hur är det med behörigheter och el?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

hur är det med behörigheter och el?

Inlägg av teljemo »

Hittade en utbildning som industri elektriker.. Studier ett år sen lärling ett år.. Ger begränsad behörighet..

Får man koppla 500v maskiner då men inte en stickkontakt i en villa? Eller va menas med begränsad?..

Och tänkte på mig som Pillar en hel del o labbar med små projekt.. Upp till 24v typ på bänken och en del bil el.. Vilken behörighet behöver man för det?..
Mstandar

Re: hur är det med behörigheter och el?

Inlägg av Mstandar »

Har för mig att 50V och ner är fritt fram utan behörighet.

Finns tre olika begränsade behörigheter, men för BB1 gäller följande.
"Begränsad behörighet, BB1, gäller för vissa elinstallationsarbeten på anläggning med systemspänning högst 1000 volt. Behörigheten omfattar uppsättning och flyttning i befintlig gruppledning av enstaka ljusarmatur, installationsströmställare och uttag med tillhörande kablar samt fast anslutning och losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning med tillhörande styr-, regler-, säkerhets- och indikeringsdon samt förläggning och anslutning av kablar tillhörande donen."

Du får koppla samt dra om kablage i en elinstallation men du får ej ansluta nya gruppledningar i centralen.
Så du får koppla in både maskiner och uttag, sålänge en befintlig gruppledning finns, eller denna kommer kopplas in i central av någon med allmän behörighet.

Kan läsa om alla behörigheterna på http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Frag ... ehorighet/
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Är dina labprojekt anslutna med stickprop behövs ingen behörighet, inte ens om de är 380V.
Du får även laga diskmaskiner,torktumlare, element och annan elektrisk utrustning utan behörighet.

Vad du får göra på en arbetsplats handlar mer om vilka mer som jobbar där än dina behörigheter, du kan då koppla i centraler utan någon behörighet alls om någon annan tar ansvaret.

över 50V eller 400W är väl gränsen för krav på behörighet vid FAST installation.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

I princip kan vem som helst jobba på ett företag som utför elinstallerationer, oftast krävs dock ECY-certifikat.
Minst en på företaget ska ha allmän behörighet, som "står för" installationen, MEN det är den som slår på strömmen som är ansvarig.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

OK.. Klockrena svar som vanligt.. Älskar det här forumet :)
Tack...
salle

Inlägg av salle »

Då du har fått bra svar kan du även få lite kuriosa.
Jag vet en som har BB2 som gäller enbart för in och urkoppling av ambulerande tillställningar, typ tivoli. Cirkusar, stadsfesrer o liknande
En annan hade en som gällde inom en radie på 3 mil från ett visst kyrktorn, och den gällde för att få göra alla elarbeten, den behörigheten gick ut i mitten på -90-talet och jag tror inte att det utfärdas liknande dessa längre.

Salle
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Det är ett konstigt system... Elfirma är att 1 elinstallatör är målvakt åt 10 obehöriga elektriker som
är allt från skickliga till stolpskott som inte fattar någonting av vad de kopplar. Jag försökte få
en lista på vilka kunskaper som krävs för behörighet från Elsäk. men nähä, sådant går tydligen
inte att skriva ihop utan de "godkänner utbildningar".

http://www.eio.se/ElIHemmet/Documents/E ... triker.pdf
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Vilken behörighet vill du ha?
Jag som nu går utbildning och blir lärling i vår. Och får bb1 efter lärling. De reglerna och vad man behöver det vet jag. Sen kan man ansöka om ab och där är vissa kriterier man måste uppnå. De kan jag nog få reda på.
jpalsson

Inlägg av jpalsson »

Minns mitt första jobb i slutet på 80-talet, precis gått El-Tele + ett par kurser till och blir utslängd på jobb direkt, själv.
Eftersom det kändes lite tveksamt frågade jag och fick till svar "spelar ingen roll, koppla på, xxx har behörighet och tar ansvar".
Men.. xxx var (tror jag) pensionär och bodde 90 mil bort..

Slutade med att jag åtminstone slapp pyssla med flerfassystem och inne i centraler..

Men, det är ju samma inom IT, ofta räcker det med en certifierad (ex inom lagring) så kan firman
skicka ut vilket stolpskott som helst och fortfarande hävda den höga kompetensen inom företaget.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast det är ju en viss skillnad, det är bara idioter och konsulter som tror att certifiering faktiskt har nåt med kunskapsnivå att göra.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Letar efter utbildningar.. Finns en industri elektriker utbildning i närheten.. Kostnadsfri med rättntill CSN..

Men de går inte att leva på.. Så söker distansutbildning. Kostnadsfri.. Nån som sett en sån någonstans??.. Hittar bara distans utbildningar som kostar skjortan :p

Hade ju va smidigt så kan man ändo jobba samtidigt..
Annars får man väll börja jobba helger..
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Miramithe skrev:Vilken behörighet vill du ha?
Examen i c. eller h. ing. Elkraftteknik får behörighet enligt lagen, jag läser h. ing. Elektroteknik med automation
som har nästan samma kurser men som inte ger behörighet, så frågan från mig till Elsäk. var vad
jag behövde komplettera med eller hur hela hur hela kunskapskravet såg ut för behörigheten. Det
kunde de inte svara på, det är höjt i dunkel och dimma vilka kunskaper man specifikt behöver, att
lista detta om vilken annan programplan som helst som finns på alla utbildningar går tydligen inte.

Hade det varit mitt mål #1 så hade jag naturligtvis fortsatt jävlas med dem, nu handlade det mer om
att jag skulle ha den teoretiska grunden klar och sedan kanske samla ihop tillräcklig med intyg från
elinstallatörer under 5-10 år på praktiskt kopplande för att få AB eller ABL lagom till man vill bli egen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

salle skrev:Då du har fått bra svar kan du även få lite kuriosa.
Jag vet en som har BB2 som gäller enbart för in och urkoppling av ambulerande tillställningar, typ tivoli. Cirkusar, stadsfesrer o liknande
En annan hade en som gällde inom en radie på 3 mil från ett visst kyrktorn, och den gällde för att få göra alla elarbeten, den behörigheten gick ut i mitten på -90-talet och jag tror inte att det utfärdas liknande dessa längre.

Salle
BB2 har utgått. Den som har behörigheten har den, men inga nya utfärdas. BB3 däremot, kan nu användas i alla möjliga och möjliga sammanhang.

Observera även, att det finns inga krav från Elsäkerhetsverket att man gått som lärling. Men de kräver att man har praktisk erfarenhet likväl som teoretisk kompetens. Vissa företag har dock krav att man ska gå som sämre betald lärling för att få praktiken. Men man kan också gå med fullbetald ingångslön för att få praktiken. Det är Elsäkerhetsverket som bestämmer vad som godkänns som fullvärdig praktik.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Krille Krokodil skrev:
Miramithe skrev:Vilken behörighet vill du ha?
Examen i c. eller h. ing. Elkraftteknik får behörighet enligt lagen, jag läser h. ing. Elektroteknik med automation
som har nästan samma kurser men som inte ger behörighet, så frågan från mig till Elsäk. var vad
jag behövde komplettera med eller hur hela hur hela kunskapskravet såg ut för behörigheten. Det
kunde de inte svara på, det är höjt i dunkel och dimma vilka kunskaper man specifikt behöver, att
lista detta om vilken annan programplan som helst som finns på alla utbildningar går tydligen inte.

Hade det varit mitt mål #1 så hade jag naturligtvis fortsatt jävlas med dem, nu handlade det mer om
att jag skulle ha den teoretiska grunden klar och sedan kanske samla ihop tillräcklig med intyg från
elinstallatörer under 5-10 år på praktiskt kopplande för att få AB eller ABL lagom till man vill bli egen.

Händer ibland att man får "erbjudande" med posten, bild på ett par skor med gul/grön FK som skosnöre, kanske från ECY (?). Om att gå kurs/läsa in allmän behörighet för
40-50 000:-.
(Har inte läst så noga, då det inte har låtit så lockande.)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Nej, jag har ju typ 80% av det redan, så jag vill bara komplettera med precis det jag saknar.

Haha, underbart! Sedan jag kollade på detta för 1-2 år sedan har EU tvingat de jävla flumtomtarna
att skriva om sina krav så att det nu framgår tydligt vad som krävs för behörighet:

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/ ... 2013-1.pdf

Så allt för lågspänningsbehörighet har jag i princip godkända kurser på, så då kan jag göra ett nytt försök med
dem.
Skriv svar