Gissa komponenten i "gasreglaget"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Luff

Gissa komponenten i "gasreglaget"

Inlägg av Luff »

Bakgrund: Har slaktat en ElScooter och håller på montera den på en trampbil. Tanken är att jag ska kunna reglera hastigheten från en dator, har ett litet USB-experimentkort med analoga utgångar som jag tyckte kunde vara lämpligt för det ändamålet.

Bild
Från reglaget går tre sladdar, röd, svart, grön. De går in i en liten dosa som i sin tur är kopplade till batterierna, motorn och strömbrytaren. Där man kopplar in gasregalget på den lilla dosan står det "+", "-" och "S" samt en del kinestecken som jag inte har någon aning om vad de betyder.

Jag antog från början att gasreglet bestod av någon slags potentiometer och att det ganska enkelt borde kunna ersättas med experimentkortet, någon transistor och rätt mängd motstånd. Men när jag mäter mellan kablarna som går ut från gasreglaget får jag ingen motståndsskillnad när jag vrider på reglaget. Har ni någon aning om vad det kan innehålla?? Och kanske hur man ska göra för att ersätta den??
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Går det att koppla isär kopplingsdosan och följa ledningarna där? Ritar man då upp ett kopplingschema så borde man kunna se vad reglaget gör för något.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Kan det va något skoj som liknar en dator-mus. dioder och hålskiva?

Edit: Ultimata fusk lösning ( jo, det är netrunner här :D ) borde vara att ha ett billigt servo som drar i hantaget... Klart!
Användarvisningsbild
RD
Kontakt:

Inlägg av RD »

Har du testat lägga spänning på + och - och mäta om du får ut nåt på den gröna tampen när du vrider på handtaget?
Kanske sitter nåt mer intelligent i handtaget än en pot.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag har för mig att i vissa så sitter det en hall sensor och en magnet på hantaget, Tror man kan pilla isär hantaget ganska enkelt så du kan kolla om det stämmer.
Användarvisningsbild
Luff

Inlägg av Luff »

När jag la spänning över handtaget som RD föreslog uppmätte jag en spänningsskillnad på 4.28V mellan Plus&Jord och 1V mellan Minus&Jord. När jag vred handtaget i botten blev värdena ombytta med varandra.

Har jag förstått det rätt om handtaget alltså bara är en slags potentiometer som kräver strömförsörjning?? Och att det borde gå bra att ersätta den med de prylar jag pratade om i första inlägget?? Tack för era svar!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul när det går framåt! :)

Det kan sitta någon form av potentiometer och varistor eller något i den stilen där inne. Det borde gå att ersätta med någon transistorkoppling. Kolla bara hur mycket ström som skickades till gasreglaget (när den satt i elscootern) och anpassa transistor-valet efter det.
Användarvisningsbild
El-Björn

Inlägg av El-Björn »

Jag hade isär ett sånt gashandtag i somras och det är precis som LaRdA säger. Det sitter en hallsensor och en permanentmagnet däri.

Med andra ord ska du kunna, precis som du skrev, styra varvtalet på motorn med en signal mellan 0 och 5 Volt.
stefan_l

Inlägg av stefan_l »

Hej,

Hur gick det med detta projektet?
Fungerade det?
var motorn tillräckligt stark?

/Stefan
Skriv svar