"Fördröjning" av solenoidlås
"Fördröjning" av solenoidlås
Hej!
Jag har en enkel fråga ang. en enkel krets jag har i ett projekt. Projektet är en låsbar låda.
Jag har ett 12V solenoidlås kopplat till ett 12V batteripack via en momentär strömbrytare. Det innebär ju att låset bara är öppet så länge jag håller nere knappen. Jag vill ha knappen momentär eftersom jag inte vill riskera att någon glömmer strömmen på.
Finns det något sätt att modifiera kretsen så att solenoiden är aktiverad i ett par sekunder efter att jag tryckt ned knappen, dvs tillräckligt länge för mig att öppna dörren/luckan?
EDIT:
Här är en länk till låset: http://www.aliexpress.com/snapshot/6232258753.html
Jag har en enkel fråga ang. en enkel krets jag har i ett projekt. Projektet är en låsbar låda.
Jag har ett 12V solenoidlås kopplat till ett 12V batteripack via en momentär strömbrytare. Det innebär ju att låset bara är öppet så länge jag håller nere knappen. Jag vill ha knappen momentär eftersom jag inte vill riskera att någon glömmer strömmen på.
Finns det något sätt att modifiera kretsen så att solenoiden är aktiverad i ett par sekunder efter att jag tryckt ned knappen, dvs tillräckligt länge för mig att öppna dörren/luckan?
EDIT:
Här är en länk till låset: http://www.aliexpress.com/snapshot/6232258753.html
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Re: "Fördröjning" av solenoidlås
Kolla in kretsen "555", jag tror att den kan göra just det du beskriver.
Vill du ha en "färdig" lösning så finns t.ex Velleman MK188 på Kjell&Co.
(bygger på just 555-kretsen)
/J
/J
enklaste är, mosfet som dra reläet, en konding och ett motstånd från gate till 0v och strömbrytaren till gate från plus
kombinationen trissa konding motstånd och solenoid ger fördröjningen
kombinationen trissa konding motstånd och solenoid ger fördröjningen
Tack för era tips! 555 har jag hört talas om och det vore intressant att testa om inte annat för utbildningssyfte. Jag har dock inte hittat den enkelt på de vanliga ställena jag letat (Kjell etc).
Ok, det låter intressant eftersom jag gärna vill hålla nere kostnaden så mycket som möjligt. Har du något exempel på hur en sådan krets skulle kunna se ut? Trissa?enklaste är, mosfet som dra reläet, en konding och ett motstånd från gate till 0v och strömbrytaren till gate från plus. kombinationen trissa konding motstånd och solenoid ger fördröjningen
Trodde det satt en PIC på det kortet?jah skrev:Vill du ha en "färdig" lösning så finns t.ex Velleman MK188 på Kjell&Co.
/J
Oops!
Har du helt rätt i.
Jag blandade ihop med MK111, som dock inte funkar för detta ändamål (utan modifikation i.a.f).
/J
Har du helt rätt i.

Jag blandade ihop med MK111, som dock inte funkar för detta ändamål (utan modifikation i.a.f).
/J