Billigaste sättet att detektera en bil?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nole

Billigaste sättet att detektera en bil?

Inlägg av nole »

Hej!

Jag letar efter det billigaste sättet att avgöra om en parkeringsficka är tom eller inte med teknik som kan monteras i eller på en stolpe för el till motorvärmare.

Jag har googlat en hel del men hittar mest det traditionella sättet att detektera bilar d.v.s en slinga som mäter förändringar i magnetfältet som ligger nedgrävd under bilen, detta kommer dock inte fungera eftersom jag inte kan gräva ner slingan under parkeringen. Kamera och bildanalysator är naturligtvis ett sätt att göra det på men det blir ganska dyrt per enhet.

Det finns säkert något smart sätt att göra det på men jag känner inte till det så jag vet inte riktigt vad jag ska googla på så alla idéer mottages tacksamt.

Mvh
Nole.
Användarvisningsbild
zekkexavior

Re: Billigaste sättet att detektera en bil?

Inlägg av zekkexavior »

PIR-sensor borde väl funka, eller nån typ av avståndsmätning ifrå stolpen och framåt med laser/ultraljud
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Emporia i malmö kör ultraljud tror jag, baserad av utseendet av sensorn i taket.
johano

Inlägg av johano »

Skall det funka även för moped/motorcykel som står i rutan?

/johan
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Hej och tack för svar

Om den skall fungera för Moped och Motorcykel etc var en jättebra fråga och det vore bra om lösningen gjorde det men då detta mest är en proof of concept så är det mer ett "bör krav" så att säga.

PIR Sensorer har jag faktiskt tillgång till så det är ett jätte bra förslag, frågan är hur man enklast avgränsar den till att bara ta en parkeringsruta? Annars är det kanske som övriga säger, en ultraljudsavståndsmätare som vore bäst? D.v.s står föremålet en meter eller mindre framför stolpen är någon parkerad där.

Tack för alla svar!

Mvh
Nole.
Stbrus

Inlägg av Stbrus »

Det kanske går med optisk avkänning, går ju bra med bil men blir väl svårt med moped.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

En liten automatisk ärtkanon som skjuter en ärta någon gång i minuten, sen en mikrofon som lyssnar om det låter *plonk!* eller mest bara bara är tyst?
Sen får man väl kanske lägga in någon åtgärd för om det låter *AJ!!* istället... :wink:

Nej men samma sak, fast byt ut kanonen mot ultraljud så har du nog en lösning. Eller laser/IR som studsas mot fordonet.
Bilar kommer sannoligt parkera ganska nära stolpen vilket borde göra detekteringen enkel och förhoppningsvis relativt okänslig för snö, is, kraftigt regn etc.. om lösningen ska jobba utomhus.

Handlar det enbart om fordon med förbränningsmotor så kan nog en IR-termometer användas med gott resultat, då fronten brukar ge ifrån sig en del värme när bilen parkerats.

En sensor som regerar på ljusförändringar kanske också kan fungera. De flesta fordon har antagligen någon form av belysning tänd när de kör in i P-rutan.

EDIT: Kamera med bildanalysering kanske inte blir så dyrt om du kan klara dig med en enda kamera, som "ser" hela parkeringsytan. Det löser även övervakningsbiten på samma gång ifall behovet finns.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Problemet med en kamera är att det kan eventuellt kräva tråkiga tillstånd...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att detektera fordon på avstånd med något som kan kallas säkerhet är svårt! Slingan är klassisk och stabil - men inte billig.

En möjlighet kan vara en fluxgate som kan avkänna ändringar i jordens magnetfält, något som ett fordon kommer att se till sker. Men en kundvagn kan ge samma utslag så rått placering är under/på p-platsen.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Den erfarenhet jag har av att använda magnetometer för detektering av fordon är lite sådär, blev några falska triggningar lite då och då av någon okänd anledning.

Efter byte till klassisk induktionsslinga fungerade det 100℅ tillförlitligt. Han som tillverkade slingan åt mig blev inte förvånad när jag berättade om mina bekymmer med magnetometern. Men då ska man ju ha möjlighet att få ner slingan i marken vilket TS skriver att han inte har på det aktuella området.

Jag som många andra i tråden gissar också på att en lösning med ultraljud bara man lyckas lösa biten med vädertålighet är vägen att gå :)
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

nole skrev:Hej!

Jag letar efter det billigaste sättet att avgöra om en parkeringsficka är tom eller inte med teknik som kan monteras i eller på en stolpe för el till motorvärmare.

Jag har googlat en hel del men hittar mest det traditionella sättet att detektera bilar d.v.s en slinga som mäter förändringar i magnetfältet som ligger nedgrävd under bilen, detta kommer dock inte fungera eftersom jag inte kan gräva ner slingan under parkeringen. Kamera och bildanalysator är naturligtvis ett sätt att göra det på men det blir ganska dyrt per enhet.

Det finns säkert något smart sätt att göra det på men jag känner inte till det så jag vet inte riktigt vad jag ska googla på så alla idéer mottages tacksamt.

Mvh
Nole.

Vad är syftet, hur är det tänkt att detektering ska komma i funktion?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

induktiva slingor fungerar dock dåligt med MC/moped, vilket dock kanske spelar mindre roll i dessa tillämpningar.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Fotocell (send/recieve) på stolpen och en reflex tvärs över parkeringen?

Vad är syftet med anläggningen? Vet vi det kan det bli riktigt outsite the box lösningar.
Joe

Inlägg av Joe »

Är stolpen mitt för parkeringsfickan så är ultraljud det enklaste, antingen billigt + arbete eller dyrt men färdigt med IP67

Om en stolpe betjänar två fickor så blir det svårare då man får leta givare för vardera fickan med "rätt" vinkel på "ljud"konan för att kunna detektera i hela fickan.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du skulle kunna ta sensorerna från ett parkeringssensorkit från biltema, de tar upp till 1.5 meter. De borde vara vattentäta, sedan får man lista ut hur man använder sensorerna utan huvudenheten.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... sor-43147/

Går antagligen köpa lösa sensorer på aliexpress eller liknande.
Skriv svar