Kortslutning vid installation av badrumslampa, noll-fel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Kortslutning vid installation av badrumslampa, noll-fel?

Inlägg av danei »

Har man två oisolerade skarvblock på fas och nolla som ligger mot varandra så skulle det vara konstigt om säkringen inte löser ut.

Vad TS menar med nollfel vet jag inte, han verkar inte veta set själv.
Följande kommentarer som tar upp det syftar antagligen på noll-koll
Nollfel brukar syfta på att nollan flyter, vilket inte gäller här.

Fyrfas gissar jag att är ett försök att skoja. Fyrfas är inget som normalt förekommer. Om det gör det så är det mellan motor och motordrivare. Stegmotorer tex, men även andra växelströmsmotorer kan i teorin gå på fyrfas.

Det finns även ett elbolag men det har nog inte med saken att göra.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

I mitt hus har jag vit=fas, och svart=nolla. överallt. förutom på vissa ställen. där är det tvärtom. i vissa takdosor är det tvinnat svart och vitt i samma toppklämma. detta fick jag reda på när jag skulle undersöka ett par blinkande dimmrar. det var 5st vita och en svart. lätt som en plätt tänkte jag. sen tittade jag hur det var kopplat innan. då blev det att ta bort allt, sätta i en sockerbit och sedan mäta mot jord. det var 2 olika faser (vita), en nolla (vit) och 3 som gick till olika lampor(2 vit och en svart). där hade det lätt blivit ett nollfel. det hade lätt blivit 400v över en lampa, och det var även därför de hade blivit felkopplade av någon. tyvärr blinkar de fortfarande.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

danei skrev:Har man två oisolerade skarvblock på fas och nolla som ligger mot varandra så skulle det vara konstigt om säkringen inte löser ut.
Aha, jag såg inte att de låg emot varandra.
Mot jord är det ju isolerat med en pappbit.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Typisk fyrfas :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

frownlayer skrev:I mitt hus har jag vit=fas, och svart=nolla. överallt. förutom på vissa ställen. där är det tvärtom. i vissa takdosor är det tvinnat svart och vitt i samma toppklämma. detta fick jag reda på när jag skulle undersöka ett par blinkande dimmrar. det var 5st vita och en svart. lätt som en plätt tänkte jag. sen tittade jag hur det var kopplat innan. då blev det att ta bort allt, sätta i en sockerbit och sedan mäta mot jord. det var 2 olika faser (vita), en nolla (vit) och 3 som gick till olika lampor(2 vit och en svart). där hade det lätt blivit ett nollfel. det hade lätt blivit 400v över en lampa, och det var även därför de hade blivit felkopplade av någon. tyvärr blinkar de fortfarande.

Man får inte koppla två olika grupper i samma dosa, just för att det inte ska bli 400V. Om det är en 3-fasgrupp som används till 1-fasbelastningar ska det vara tydligt uppmärkt i dosan att det är 400V.

Skulle tänka mej att det är olika tändtrådar (inte olika faser). Kan lätt bli fel om den som kopplar inte är uppmärksam när det både finns vit och svart fas och både svart och blå nolla. En lampa kan få fas-fas, och då lyser det inte...
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

nej nej. jag mätte mot en jordkabel för att veta att jag hade en riktig "nolla". 2st olika faser är det. för de ger 235v mot jord, och 400v mellan varandra. det är ett gammalt hus. och en del av elen tror jag inte är gjort av fackman. jag har bra koll på el, jag har gått utbildning på universitet. den utbildning som jag har ger mig rätt att ansöka om elcertifikat, det är bara lärlingstimmarna som saknas.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Ja tyvärr är det väl ofta så, många som kopplar som inte ska göra det, som inte kan (göra rätt)...
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag har även ett uttag som sitter i ett föredetta badrum, i takdosan är det vit fas. och någonstans på vägen till uttaget så har det växlat färg. uttaget är nu urkopplat och används ej. sen vet jag att det behövs modifieras lite i grupperna med, vissa proppar är det mycket belastning på dagligen, och andra inget alls.
sen gör det inte saken bättre att jag har 9st proppskåp i huset, varav halva huset är matat från en kabel som går runt hela huset nergrävd, och andra kommer direkt från huvudskåpet. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är det inte numera så att man faktiskt får ha flera grupper om det framgår tydligt att så är fallet?

D.v.s. om det invid varandra i en dosa kommer in två slangar från centralen, och ledarna från ena slangen bara passerar och går vidare ut i en annan slang, så är det okej tror jag.

Det här med vit och svart var väl dumt nog så att det lokala elverket beslutade vad som gällde. Det lär väl finnas en och annan installation där en fast strömbrytare bryter nollan istället för fasen p.g.a. detta. Under några få år i plastkablarnas början så var röd även tillåten som fasledare. Jag har sett en installation med tre röda och en svart som tre faser och PEN...

Apropå jord så kan man ju inte heller lita på att den röda är jord i en gammal installation, den kan också vara tändfas. Det påminner mig om att klåparna på Elsäkerhetsverket varnade för hempul och tog upp ett fall där en person dött p.g.a. strömförande handdukstork. Torkens jord hade anslutits till gulgrön på en befintlig ledning, och andra änden hade tidigare anslutits till en röd ledare. Det visade sig att den röda var tändfas, när belysningen var tänd ett par rum bort så var handdukstorken strömförande. Säkert ett jättebra exempel på faran med hempul om det inte hade varit för att både den som installerat handdukstorken och även den som dog båda var elektriker! :(
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

jag har en kontakt som extraherar jorden från ett vanligt vägguttag. så jag visste att det var en jord. men som du säger så ska man aldrig ta något för givet. det är då man gör misstag, och då kan det gå illa. tänk till några gånger extra. det kan man tjäna på i längden.
Skriv svar