Som en parantes är cyklonseparering till spånsug Bra Skit, kan nog suga upp små barn med min anläggning

Sökte men hittade mest bara om hossmachine. Är det ett annat GUI? Var hittar man det? Mach3 är ju ganska plottrigt.slaith skrev: Installerade om Mach3 och la in deras USB driver och körde med Hoss front till MACH.
Nej jag har kört mycket cnc-fräs och gillar dammskorslaith skrev:Jag trodde inte heller att det var ett livsviktigt tillbehör, tyckte att det funkade bra med dammsugarmunstycket intill för att suga upp.
Men efter att jag väl fick monterat den, då kunde man ju plötsligt gå och göra andra grejer samtidigt.
Nej spindeln är balanserad för sig och det du ser på muttern är balanseringen av själva muttern i såfall. Tänk efter... det är ju inte alls säkert att muttern hamnar på samma ställe när man bytt hylsa eller ens bara verktyget i samma hylsa. Det är inte heller någon mening med att ha en mutter till varje hylsa, jag har aldrig hört talas om att man gör så ute i industrin (men jag kan ha fel). Men givetvis bör även muttern vara balanserad om den ska snurra fort.Förresten angående spindeln. De har ju balanserat den genom att borra i spännmuttern. Jag föredrar ju att ha en spännmutter till varje spännhylsa...
Ok, det var en tankevurpa från min sida, jag mer bara repeterade kommentaren om borrhål och spindelbalansering som stod i manualen.GunnarW skrev: Nej spindeln är balanserad för sig och det du ser på muttern är balanseringen av själva muttern i såfall. Tänk efter... det är ju inte alls säkert att muttern hamnar på samma ställe när man bytt hylsa eller ens bara verktyget i samma hylsa.
För min del ointressant hur man gör i industrin. Där stålen behövs bytas ofta används ju ATC. Det räcker att jag själv ser en mening i att ha flera muttrar, det är lättare och snabbare helt enkelt.GunnarW skrev: Det är inte heller någon mening med att ha en mutter till varje hylsa, jag har aldrig hört talas om att man gör så ute i industrin (men jag kan ha fel).
Lugn... jag missförstod varför du/ni vill ha en mutter till varje hylsa, även om jag inte förstår varför det går fortare att byta både mutter och hylsa istället för bara hylsan... muttern måste ju skruvas bort i vilket fall som helst. Men jag respekterar absolut din åsiktDet räcker att jag själv ser en mening i att ha flera muttrar, det är lättare och snabbare helt enkelt.