C eller C++ ?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
superx

Re: C eller C++ ?

Inlägg av superx »

Coolt! Själv har jag träffat tidigare nämnda Stallman, som gästföreläste på en kurs jag gick. När vi nu är inne på geek-spotting.
johano

Inlägg av johano »

Och jag har pratat med Anders Heiljsberg samt suttit bredvid Bill Gates på flyget till Irland :-)
/johan
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag har suttit vid samma middagsbort som Andy Goldstein... :-)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

OK
Jag borde ha besvarat frågan via PM! ;-)
Men nu är jag mest intresserad av funderingar från TS! Så kan denna tråd leva när det kommer till praktiska frågeställningar
Lasp ber om ursäkt för viss avvikelse från ämnet.
skalman23

Inlägg av skalman23 »

hento skrev:Är ingenjörsstudent och har läst en del Java (två 5hp:or), vad skulle ni rekommendera att man breddar sig med, C eller C++?

Eller kanske något helt annat?

Beror ju givetvis vilket mål man har, men om det är lite osäkert och man mest vill bredda sina kunskaper, vilket språk anser ni att man har mest nytta av? (dvs kommer ha nytta av i framtiden).
Börja med att lära dig C++ (eftersom du kan en delJava). Sedan kan du även lära dig att programmera i C rätt enkelt.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Om du ser programmering/kodning som en tänkbar syssla framöver. -Ja till båda!

Om man är hyfsat bra på java är nästa steg ett språk som låter en styra minneshanteringen. Då är C/C++ ypperligt. Personligen tenderar jag att använda C-aktig kod mest, då jag nästan alltid använder flera trådar, dvs parallelliserar så mycket av koden som möjligt.
Användarvisningsbild
abcabc

Inlägg av abcabc »

Till att börja med, som student är det viktiga att lära sig principer, inte specifika programmeringsspråk. Vill man lära sig programmering för inbyggda system så kan C, C++ och faktiskt assembler fungera mycket bra.

Vill man lära sig objektorienterad programmering, som så klart var ingenjör bör kunna utan och innan, så är nog Python, Ruby eller Java det mest naturliga och enkla.

Tidigare fanns ett språk som hette Smalltalk som verkligen fullt ut var objektorienterat, men det verkar så gott som dött nu, men Ruby verkar vara en värdig arvtagare

Det kan nog vara så att C++ är en aning komplext för ett första språk för att lära objektorienterad programmering, men om ens bakgrund är C så kanske det inte är helt fel, det är kraftfullt, och har vissa komplexa objektorienterade funktioner, som multipelt arv.

Men slutsatsen är att det inte spelar så stor roll, för en välutbildad ingenjör så tar det bara några dagar att lära sig hantera ett nytt språk, detta under förutsättning att man lärt sig "grundspråken". Sedan att bli riktigt bra kan ta flera år.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Eftersom "alla" säger att C++ är så komplext och krångligt så blir jag riktigt sugen att lära mig det!
Utmaningar är roligt.
Användarvisningsbild
abcabc

Inlägg av abcabc »

Det är rätt, på det bara, det är rätt ambition!

Nu är inte C++ speciellt svårt eller krångligt, kanske bara jämfört med vissa andra språk, men om man väl lärt sig C++ så kommer de andra språken bli en barnlek.

Det finns vissa högnivåkoncept när det gäller databaser och liknande som av grundläggande begränsningar inte är möjliga då C++ är kompilerande, det kan vara värt att ta en titt på efter att du lärt dig C++. Det är Java som är i framkant när det gäller detta.

Även om jag tycker att det är bra att lära sig C++ som förstaspråk, så skall man veta att Java är det i dag största språket i världen totalt professionellt.
Senast redigerad av abcabc 14 september 2014, 00:39:26, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vad är det för några "högnivåkoncept" ?
Användarvisningsbild
abcabc

Inlägg av abcabc »

Tyvärr är det bara andrahandsinformation, jag har från professionella utvecklare hört att det finna mycket avancerade funktioner i Java att arbeta med databaser som inte fanns för några år sedan, och att det har förbättrat sättet man jobbar med databaser, mer vet jag inte, det vore intressant att veta mer, någon som vet?

Men rent generellt så har Java på grund av att det är ett interpreterande språk möjlighet att analysera sig självt, och andra komponenter av Java som finns sparade i databaser, och det ger så klart möjligheter att utföra avancerade funktioner, mer än så vet jag ej.

Det finns i Java ett klassbibliotek som heter "reflexion" som ger möjlighet att analysera sin egen källkod, detta går ju ej i C++.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ah, en "modern" variant av det gamla temat "self-modifying code". :-)
Och ja, kopplingen till databaser vore intressant att veta mer om...
Användarvisningsbild
abcabc

Inlägg av abcabc »

När du säger "self-modifying code" så ger det mig kalla kårar, det har alltid varit och kommer alltid vara en dålig ide. Men jag hoppas att detta är något annat, men jag vet inte.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Njae, det är ju inte så att Java VM motorn i sig modifieras, det är ju i strukturer
och objekt som utgör den "applikation" som Java VM exekverar som modifieras.
Sen har man byggt in ett slags stöd för det direkt i språket, så att säga.

Men som jag har förstått det, så ger det ungefär samma upplevda fördelar som
den gamla sortens "self-modifying code" gjorde, till priset av mer svårläst kod kanske...

Jag har kollat: http://en.wikipedia.org/wiki/Reflection ... ramming%29
mts

Inlägg av mts »

Jag har ett svagt minne av att läsa Rob Hubbards musik-kod på 80-talet där han ändrade en jmp hoppadress för att skapa en "case" i assembler. Det är det mest handfasta sätt jag känner till. Sen finns det lisp som använder macron för att bygga om sin kod som ligger som en lista i minnet. Men när det gäller lisp får jag en känsla av att det mest bara är unga odödliga som farsineras av kod-som-skriver-kod. Gamla rävar håller sig borta.

Jag är ingen expert men mitt råd är C. Sen är det nyttigt att känna till forth, prolog, lisp och sql. Kanske Python. :vissla:
Skriv svar