Nu till antennbyggandet.

50x5mm rör som bomskarvar och lite chims

Skruvar fast bommen, då kan jag sedan väga in allt med vattenpass

Bomstag på plats

Lite aluminium

Borrar rör med mina borrjiggar, fungerade utmärkt

Elementdelar till 1st yagi

Drivelementet

Hairpin match

RF-choke

Ville sidostaga bommen då den är så lång (14m), tycker den blir väl sladdrig annars och svår att spänna upp så den blir rak med bomstaget. Tycker jag kom på en klurig lösning eftersom bomstaget måste enkelt gå att komma åt och ta lös i masten då det inte kan sitta där då antennen hissas.

De svarta plattorna fick jag måla med hammarlack då jag visste att SA2CHQ inte skulle hinna måla plattorna åt mig i tid eftersom det var helg. Dålig planering av mig, javisst!

Sidostag

Beamen färdig

Jag och SM2LIY flyttade ner beamen till lyftplatsen och spenderade en jädra massa tid att försöka få den tunad. Sedan visade det sig att när den kom på plats i masten så var tuningen inte riktigt som tidigare och jag är rätt säker att det är tramvajern som är boven. Så nästa beam kommer lyftas rakt upp under masten till ca 10m höjd och tunas där.

SM2LIY doing "the Gentry". Vår kompis K9PG i USA har lyckats få en himla massa folk att göra den, okända som kända

K9PG är lite av en legend och en av de absolut bästa operatörerna i världen.

Skruva dit matningen

Vi lyfter beamarna, de är lite baktunga där bomstaget sitter så man får dra ner dem med ett rep.

Justerbar tip på denna för att göra det enklare med tuningen. De andra får fast tip.

Plattorna som SA2CHQ målat

Jag gör "The Gentry" uppe i masten efter vi satt dit beamen

Jag filmade även så det blev inte några bilder under lyftet, men det ska nog bli en film framöver.

Det ser fint ut, jädrar när det är 4st till där

Jag borrar vidare

Kapjiggen

Och mer borrande

Och mer

Och ännu mer

Jiggen fungerar utmärkt. Ska se till att härda dem innan de blir utnötta.

Borrar upp ett av hålen (inte genomgående utan bara en sida) manuellt.

Lite delar

Några timmar senare, ihopskruvade.

SM2UVU skruvar bom

SM2LIY värmer upp inför tävlingen

UVU räknar klammer?

De blev himla fina plattorna, ujuj. Tack Samuel, SA2CHQ!

Pelle började bli trött efter ca 20h i stolen, så han stod upp då och då.

Jag kapar till plattor som ska med upp till Luleå och borras.

Kapar lite distanser till sidostagen, skoj göra? Nej inte alls

Välkommen Micke, härlig start på dagen (!)

Crimpade sidostag, jag provade att hänga i en sådan här skarv och det höll de iaf för.
Förhoppningsvis hinner jag få klart beamarna helt till helgen och möjligen kanske lyckas lyfta någon också. Börjar känna att energin håller på att ta slut så jag hoppas värsta jobbet blir klart kommande två helgerna så blir det lite lugnare sedan.