Behöver hjälp att kppla in lysdioder
SanSao: Det har du rätt i. Jag tyckte den liknade en jag har. Och den r inte stabiliserad. Men det kan nog dendär vara. Men kolla upp hur det är med den saken. Men jag skulle nog ändå gärna lägga lite större andel av spännigen över resistorn. Det blir stadigare då. Jag har missat det ett par gånger. på 13mA lyser det fortfarande ganska bra. Men men stiger strömen tappar man mycket livslängd.
hmm Jag blir inte klok på detta.
Är det verkligen så svårt att koppla in lysdioder så det blir rätt ?
Jag har platsbrist där lysdioderna ska sitta och kommer inte att använda något kretskort utan antingen serie koppla dom genom att löda ihop benen elle pararellkoppla om jag måste. Att jag väljer denna trafo är för att dom är billiga och ska jag beställa 500st så är det en jäkla skillnad i det totala priset. En annan korkad fråga från min sida. Vad är ström ?
Är det verkligen så svårt att koppla in lysdioder så det blir rätt ?
Jag har platsbrist där lysdioderna ska sitta och kommer inte att använda något kretskort utan antingen serie koppla dom genom att löda ihop benen elle pararellkoppla om jag måste. Att jag väljer denna trafo är för att dom är billiga och ska jag beställa 500st så är det en jäkla skillnad i det totala priset. En annan korkad fråga från min sida. Vad är ström ?

Jag blir inte klok på hur din kund har tänkt ?
Vet han vilka risker han tar ?
Du ska sälja (?) "flera 100 skyltar" och ställer frågor som, ja, jag vet inte vad...
> Är det verkligen så svårt att koppla in lysdioder så det blir rätt ?
Nej, inte alls.
*MEN*, problemet är att definitionen av "rätt" varierar kraftigt beroende på
vad men håller på med. Det finns ett "rätt" för att bara koppla upp ett par LEDs
på en labbplatta, det finns ett annat "rätt" om man ska bygga "flera 100
skyltar" (och ta betalt för det, antar jag). Det skiljer mer eller midre kraftigt mellan
dessa två "rätt" beroende på omständigheterna.
> Att jag väljer denna trafo är för att dom är billiga och ska jag beställa
> 500st så är det en jäkla skillnad i det totala priset.
Du får väll fråga kunden vilkan kvalitet på lösningen han vill ha.
Personligen skulle jag inte använda en PSU som vem som helst
med en 50-öring i fickan kan ställa om !
> En annan korkad fråga från min sida. Vad är ström ?

Vet han vilka risker han tar ?
Du ska sälja (?) "flera 100 skyltar" och ställer frågor som, ja, jag vet inte vad...
> Är det verkligen så svårt att koppla in lysdioder så det blir rätt ?
Nej, inte alls.
*MEN*, problemet är att definitionen av "rätt" varierar kraftigt beroende på
vad men håller på med. Det finns ett "rätt" för att bara koppla upp ett par LEDs
på en labbplatta, det finns ett annat "rätt" om man ska bygga "flera 100
skyltar" (och ta betalt för det, antar jag). Det skiljer mer eller midre kraftigt mellan
dessa två "rätt" beroende på omständigheterna.
> Att jag väljer denna trafo är för att dom är billiga och ska jag beställa
> 500st så är det en jäkla skillnad i det totala priset.
Du får väll fråga kunden vilkan kvalitet på lösningen han vill ha.
Personligen skulle jag inte använda en PSU som vem som helst
med en 50-öring i fickan kan ställa om !
> En annan korkad fråga från min sida. Vad är ström ?

Vad är ström ?
LOL
Jag känner en Ström hemma på våran gata, han är pensionerad polis.
Du bör nog gå över till frimärkssamling istället för att vara konstruktör.
Jag känner en Ström hemma på våran gata, han är pensionerad polis.
Du bör nog gå över till frimärkssamling istället för att vara konstruktör.
Jag är inte det mista intreserad av hur sånt här funkar.. Jag är företagare och jag ska sälja en produkt. Jag skiter i hur krångligt man kan koppa in en lampa eller inte . Jag ställde en enkel fråga om det gick att få det jag hade tänkt mig att funka men jag får 10 olika mer eller mindre konstiga svar.. Känns som det är hög nördfaktor i detta forum. Antingen så kan man koppla in en lysdiod eller inte .. Vart jag ska ha den är skit samma i detta samanhang. Jag va bara ute efter att få skiten att lysa inte massa åsikter om hurvida den ska vara utomhus eller om någon kan ställa om spänningen på trafon eller ej. Testar att ta reda på detta av någon som kan förklara på ett vettigt sätt istället för att snöa in sig i massa trams..
- JimmyAndersson
- Kontakt:
utter72:
"Jag är inte det mista intreserad av hur sånt här funkar"
Det låter nästan som om någon har tvingat dig att bygga massor med reklamskyltar?
Sedan ger du lite dubbla budskap. Ena stunden ska du bygga skyltarna och i nästa stund är du företagare och ska sälja en produkt?
"Känns som det är hög nördfaktor i detta forum"
Att vi frågar en massa har sin orsak: Vi vill inte spotta ur oss en halvfärdig lösning. Nepp. Man vill förstås ge förslag på en lösning som fungerar med tanke på miljö, eventuella störningar, noggranhet mm. Om det är "nördigt" så gärna för mig.
Vi nördar vet iallafall vad vi pysslar med. Tycker du har tagit dig vatten över huvudet om du ska bygga massor av reklamskyltar utan att varken lära dig ohms lag eller bry dig om att konstruera produkten på ett profesionellt sätt.
"Jag va bara ute efter att få skiten att lysa inte massa åsikter om hurvida den ska vara utomhus eller om någon kan ställa om spänningen på trafon eller ej."
Vad tror du dina kunder tycker om den inställningen?
Ifall du inte märkt det så är det många som har gett tips. Vissa har bättre lösningar än andra, men alla har iallafall gjort sitt bästa för att du ska kunna göra en bra produkt. Hur kul känns det då när frågeställaren (ja, det är du) är helt ointresserad av att få ett bra resultat ???
"Jag är inte det mista intreserad av hur sånt här funkar"
Det låter nästan som om någon har tvingat dig att bygga massor med reklamskyltar?
Sedan ger du lite dubbla budskap. Ena stunden ska du bygga skyltarna och i nästa stund är du företagare och ska sälja en produkt?
"Känns som det är hög nördfaktor i detta forum"
Att vi frågar en massa har sin orsak: Vi vill inte spotta ur oss en halvfärdig lösning. Nepp. Man vill förstås ge förslag på en lösning som fungerar med tanke på miljö, eventuella störningar, noggranhet mm. Om det är "nördigt" så gärna för mig.
Vi nördar vet iallafall vad vi pysslar med. Tycker du har tagit dig vatten över huvudet om du ska bygga massor av reklamskyltar utan att varken lära dig ohms lag eller bry dig om att konstruera produkten på ett profesionellt sätt.
"Jag va bara ute efter att få skiten att lysa inte massa åsikter om hurvida den ska vara utomhus eller om någon kan ställa om spänningen på trafon eller ej."
Vad tror du dina kunder tycker om den inställningen?
Ifall du inte märkt det så är det många som har gett tips. Vissa har bättre lösningar än andra, men alla har iallafall gjort sitt bästa för att du ska kunna göra en bra produkt. Hur kul känns det då när frågeställaren (ja, det är du) är helt ointresserad av att få ett bra resultat ???
Ja det får vara hur det vill . Det jag lärde mig här är att NEJ jag kan inte koppla in lysdioder utan att först lära mig det mesta om electronik.. Så jag ska nu söka in på högskola för att sätta mig in i ämnet.. Jag tackar ödmjukast för alla åsikter och all den hjälp jag fått att förstå att jag inte kan koppla in 5st lysdioder.
Luddigt frågat, luddigt svar. Gäller nästan alltid.
Tänk så här, antag att du hade kört på så som de 1-2 första svaren antydde.
Du kanske hade 100 skyltar varav hälften pajar efter 1 månad (om de fungerar alls).
Vem skulle du då lägga skulden på ?
På dig själv ? Eller på den som (i brist på vettig information) svarade utifrån helt felaktiga antaganden ?
> ...NEJ jag kan inte koppla in lysdioder utan att först lära mig det mesta om electronik..
Det är det väl ta mig f-n ingen som har påstått !
Jösses, så barnsligt...
> att förstå att jag inte kan koppla in 5st lysdioder.
Inte koppla in ? Och vem har påstått det ?
Det enda som har sagts här, är att det skall göras *RÄTT*.
Företagare !? My ass...
Dock, jag kan ge dig rätt på *en* punkt, pensionerade poliser och frimärkssamlingar har inget i tråden att göra...
Tänk så här, antag att du hade kört på så som de 1-2 första svaren antydde.
Du kanske hade 100 skyltar varav hälften pajar efter 1 månad (om de fungerar alls).
Vem skulle du då lägga skulden på ?
På dig själv ? Eller på den som (i brist på vettig information) svarade utifrån helt felaktiga antaganden ?
> ...NEJ jag kan inte koppla in lysdioder utan att först lära mig det mesta om electronik..
Det är det väl ta mig f-n ingen som har påstått !
Jösses, så barnsligt...
> att förstå att jag inte kan koppla in 5st lysdioder.
Inte koppla in ? Och vem har påstått det ?
Det enda som har sagts här, är att det skall göras *RÄTT*.
Företagare !? My ass...
Dock, jag kan ge dig rätt på *en* punkt, pensionerade poliser och frimärkssamlingar har inget i tråden att göra...

Jag måste få fråga en sak sodjan...
Varför skulle man inte kunna vara företagare för att man är dassig på att koppla in saker ? Jag har drivit företag över 10år ochjag kan inte ett skit om bokföring. Vad gör man när man ej kan något om bokföring .. Jo man har en revisor till det. Samma sak i detta fallet. Jag har inga ambitioner att lära mig el och försöker fråga mig fram till det. Men denna diskution leder ej till något mer än pajkastning fram och tillbaka. Ber om ursäkt om någon känner sig trampad på. Jag orkar inte svara mera nu utan löser det på annat håll. Bye
Varför skulle man inte kunna vara företagare för att man är dassig på att koppla in saker ? Jag har drivit företag över 10år ochjag kan inte ett skit om bokföring. Vad gör man när man ej kan något om bokföring .. Jo man har en revisor till det. Samma sak i detta fallet. Jag har inga ambitioner att lära mig el och försöker fråga mig fram till det. Men denna diskution leder ej till något mer än pajkastning fram och tillbaka. Ber om ursäkt om någon känner sig trampad på. Jag orkar inte svara mera nu utan löser det på annat håll. Bye