Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
stenD

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av stenD »

man har väl 0.20, 0.25 med orginalet så du borde väl ha motsvarande typ 0.12 0.15 lagerhöjd med 0.3 hål
dbostream

Inlägg av dbostream »

Ok tack ska testa med det.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Att minska lagerhöjden är inget problem oavsett storlek på munstycket. Det är att försöka köra med för stor lagerhöjd med ett litet munstycke som ger problem.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Ok trodde att för låg lagerhöjd och för stort munstycke medförde att för mycket plast extrudades så att det blir för breda linjer när man skriver ut, ungefär som första lagret när man kalibrerar hotenden för nära bädden. Men slic3r kanske fixar detta automatiskt när man ändrar nozzle size?
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Ställer du en lägre lagerhöjd så ändrar Slic3r mycket riktigt hur mycket plast som skall extruderas per automatik. :D
Även när du ändrar nozzle-size så räknar det om extruderingstakten. Varför skulle det annars finnas en parameter för nozzle-size i programmet? :vissla:

Sedan finns det även möjlighet att under avancerade inställningar ange egna bredder på extruderingen. Där finns möjlighet att ändra detta individuellt för perimeters/top layer/bridge/osv. Detta har jag inte labbat med ännu, är det någon som har koll på detta och om det finns något att vinna på att pilla här? :?:
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

" om det finns något att vinna på att pilla här?" Ja om bara ett av inner & yttermått blir rätt.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Kan du utvekla lite Eli, hur justerar man in det?

Runda hål blir lite för små och ingen lösning jag hittat på nätet använder de parametrarna. Skulle toppen att få slippa tänka på att rita hål lite större än man vill ha dom. :bravo:
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Om du har någon erfarenhet från CNC så jämför med tooloffset. ( = + eller - verktygets radie för att få önskat mått )

Munstyckets mitt måste alltså röra sig så att halva linjebredden läggs till på yttermått och dras bort på innermått.

Man kan inte få bara yttermått eller bara innermått fel med bara en inställning fel.
Troligen är både linjebredd ( som i sin tur är beroende på lagerhöjd, flow, E step/mm ( som är beroende av extruderdrivhjulets diameter och fjädertryck) mm, munstycke mm ) ) och X & Y step/mm inte optimerat.
ove

Inlägg av ove »

Jag uppgrderade extruderdrivningen:
beltdrive.jpg
Det är ungefär samma lösning som Xoffis gjorde på sidan 146 i denna tråd men jag använde en T5 rem från beltingonline:
http://www.beltingonline.com/6t5-200-sy ... -belt-8540

STEPS_PER_UNIT för extruder måste ändras från 600 till 474 och INVERT_E0_DIR måste ändras från true till false.

Båda drivhjulen är utskrivna med min k8200.
STL och SCAD filerna är bifogade men du måste ta bort ".txt" från filnamnet.

Varför får man inte bifoga .stl och .scad filer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Skrev ut Roger idag:

Bild

Är överlag nöjd men man kan se små blobbar där yttre perimetern startar/slutar på varje varv, finns det något man kan göra åt detta? Isf vad?

Kan också meddela att jag hunnit testa PLA/PHA (utskriften ovan t.ex.), glowFill och woodFill från ColorFabb och jag är väldigt nöjd än så länge. Hade problem en gång med woodFill men det kan ha berott på att jag testade med en lägre lagerhöjd än rekommenderat.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Eli skrev:Om du har någon erfarenhet från CNC så jämför med tooloffset. ( = + eller - verktygets radie för att få önskat mått )

Munstyckets mitt måste alltså röra sig så att halva linjebredden läggs till på yttermått och dras bort på innermått.

Man kan inte få bara yttermått eller bara innermått fel med bara en inställning fel.
Troligen är både linjebredd ( som i sin tur är beroende på lagerhöjd, flow, E step/mm ( som är beroende av extruderdrivhjulets diameter och fjädertryck) mm, munstycke mm ) ) och X & Y step/mm inte optimerat.
Hur gör du för att få rätt inner och yttermått då?

Hälsningar
Nisse
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Jag kollar allt enligt ovan.
Mer detaljerat: Skriv ut en en kvadrat 100 x 100mm bara ett lager med bara en linje , så kan du mäta ( med digitalt skjutmått ) att linjebredd och storlek blir rätt enligt settings. Om inte- trimma in! X / Y STEP/MM först med decimaler . Yttermåttet skall bli 100mm.
Innermåttet skall bli 100mm - 2 x linjebredd. Gör sen om med 2 och fler linjer. ( de smälter in i varandra i viss mån )
Låter väl enkelt, men de flesta inställningarna påverkar varandra (även temp. fart, kylning och plastens krympning när den svalnar har någon % inverkan) , så var beredd på att det behövs lite tid.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Men då ändrar du ju inte inställningarna för linjebredd. Det var ju de parametrarna vi talade om.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

" så kan du mäta ( med digitalt skjutmått ) att linjebredd och storlek blir rätt enligt settings."
Jo jag antog att du förstod att de skulle ändras om de inte var rätt (såväl detta som allt annat )

Om allt blir enligt rätt inställningar, så blir utskriften också rätt - såvida slicern inte räknar fel. Kanske dags att prova Cura.

Att det finns extra inställningsmöjligheter för top & bot. beror på att de är lite speciella:
Underlaget ( heated bed ) och den längre tid det tar att skriva dessa lager ger annorlunda kyl - & temp. -förhållanden, dessutom vill man väl oftast ha mycket högre ( närmare 100%) infill här och detta trycker ut kantlinlen mera, så det kan behövas en smalare linjebredd här.

Olika resultat kan fås om kantlinjen skrivs ut först eller sist. Om det är i dessa lager
du har problem, så är det förstås i dem du mäter & justerar, men principen är den samma.

Räkna inte med att hitta någon patentlösning. Har själv spenderat åtskilliga timmar på lab med detta.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

OK, jag misstolkade att du skrev att man skulle trimma X/Y-step/mm.

Har du med den metoden du beskriver lyckats får runda hål med rätt innerdiameter?
Skriv svar