objektiv och ir?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

objektiv och ir?

Inlägg av grym »

någon som sett något om hur långt ner i ir vanliga fotoobjektiv går ner?

vill prova lite i områddet strax nedanför synligt ljus, och kanske ändå en aningens nedanför, och annvända en vanlig beg objektiv

om inte annat får man väl leka lite :mrgreen:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: objektiv och ir?

Inlägg av hcb »

Det skall nog gå alldeles utmärkt. Tänk på att fokus är annorlunda i IR än i det synliga.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Åtminstone med mobilen så syns ju "fjärrkontrolls-IR", nåt jag använder flitigt i felsökning.

Jag har däremot inte provat med systemkameran, det finns ju en live-view funktion på den, så det är ju enkelt att testa förvisso.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det blir mer och mer ovanligt att fjärrkontrolls-ir syns i mobiler! (Eller så går det i vågor, i vilket fall funkar det inte på alla)

Ir syns inte på Canon 300D eller Canon 1100D... Det finns dock en astronomiversion där de monterat bort IR filtret från fabrik...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

om kameran eller inte klarar det är oväsentligt, jag kommer köra med gamla selenvarianter som enligt en del datablad ska klara sig ner mot 1500 3000 nm, en bra bit under 800-900nm som det mesta med fjärrkontoll är på
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Är det viktigt att det går att ta bra bilder med objektivet så får du söka upp en lista på nätet, där objektiv lämpade för IR-fotografering listas upp, och där objektiv som är olämpliga också listas, med en förklaring varför de är olämpliga. Det var 6-8 år sen jag såg listan, så det är inte säkert att den finns kvar. Och jag minns tyvärr inte vad man söker på.

Hursomhelst så har inga objektiv jag känner till IR-cut-filter, det sitter alltid i kameran (egentligen band-pass-filter), däremot har vissa objektiv linselement som gör att det blir väldigt dåliga bilder om man fotar IR.

Äldre eller dyrare objektiv med avståndsskala och rörlig bländarskala brukar även ha en röd prick vid avståndsskalan som visar hur mycket man måste kompensera för att få IR i fokus.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nix, bara en pixel, och en stor en, men jag vill mäta på ett ställe och ingen annanstans
ska kolla, tror jag har lite gamla objektiv med m42 gänga på, bra att ha saker :wink:
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Spegelteleobjektiv finns ju oxå.

Finns massa transmissionstabeller på nätet för olika glasorter
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jopp, men det är i kissstadiet
kom på att man kan prova lite objektiv från övervakningskamerorna och se om dom funkar med, billigare, :oops:
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Om du bara ska se om en laserfläck finns eller inte finns i bilden så är väl dina avbildningskrav inte speciellt stora. Skulle säga att det det funkar säkert med de flesta standard objektiv för dina tester.
Annars får du bygga av diskreta linser. Inte speciellt svårt men kostar lite grann. Titta på Thorlabs i så fall. Enkelt att bygga med deras linstuber.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Skall du ligga väldigt nära ir 700-1200nm så funkar ju vanliga objektiv (dock med en förskjuten focus som nämts).
Det är uppåt flera tusen nanometer och uppåt 10000 och så då det är värmekamera i traditionel mening och kräver speciallinser/speglar.

Synligt ljus lite grovt 400-700nm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

som sagts, det är ir från 1000 till 2000, kanske 3000 nm som är intressant för mig, beroende på vad detektorn + objektiv kan klara
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Man bör ändå dubbelkolla med en lista, jag vet att flertalet billiga konsumentobjektiv är i det närmaste ogenomskinliga för IR i centrum av bilden.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Exakt vad är det du ska göra?
Precis som någon påpekat tidigare så har IR annat brytningsindex och fokus ligger därför annorlunda. I en digitalkamera så har man ett IR-filter som spärrar ute sisådär 95% av allt IR-ljus på själva sensorn då det annars bidrar till oskarpa bilder. IR-filtret går att plocka bort om man man har tålamod och vågar...
Jag tror inte det beror på att vissa kameror/mobiler/etc inte tar emot ir på sensnorn utan snarare att de där man inte ser

Ska du fota i infrarött så börja med att skaffa ett filter som bara släpper igenom infrarött ljus, och kolla om det går att ta bort ir-sensorn. Eller, om du har gott om pengar köp en Nikon D800E som inte har nått ir-filter påmonterat.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

prov för att fokusera långvågigt ir på en selen ldr
Skriv svar