Mobilantennfråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Beumot

Mobilantennfråga

Inlägg av Beumot »

Saknar mobiltäckning hemma och ska prova med någon antenn i första hand. Finns många. Men det framgår inte vad som finns på andra sidan antennkabeln, den som är mot mobilen. Är den ansluten till mobilen? Eller är det en sekundär antenn där?
(en repeter är inte aktuell så här i första hand)
Som du ser är jag väldigt okunnig men med lust att testa.
MVH
Beumot
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Mobilantennfråga

Inlägg av grym »

du måste ha en mobil eller liknande som har en anslutning för yttre antenn, ovanligt förr och jag vet inte vilka som ens har det idag
Beumot

Inlägg av Beumot »

Förstod nästan det, tack för svaret. Min Samsung har uttag (ser ut så i alla fall) men man måste ta upp nytt hål i bakstycket och det verkar inte vara "meningen".
MVH
Beumot
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, det kanske skulle gå med en adapter från kretskortet till en kontakt på baksidan, men något som är snorjobbigt är att för att få nytta av antennen är att man måste ha kort och grov antennkabel mellen telefonen och antennen
rimligt är högst någon meter och då med riktigt bra koaxialkabel

fulallternativ, prova att ha mobilen så högt som möjligt och kolla om det funkar då
en sak man kan ha är att ha en reflektor bakom mobilen (som en del av mobilens antenn) ev parabol eller direktorer med

och sedan sköta det mesta med headset eller länka vidare med wifi nedåt till något man annvänder där man är i normala fall

ska man bara ha mobil, så kan man kanske leta upp en r250 med lång antenn, den slår det mesta som säljs idag
Josasp

Inlägg av Josasp »

Det mobiler har är testuttag för användning under tillverkning, inte till för att använda med extern antenn. Det "går" men man riskerar att frittera telefonen om man har otur, det har förekommit i trådar på nätet.

Stoppa simkort i ett fast 3G modem med telefonutgång, skaffa en lur med externt uttag, lycka till.
Möjligt det går med induktiv-hållar-historia, men tvivar på dom.

Extern antenn och olaglig repeater, extern antenn och laglig repeater (dyrt, dyrt).

Personligen, fast modem+sim+extern antenn om det är för fast installation.
Måste det vara mobil, jag hade kört med olaglig repeater.
(Ja ja, det är olagligt, men vafan) ;)

Isf hade det varit ute i buschen och inte inne i stan direkt :P
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det är inte alls säkert att det är standardimpedans om det endast är testuttag...

gamla mobiler kunde ha uttag som faktiskt var avsett för extern antenn. Finns t.ex. på Ericsson /// GH198, GH337, GH388/GA318, GH688/GA628, S888 (eller vad den hade för bokstäver) o.s.v.

På de gamla mobiler som har löstagbar antenn kan ju också modda en extraantenn så att den istället blir kabelkontakt.

Jag kan med nära 100% säkerhet lova att ovanstående telefoner har 50 ohm impedans på båda antennanslutningarna.
RogerJoensson

Inlägg av RogerJoensson »

I min stuga (i skogen med bergsknallar och ojämn terräng) finns visserligen GSM-mottagning, men det går inte att prata. Troligen är det för mycket reflexer som blandas så pass att telefonen inte kan sy ihop signalen. Jag har provat olika mobiler och min rätt gamla Sony Ericsson K810i är den som varit minst dålig. Det hackar så pass att det är svårt eller omöjligt att höra vad som sägs.
Signalen varierar utomhus mellan 2 och 3 på bästa stället, men som sagt gå det knappt att prata ändå.

Skeptisk men ändå lite smått desperat köpte jag en passiv hållare, lite adaptersladdar och antenn hos davido.se.
10dBi panelantenn GSM/UMTS/WLAN http://www.davido.se/shop/product_info. ... cts_id=184

Det blev liiiite bättre, men långt ifrån tillräckligt.

Jag har precis fått hem en ny passiv överföringsplatta (med kardborrband) och en 11 elements gsm antenn.
http://www.ebay.com.au/itm/PASSIVE-PATC ... OU:CA:3160
http://www.ebay.it/itm/Ripetitore-ampli ... OU:CA:1120

Antiklimax blev det när kontakterna inte passade!!! Jag tänkte använda adapter-sladdarna som jag köpte på davido.se, men Yagiantennens kontakt hade omvänt kön mot panelantennen. Grrrrr..... Nåväl, könbytare införskaffad så jag får testa nästa gång jag åker till stugan.

MEN! Jag kopplade den nya passiva överföraren till panelantennen. När jag väl hade hittat bästa positionen telefonen så steg mätaren från 1-2/5 till stabila 3/5 (inne i stugan). Nu går det att prata helt utan störningar, avbrott och hackande! Vilken skillnad!!!!
Uppenbarligen så betyder inte signalstyrkan allt. Kvalitén på signalen är ibland avgörande och för det finns ingen mätare på telefonerna (väl)!

Nu återstår bara att se om signalen blir ännu starkare med Yagiantennen.

Jag har tidigare funderat på en trådlös dect-lur med mobilbasstation (GSM via antennuttag), men det är lite bökigt att flytta simkortet fram och tillbaka, eftersom jag vill använda mitt vanliga telefonnummer. Annars lär det ge ännu bättre signal än arrangemanget passiv överföringsplatta mot en vanlig mobiltelefon.
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni ... 685-p95301
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

För att slippa flytta sim-kort men ändå ha viss möjlighet att röra sig medan man pratar i telefonen så kan man ju i värsta fall skaffa en blåtand-handsfree.

Med "rätt" telefon så kan man också ansluta extern skärm via hdmi och tangentbord + mus (!) via blåtand och/eller USB. På så vis kan man också ringa, surfa o.s.v. trots att telefonen befinner sig på en besvärligt opraktisk plats (typ "uppe i hörnet på fönstret i vindstrappan eller så).

Ja, det går alltså att köra mus åtminstone mot androider. Om jag inte minns fel har jag provat både med USB-on-the-go-adapter och med blåtand. (Det sistnämnda kändes lite perverst eftersom min enda "mus" på blåtand är fjärrstyrfunktionen i min gamla SonyEricsson K700i, egentligen tänkt att fjärrstyra en dator) :)

P.S. jag har inte letat men det kanske finns nån app som gör att man kan ansluta sig med ip-telefoni till telefonen och med en ip-telefonklient ringa ut via telefonens vanliga abbonemang. Då skulle telefonen kunna vara placerad där den har bra täckning och man skulle kunna ansluta analoga telefoner till en ip-telefoniadapter till en wifi-accesspunkt och via detta ringa ut. Jag gissar att det inte finns någon sådan app, men hoppas att jag har fel.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

GFEF

Inlägg av GFEF »

>bökigt att flytta simkortet fram och tillbaka,

Många mobiltelefon leverantör erbjuder 2 (flera ?) SIM kort till samma abonnemang och nr.

Går endast att använda ett SIM kort åt gången.
RogerJoensson

Där jag rör mig fungerar Telenor bäst. Deras Tvillingkort säljs inte längre och ersättaren Extra-SIM går inte att ringa med (bara datatrafik)...
RogerJoensson

Deras tjänst i den tråden finns inte längre den heller.

"Extrakort
Denna tjänst är sedan 2012-04-24 säljstoppad. Om du redan har tjänsten får du behålla tjänsten tills du säger upp den eller byter abonnemangsform."
Ersättaren ExtraSIM verkar inte gå att ringa med.
Så även om Telia hade funkat för mig så verkar de inte ha någon lämplig 2-SIM.tjänst ändå...
RogerJoensson

MiaM skrev:För att slippa flytta sim-kort men ändå ha viss möjlighet att röra sig medan man pratar i telefonen så kan man ju i värsta fall skaffa en blåtand-handsfree.
Det var ett av mina fösta försök att förbättra situationen. Tyvärr hjälpte det inte. Visst blir signalstyrkan marginellt bättre om man inte håller i telefonen och kan rikta och placera den på bästa möjliga ställe, men in mitt fall så hackade det och jävlades ändå. -Även när jag provade utomhus... -Troligen pga för mycket reflexer (Dålig signalkvalité).

Nästa projekt, om nu inte den passiva överförningsplattan och riktantenn hade funkat hade varit att sätta telefonen framför en parabol. Det borde funka, men är inte vidare praktiskt. Det tar plats och är ingen höjdare vid kallt/dåligt väder. Inne i stugan är dåligt med plats och sedan är det väggar och annat som är bra att ha i vägen...
Josasp

Inlägg av Josasp »

Totalt alternativ:
Prova andra operatörer, skaffa ett kontantkort i en extralur som fungerar bättre.
Vidarekoppla samtal och ring ut från kontantkortet.

Här har du hur operatörerna delar nät, dvs har samma täckning på samma ställen osv:
Bild
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Ett litet tillägg till Josasp's bild. Universal telecom är sedan innan sommaren en del av Alltele. vilka ägs av Telia sonera, så de går på telias nät.
Skriv svar