Hur reparera bandkabel med supersmå ledarbanor?
Hur reparera bandkabel med supersmå ledarbanor?
Vid byte av glas till min Note2 så klantade jag mig rejält och gjorde en stor skärskada i bandkabeln till lcdn. En helt ny skärm kostar bara lite över 1000-lappen, men jag är osäker på om jag har lust att lägga ut detta. Däremot uppskattar jag utmaningar och är beredd att lägga upp till det dubbla på eventuell ny utrustning som skulle krävas för en lyckad reparation.
Bandkabeln är 12mm bred och består av "många" ledare där majoriteten är avskurna.
Vad tror ni? Går det med handverktyg (tex mikroskåp och en vass nål) eller behövs manipulator och lab? En idé är att försöka göra små utspridda hål (med största möjliga inbördes avstånd) ner till ledarna och sedan löda fin skarvtråd.
Ett stort problem är längden och åtkomligheten nära kanten. Se bild.
Bandkabeln är 12mm bred och består av "många" ledare där majoriteten är avskurna.
Vad tror ni? Går det med handverktyg (tex mikroskåp och en vass nål) eller behövs manipulator och lab? En idé är att försöka göra små utspridda hål (med största möjliga inbördes avstånd) ner till ledarna och sedan löda fin skarvtråd.
Ett stort problem är längden och åtkomligheten nära kanten. Se bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hur reparera bandkabel med supersmå ledarbanor?
Det är nog ärligt talat bara att glömma att försöka reparera detta.
FYI, det är ingen bandkabel, utan ett flexibelt kretskort.
FYI, det är ingen bandkabel, utan ett flexibelt kretskort.
Jag älskar också utmaningar och förstår att du vill klara detta, men säger nog också som TomasL att det här är nog tyvärr över vad man kan räkna med o lyckas klara av även om man sitter på bra utrustning och en ocean av tid.
Hade det varit lite mer utrymme mellan ledare och inte mitt i en böj så hade det varit möjligt.
Hade det varit lite mer utrymme mellan ledare och inte mitt i en böj så hade det varit möjligt.
Haha. Så bra koll hade jag.TomasL skrev: FYI, det är ingen bandkabel, utan ett flexibelt kretskort.

Bara att glömma då alltså.. jaja livet är fyllt av andra utmaningar.
Svårt läge, på plussidan är att du har iaf inget att förlora, minus sidan är att det redan ser förlorat ut.
Prova lyckan men lägg ingen större tid på detta. Kan du dock beställa en ersättningskabel så är lyckan gjord.
Kanske kan dock skärmmodulen användas direkt i andra byggen?
Kanske kan dock skärmmodulen användas direkt i andra byggen?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Jag har inte kunskap att uttrycka mig om det är möjligt eller ej men funderade på en sak...
Skulle det gå att ta ett starkt lösningsmedel, som löser upp plasten som banorna är gjutna i, och göra detta runt snitten. Sen strippa en mångtrådig kabel, typ nätverkssladd och löda lösa trådar över snitten?
Jag hade aldrig gett mig på det men tycker det är upp till TS att avgöra om man ska lägga ner tid på det eller inte. Hellre diskutera en eventuell lösning.
Skulle det gå att ta ett starkt lösningsmedel, som löser upp plasten som banorna är gjutna i, och göra detta runt snitten. Sen strippa en mångtrådig kabel, typ nätverkssladd och löda lösa trådar över snitten?
Jag hade aldrig gett mig på det men tycker det är upp till TS att avgöra om man ska lägga ner tid på det eller inte. Hellre diskutera en eventuell lösning.
Jag har lagat liknande "kablar" genom att limma på nåt lagom mjukt på baksidan, och sen skrapa rent ledarna och överbryggat med lödtenn.
MEN, då har det varit i betydligt större "skala", det där tror jag inte jag hade gett mej på.
MEN, då har det varit i betydligt större "skala", det där tror jag inte jag hade gett mej på.
Fundera på vad du skulle kunnat använda tiden till annars..
Nypriset för en Galaxy Note2 verkar vara 3600 SEK. Beroende på vad man tjänar lär tiden man sparar in på denna reparation variera. Men någonstans finns en brytpunkt.
Nypriset för en Galaxy Note2 verkar vara 3600 SEK. Beroende på vad man tjänar lär tiden man sparar in på denna reparation variera. Men någonstans finns en brytpunkt.
Magnus_K: Jag tror inte att det finns några hanterbara lösningsmedel som löser kapton.
Tack för ideer och synpunkter!
Just pga min egen tveksamhet så skrev jag frågan. Och som det ser ut nu så avvaktar jag nog med detta projekt. Tror visserligen att det är genomförbart men kommer kräva ny utrustning och orimligt mycket tid.
Skalan är en storlek för liten, ont om plats, banorna sitter för tätt etc.
Som skarvtråd hade jag dock förberett lite spoltråd från en slaktad eltandborste.
Just pga min egen tveksamhet så skrev jag frågan. Och som det ser ut nu så avvaktar jag nog med detta projekt. Tror visserligen att det är genomförbart men kommer kräva ny utrustning och orimligt mycket tid.
Skalan är en storlek för liten, ont om plats, banorna sitter för tätt etc.
Som skarvtråd hade jag dock förberett lite spoltråd från en slaktad eltandborste.
Re: Sv: Hur reparera bandkabel med supersmå ledarbanor?
Kanske går att rita av och beställa ett nytt flex-kretskort?
Knepigt bara att den går rakt in i den laminerade amoled-displayen ca 2mm från skadan. I andra änden sitter vad ser ut som ett parallell-till-seriell-chip monterat.