Vår verkstad [Råkade införskaffa en gammal ZCorp 3D printer]
Re: Vår verkstad [Renovering av 50-talslokal]
Är det inte enklast att lägga på ett lager gips till i taket?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Klas-Kenny: De portar som rullar upp sig heter rullportar. De som brukar finnas framför stängda butiker mm heter metalljalusier.
Och de här takskjutportarna heter just så som Skogen sa. Där får jag ge mig.
Kankki: Blev ju bra med porten.
Men det där hålet i väggen bredvid, det ska väl muras igen? Hade det isf inte varit enklare att ordna innan träskivorna sattes på plats?
Och de här takskjutportarna heter just så som Skogen sa. Där får jag ge mig.

Kankki: Blev ju bra med porten.

Men det där hålet i väggen bredvid, det ska väl muras igen? Hade det isf inte varit enklare att ordna innan träskivorna sattes på plats?
Man vill väl oftast ha ett fönster bredvid dörren, för att se vad som händer/finns utanför när man ska öppna?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Javisst, men man lär inte se mycket sämre genom fönstret som sitter en meter till höger om hålet.
Snarare tvärtom så lär man se bättre genom det stora fönstret, eftersom ett såpass smalt fönster som skulle få plats i hålet inte medger ett särskilt brett synfält.
Själv skulle jag nog överväga att montera en kamera som tittar på den lilla lastkajen.
Snarare tvärtom så lär man se bättre genom det stora fönstret, eftersom ett såpass smalt fönster som skulle få plats i hålet inte medger ett särskilt brett synfält.
Själv skulle jag nog överväga att montera en kamera som tittar på den lilla lastkajen.

@Skogen
Inte vår tillverkare
Åter igen, verkar som att Finlandismen har slått till.
@ralvejd
Hahaha, visa ord. Kan nog faktiskt stämma det där.
@danei
Nja, MDF tak är nog lättare att lägga upp. Dock blir nog gips lite billigare, men det ska ju spacklas och målas.
@MadModder & Miam
Ett löjligt smalt 30cm fönster är redan beställt som ska pryda den väggen.
--
Mixtrade ihop en ful liten plan i Coreldraw ikväll. Ingenting hugget i sten ännu, men någonting ditåt. Innehåller ett par maskiner vi drömmer lite om, eventuellt blir nästa maskinköp. (Trotec Speedy 400 & Roland Versacamm)
Vi har lärt oss med vår kinalaser att när man vill verkligen producera något vill man ha en maskin som bara fungerar. Kinalasern och Morbidellin är fina maskiner för sitt pris, men ack vad många timmar man har lagt på att mixtra med lasern för att få bra resultat..
Ritade 37cm djup köksinredning, har för oss att IKEA har sådana skåp? Hittade dock ingen vask för det, hittade någon på nätet som föreslog vaskar för husbilar. Kanske det vore något?
Bänkskivan tänkte vi ta från de samma som skulle tillverka bordet. Något riktigt mörkbetsat, men många lager lack.
Får ta och planera källaren nästa helg.
Inte vår tillverkare

@ralvejd
Hahaha, visa ord. Kan nog faktiskt stämma det där.
@danei
Nja, MDF tak är nog lättare att lägga upp. Dock blir nog gips lite billigare, men det ska ju spacklas och målas.
@MadModder & Miam
Ett löjligt smalt 30cm fönster är redan beställt som ska pryda den väggen.

--
Mixtrade ihop en ful liten plan i Coreldraw ikväll. Ingenting hugget i sten ännu, men någonting ditåt. Innehåller ett par maskiner vi drömmer lite om, eventuellt blir nästa maskinköp. (Trotec Speedy 400 & Roland Versacamm)
Vi har lärt oss med vår kinalaser att när man vill verkligen producera något vill man ha en maskin som bara fungerar. Kinalasern och Morbidellin är fina maskiner för sitt pris, men ack vad många timmar man har lagt på att mixtra med lasern för att få bra resultat..
Ritade 37cm djup köksinredning, har för oss att IKEA har sådana skåp? Hittade dock ingen vask för det, hittade någon på nätet som föreslog vaskar för husbilar. Kanske det vore något?

Får ta och planera källaren nästa helg.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vilket är bäst av MDF eller gips ur brandskyddsynpunkt?
/// Marcus
/// Marcus
Gips, dubbelgips och du klarar direktiv vad gäller brandskydd
Angående jalisu...
Dess syfte är, som Nationalencyklopedin uttrycker det, att vara
"något som skyddar mot avundsjuka och nyfikna blickar" vilket
också förklarar kopplingen till franskans "jalousie" (avundsjuka).
Så en lösning som man kan se igenom är inget riktigt "jalusi".
Notera också att det inte behöver vara en rörlig eller öppningsbar
lösning, det viktiga är att det förhindrar insyn...
Dess syfte är, som Nationalencyklopedin uttrycker det, att vara
"något som skyddar mot avundsjuka och nyfikna blickar" vilket
också förklarar kopplingen till franskans "jalousie" (avundsjuka).
Så en lösning som man kan se igenom är inget riktigt "jalusi".

Notera också att det inte behöver vara en rörlig eller öppningsbar
lösning, det viktiga är att det förhindrar insyn...
Ser riktigt bra ut, och ruskigt fort verkar det gå också
Jag jobbar inom säkerhetsbranschen och vi brukar benämna det som brukar finnas framför butiker för jalusier, typ sådana här. Men kan hända att det finns mer användning av det ordet, än just den här typen av "rullgaller"

Jag jobbar inom säkerhetsbranschen och vi brukar benämna det som brukar finnas framför butiker för jalusier, typ sådana här. Men kan hända att det finns mer användning av det ordet, än just den här typen av "rullgaller"

Senast redigerad av Mstandar 8 september 2014, 19:56:06, redigerad totalt 1 gång.
Ja, det blev lite av ett sidospår, men etymologi är ju alltid kul... 
Det ger lite mer förståelse till varför saker och ting heter som de gör.

Det ger lite mer förståelse till varför saker och ting heter som de gör.
Nog med jalosi jalisu, dags för mål! 
Första lagret färg på stugan. Notera att det kommer att bli bra mycket mörkare med andra lagret (det blir med en mörkare nyans, sprutas på imorgon), så borde färgskiftningarna försvinna också. Takbrädorna fick sig en skvätt vit färg också.
Och så svart färg på 'nedre delen av huset' (kommer inte på order för det nu, hjärnsläpp
)
Fotat nu ikväll. Så här ungefär borde det bli efter andra lagret färg, i dagsljus. Sen funderade vi ut en annan design på arbetsbänken. Skissade ihop detta på 30min så det är ganska simpelt.
Om vi köper en till 30mm plywoodskiva kan vi göra så här. Trianglarna man kapar bort för att passa in skivorna går att lägga i hörnen så får man en åttakant.
Hålet som kommer i mitten tänkte vi fästa verktygstavlor mm. på. Man får ju fyra sidor att fylla. Sen tänkte vi ha skivlager på ena sidan, och en horisontell hylla på andra sidan. Högtalarna ut från en vinkel ur pelaren, vet någon hur ljudet blir om man har alla högtalare ut från en punkt? Borde man inte i teorin på stereoseparation när man står i mellanrummet mellan högtalarna?
Vet någon om något harts/epoxi man kan spilla ut på plywoodskivor för att få en tålig och snygg syntetisk bordsyta?

Första lagret färg på stugan. Notera att det kommer att bli bra mycket mörkare med andra lagret (det blir med en mörkare nyans, sprutas på imorgon), så borde färgskiftningarna försvinna också. Takbrädorna fick sig en skvätt vit färg också.
Och så svart färg på 'nedre delen av huset' (kommer inte på order för det nu, hjärnsläpp

Fotat nu ikväll. Så här ungefär borde det bli efter andra lagret färg, i dagsljus. Sen funderade vi ut en annan design på arbetsbänken. Skissade ihop detta på 30min så det är ganska simpelt.
Om vi köper en till 30mm plywoodskiva kan vi göra så här. Trianglarna man kapar bort för att passa in skivorna går att lägga i hörnen så får man en åttakant.

Hålet som kommer i mitten tänkte vi fästa verktygstavlor mm. på. Man får ju fyra sidor att fylla. Sen tänkte vi ha skivlager på ena sidan, och en horisontell hylla på andra sidan. Högtalarna ut från en vinkel ur pelaren, vet någon hur ljudet blir om man har alla högtalare ut från en punkt? Borde man inte i teorin på stereoseparation när man står i mellanrummet mellan högtalarna?
Vet någon om något harts/epoxi man kan spilla ut på plywoodskivor för att få en tålig och snygg syntetisk bordsyta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Vet någon om något harts/epoxi man kan spilla ut på plywoodskivor för att få en tålig och snygg syntetisk
bordsyta?"
Kan tipsa om att köra med perstorps skiva. borde finnas att få tag på. ytan är stenhård och funkade fint en massa år för mig.
Se här: http://www.agelito.se/laminat/1 tillverkas tydligen i finland också
bordsyta?"
Kan tipsa om att köra med perstorps skiva. borde finnas att få tag på. ytan är stenhård och funkade fint en massa år för mig.
Se här: http://www.agelito.se/laminat/1 tillverkas tydligen i finland också
Hussockel, källare eller grundmur? (lider nog av hjärnsläpp jag ocksåOch så svart färg på 'nedre delen av huset' (kommer inte på order för det nu, hjärnsläpp)

Jag klener Biltemas lamineringsepoxi på det mesta nu för tiden. Värmes gärna med hårfön för bättre inträngningsdjup.Vet någon om något harts/epoxi man kan spilla ut på plywoodskivor för att få en tålig och snygg syntetisk bordsyta?
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag byggde bänkskiva av gjutplaywood. Sådan som redan har en mörk hård snygg yta. Limmade den på en 28mm spånskiva för att det skulle bli stablit. Skruvade en L-profil av aluminium i framkanten för att den skulle hålla mot våld. Fräste ner den en aning med handöverfräsen så att den kom i jämnhöjd med bänkskivan.