nog ta konstant spänningen från datorn. gjorde jag när jag byggde automatisk uppstart via mobiltelefon. nån som vet hur många ampere man vågar belasta just denna ledning med? henry?
Användarvisningsbild
cyberemil

Inlägg av cyberemil »

Enligt ett gammalt nätagg jag hittade här så ska man kunna dra 200mA.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

och enligt ett nytt nätagg (300W) så kan man dra ut 2A vid 5V standby
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Var nästan ett halvår sedan tråden skapades men information skadar ju aldrig.

Det är rekommenderat till tillverkarna att det ligger på 1 till 2A. Runt 2A för de senaste modellerna och ca 1A för dom lite äldre beroende på vilken ATX version det är.

Däremot skall inte moderborden behöva mer än ca 10mA i standby ström såvida inte ett agg med högre ström kapacitet är specificerat. Så aggregaten behöver egentligen inte lämna ifrån sig mer än detta. Men då det var planerat att massa andra grejer skulle implementeras hos moderborden som wakeup LAN och massa andra grejer så var det rekommenderat att dom sedan skulle kunna ge ifrån sig minst 720mA. Så vissa lade sig väl då på runt 1A istället. Riktigt gamla ATX agg klarar ibland inte av att ge ut 720mA då det på den tiden inte var nödvändigt med denna strömstyrka då förmodligen inte många moderbord behövde det.

Angående spänning i telejacket sedan så har jag för mig att spänningen stiger en hel del när det ringer.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

okey tjysst, då kan man driva en hel del alltså.
Skriv svar