Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pbgp

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av pbgp »

sm2wmv skrev:Jag brukar ha rejäla motivationsdippar ibland där jag funderar på vad tusan jag pysslar med men det brukar gå över efter några dagar. Den här gången kom suget tillbaka på bilturen upp till Luleå igen, så det var en kort dipp :)
Sådanna dippar får jag också, särskilt på dom långa projekten med mycket tid och pengar investerade. Då undrar man ibland om det kommer vara värt det och deppar ihop.. för tänk om.. det kanske blir skit.

Meen, man måste se att resan är målet och för det mesta så brukar jag komma på vad det roliga är och varför jag gör det jag gör. Så pepp! pepp! du har ju en asfin radiostation som du byggt själv! Något du kan vara stolt över även om allt skulle brinna ner och blåsa omkull!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, inte helt själv dock men väldigt mycket jobb är det :) Bara den tiden man får lägga ner på planering och logistik är enorm. Kanske dags att skaffa körkort snart? :)

Jag har fått lite kalla kårar när det gäller att lyfta masten i en bit. Jag tror inte det är några problem med att den inte skulle hålla med staget, men det jag är livrädd för är att staget eller nåt skulle kunna fastna i jibben på kranen och då kan det bli stora problem. Så jag ringde TWT i Bastuträsk och hörde mig för. Han menade att om bykranen kommer dit så kan de köra ut med deras större kranar också då de i regel har ungefär samma axeltryck, dvs 12 ton. Så för 1500kr/h skulle de kunna komma och då är det 2h transport + lyft på kanske 1-2h. Kanske kan vara värt de pengarna för att slippa riskera något. Då tar vi dit bykranen för att lyfta upp första 36m och den stora får lyfta upp sista 24m, precis som vi gjorde på förra 60m masten. Dock tror jag vi denna gång lyfter första 36m i ett lyft då det finns gott om plats att lägga ut den på.

Har för övrigt börjat tuta ihop beställning av aluminium mm. För om det blir lite väntan på mastlyft så kan man alltid få jobb gjort med antennerna och har vi 36m uppe och behöver vänta lite för de sista 24m så kan man hissa och testa antenner osv ändå. Det är massvis med kabeldragning och dylikt också som behöver göras.
VikHe

Inlägg av VikHe »

Vaa? Kan man bo här och inte ha körkort...? :) *oförstående*

Då gör du det väldigt bra måste jag säga! :)

Provade att vara utan kort en stund förra sommaren, då upptäckte jag verkligen hur bra det är att ha...

Helt otroligt vilket projekt du driver, är mäkta imponerad :)
Alltid lika roligt att följa uppdateringarna i tråden...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Som vanligt tummen upp :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

"Partytältet" kunde kanske i ett lite stadigare utförande bli en "uteplats" direkt mot väggen på ladan, dels för sånahär tillfällen och dels för att kunna göra "utomhus"-saker (och i/urlastning o.s.v.) när det är ruskväder?

Jag tänkte just skriva "har man inte massor av trädgårdsslang för att slippa bära vatten" men sökte lite på nätet och ser att slang kostar ju faktiskt en slant i de längder som jag antar blir aktuella här. (Jag har liksom aldrig köpt slang själv, vid stugan har jag de slangar och "gamla slangarna" från två villa/hus-hushåll, så jag har aldrig haft anledning att kolla priser å sånt)...

Jag har nog tjatat flera gånger förr i tråden, men tjatar igen: KÖP EN LUFT-LUFT-VÄRMEPUMP, montera och låna en vacuumpump med rätt anslutningar och fixa allt själv! En billig från typ ÖoB lönar sig på bara en säsong, främst på höst+vår.

Nu har jag inte riktigt koll på hur tomtens layout ser ut, men om det finns nån plan på mer permanent boende så kanske det kan vara läge att vända på steken och bygga ett helt nytt hus för permanentboendet och låta befintligt hus bli "radiohuset"? Ja, eller så kan man väl bygga ihop allt. (Bortsett från sämre brandskydd så är det väl rätt praktiskt med sammanhängande byggnader)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Mast uppsatt, gick kanonfint. Kranen kom kl 9 och kl 10 var 36m mast uppe och alla linor spända osv. Vi börjar kunna det här ;)

Ska ringa imorgon och försöka boka in mastlyft #2 till på Lördag.

Återkommer med bilder idag eller imorgon.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, så en liten uppdatering över sista två veckornas jobb.

Bild
Svarvar och borrar mallar för antennerna som ska byggas. Detta ska vara till alla rör som ska borras likadant

Bild
För 20mm rör och 25mm rör

Bild
Borrade, ska se om jag kan få dem härdade också

Bild
Tanken är att dessa sätts i pelarborren och hjälper guida borren så hålen hamnar rätt

Bild
Jag släpar runt på mastsektioner och skruvar ihop dem. Väldigt jobbigt att göra själv men efter några timmar var jag klar.

Bild
Ihopskruvad

Bild
Hicco är en knähund :)

Bild

Bild

Bild

Bild
Sätter dit staglinor. 25mm2 för nedre två nivåerna och 52mm2 för övre nivån.

Bild
Mäter upp vart alla ringar exakt är och målar ut märkning där alla antenner ska sitta för att underlätta sedan när de ska monteras.

Bild

Bild
35.8m upp till nästa skarv, plus fundamentet 80cm.

Bild
Bygger en liten grej på jobbet :)

Bild
Rätt så nöjd

Bild
Vår temporära lokal medans de bygger om vår nuvarande verkstad som ska bli heta arbetenklassad (!) Hade dock gärna haft kvar den här lokalen, ca 60m2 med AC (gammal datasal) och fönster.

Bild
Vi städar ur en skrubb på jobbet och jag passar på att leka lite

Bild
Lite fynd jag fick med mig
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Klockan 9 var det dags och då dök GTL Tobbe upp med Tadanon. Andra som var på plats var SM2UVU, SM2LIY (tog alla bilder), SA2CLC, SA2CHQ, SM2XLL + kompis Ulrik och jag. SM2NOG dök upp senare då han fått för sig vi skulle lyfta masten kl 11 :) Det gick otroligt bra, det var lite läskigt när man såg bågen på masten men allt höll och på en timme var vi klara och kranen kunde åka till gräsmattan för en kopp kaffe och lite skitsnack.

Jag ska försöka få dit en större kran till nästa helg och få upp sista 24m.

Bild
GTL Tobbe på plats med Tadanon.

Bild

Bild

Bild
SA2CLC, SM2XLL, Ulrik, SM2UVU

Bild
Tobbe glad som vanligt trots han får jobba på en Lördag :)

Bild
De två färska radioamatörerna i Burträsk med omnejd. SA2CHQ på ingång och SA2CLC

Bild
På väg upp

Bild
Nej, jag går inte under masten :)

Bild
Mitt skydd för att inte skada drevet i botten

Bild

Bild

Bild
SA2CHQ i bakgrunden med en stagvajer

Bild
Pust, nu börjar jag känna mig lugn då den nästan är vertikal

Bild
Ulrik på språng

Bild

Bild

Bild
SM2UVU fipplar med ett stag

Bild
Jag försöker få bort skyddet

Bild
Tar bort skyddet för lagret medans Ulrik håller masten. SM2XLL i bakgrunden

Bild
Precisionsarbete

Bild

Bild
Drar ett spännband runt för att säkra den så den inte hoppar iväg

Bild

Bild
Tobbe försökte räta den med kranen men blev så här, så vi fick räta den med stagen istället

Bild
Spakblock och grodor, bra grejor

Bild
Militärmasten

Bild
Jag fipplar på med hjälp av SA2CHQ

Bild
Spänner staget

Bild
En koncentrerad man :) SA2CHQ
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Slack på kranen

Bild
SA2CHQ drar medans jag försöker fästa grodan till det övre staget

Bild
Militärmasten till vänster, nya masten till höger. Ca 100m mellan de tre masterna.

Bild
Lite ojämnt men marken höll bra trots en hel del regn veckan innan. Men det har varit så torrt i sommar så backen suger som en svamp.

Bild
SM2WMV, SA2CLC och SM2XLL

Bild
Fixerar kilen. Om ni ska pyssla med denna typ av stag (7-trådar) så ska ni skaffa rakkilade stagskruvar och ha på backen. I masten föredrar jag den traditionella typen men just där man behöver kunna justera och spänna fort så ska man köra med rakkilade.

Bild

Bild
En bit av 40m 4-SQ

Bild
The man, the myth, the concept ;)

Bild
Bra timing av Pelle, snyter mig :)

Bild

Bild
Kranen löstagen

Bild
Nöjda grabbar

Bild
SM2UVU, Ulrik, SM2XLL, SA2CHQ, SA2CLC

Bild
"Gamla" 60m masten i bakgrunden som dock är drygt 15 år yngre.

Bild
Ja, då fattas bara 24m

Bild

Bild
SM2XJP, SM2UVU, SM2XLL, SM2LIY, SM2NOG.

Bild
Fick hjälp att bära ordning de sista 24m så jag slapp göra det själv och jag och SM2LIY skruvade ihop dem igårkväll. När jag skulle fippla med stagen idag så skedde detta...52mm2 vajer och trassel är INTE skoj. Tog nog 30 minuter att reda ut och då kom åska + regn så jag hann bara med 1st stag. Så de två andra får vänta tills på Fredag.

Stort tack till alla grabbarna som ställer upp!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Här är en time lapse på lyftet,

Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Stor kran bokad, anländer på Lördag morgon :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har en känsla av att mer eller mindre varenda lyftkransfirma med omnejd numera vet exakt vilka ni är. :)
superx

Inlägg av superx »

Tack för att du dokumenterar så bra. Jättekul att läsa och följa!
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Härligt med timelapse - men det var inte mycket action man såg i mitten, jag antar att det är då ni fipplar med stagen. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu är masten 60m, gick kanon med kranen. Han sjönk lite otäckt mycket på ett ställe där det var lite mjukare än överallt annars. Tyvärr så blev min time lapse skit då den hade återgått till defaultinställningar sedan sist och körde 12 MP och 0.5sek intervall, så det blev fullt i minneskortet rätt fort :(

Men jag kommer väl åter med lite bilder imorgon eller Måndag.
Senast redigerad av sm2wmv 2 september 2014, 22:47:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jaha, dags då :) Jag åkte ner söderut på väg till SJ2W på Torsdag där SM0W och SM0CXU hämtade upp mig i Skellefteå. SM0W var uppe på en arbetstur i norrland och SM0CXU var hem och hälsade på syster sin i Piteå. På Fredagen förberedde vi inför lyftet på Lördag och jag + SM0CXU tillverkade även lite plattor till antennerna för att fästa dem i masten.

På Lördag anlände kranen och även en hel hop med folk. De som kom och hjälpte till under själva lyftet var SM0CXU, SM0W, SM2RMG, SM2XLL, SM2UVU, SM2NOG, SM2LIY och undertecknad. SM2XJP anlände lite senare och intog kaffe :)

Det är massvis med bilder, allt är taget med Teemus kamera (utom sista bilderna) antingen av Teemu själv eller av SM2LIY.

Bild
Fint väder, masten står redo för att få bli längre

Bild
SM0CXU tillverkar ett lod så vi kan rikta masten

Bild
Militärmasten

Bild
Han är nyfiken Teemu ;)

Bild

Bild
Grejorna sitter kvar än

Bild
Behöver fortfarande få hit några täckplåtar

Bild

Bild
Jag sträcker stag för att få masten rak

Bild

Bild
SM0CXU

Bild
Behöver fortfarande ta en tur upp i den där och räta ut drivelementet på övre 40m yagin, får bli snart.

Bild
Den ser som fin ut :)

Bild
En 15kg lättare tjockis :)

Bild
Lite mer målning att göra plus en jädra massa annat också

Bild
Dags att få dit staglinorna

Bild
3el för 40m och en 6el för 20m

Bild
5el för 15, 4el för 20m

Bild
En sk. groda

Bild

Bild
Spänner

Bild
SM0CXU riktar. Han tillbringar normalt sin tid i Brasilien.

Bild
Lånade av SM2UVU, nu är vi klara för lyft.
Skriv svar