Rätning av axlar
Re: Rätning av axlar
Krille: Jäklar du! Men hur relevant är den informationen nu för tiden, hur mycket av de metoderna man använde förr använder man idag? Jag tänker på linjärskenor och kulskruvar istället för box/dovetails och trapetsskruvar. Jag är intresserad av maskiner och så, men information kring linjärskenor, och kulskruvar känns mer relevant än box/dovetails, ja för mig iaf. Men rätta mig om jag har fel och att jag MÅSTE köpa den boken. 

- Krille Krokodil
Fortfarande mycket relevanta för grundförståelse och för nya idéer. Enda beroendet Moore hade
mot omvärlden var 1 st (extremt exakt) längdnormal, resten byggde de själva upp inom
byggnaden med i princip bara skavstål, märkfärg, läppningsmedel och mätklocka
(avviker-från-normal-indikator snarare så som de använde den) som verktyg.
mot omvärlden var 1 st (extremt exakt) längdnormal, resten byggde de själva upp inom
byggnaden med i princip bara skavstål, märkfärg, läppningsmedel och mätklocka
(avviker-från-normal-indikator snarare så som de använde den) som verktyg.
- Krille Krokodil
Helmekaniska Moore jiggslipar som bara förlitade sig på skruv och mutter för längdnoggrannheten
framställde stansar och dynor i hårdmetall på 50-talet med med bättre precision än vad ni idag klarar av att
trådgnista med era fina Charmilles idag.
Gillette gjorde utbytbara delar med 0.002 mm tolerans, de
stansade 2 miljoner rakblad mellan varje service, det kan du läsa om i en annan Moore-bok utgiven 1955:
framställde stansar och dynor i hårdmetall på 50-talet med med bättre precision än vad ni idag klarar av att
trådgnista med era fina Charmilles idag.

stansade 2 miljoner rakblad mellan varje service, det kan du läsa om i en annan Moore-bok utgiven 1955:
Fasen Krille, du vill få mig helpank... 
Isåfall blir det att beställa den första boken du länkade.

Isåfall blir det att beställa den första boken du länkade.

- Henrik Kjellberg
Då missuppfattade jag hur du menade.Mr3D skrev: Hur menar du nu?
Det jag menade att du behöver är en granitvinkel, för att kunna kontrollera vinkelrätheten i maskinen, eftersom de även är jäkligt plana så kan man använda de för att justera in rakheten i en axel.
http://shop.otdtools.se/mat-markverktyg ... nklar/1952

Det jag har problem med är twisten mellan de två linjärerna och hur man upptäcker den. Osäker på om det är det du svarade på i första inlägget. Är det det så får du gärna försöka förklara en gång till för jag fattade nog inte hur du menade isåfall!

Hehe, nä, det är jag medveten om! Däremot har jag, till skilnad från dig baserat på vad jag sett av dina verk (*impad!), inte tillgång till en fin maskinpark att bygga sakerna i, så det blir lite trixigare att bygga rakt och samtidigt stabilt!Mr3D skrev: Du är inte den enda som tycker det är kul att rita fräsar på fritiden...![]()
Tipset med maskinproduktkataloger var inte så dum! Jag har kollat en del i linjär-tillverkarnas kataloger, de har också en hel del matnyttigt.

Jag förklarade bara hur du rätar upp så linjärlagret blir rakt, inget med vridningen, om det är såhär du menar(bilden nedan, sett framifrån) så vet jag faktiskt inte. Jag har små tankar om att dra foten till vippindikatorn över en planskiva och mäta på lagersägena, vet dock ej om det är det lättaste sättet eller om det är så maskintillverkarna gör.Henrik Kjellberg skrev: Då missuppfattade jag hur du menade.![]()
Det jag har problem med är twisten mellan de två linjärerna och hur man upptäcker den. Osäker på om det är det du svarade på i första inlägget. Är det det så får du gärna försöka förklara en gång till för jag fattade nog inte hur du menade isåfall!
Du frågade hur du skulle få det rakt, och det är så du gör.Henrik Kjellberg skrev: Hehe, nä, det är jag medveten om! Däremot har jag, till skilnad från dig baserat på vad jag sett av dina verk (*impad!), inte tillgång till en fin maskinpark att bygga sakerna i, så det blir lite trixigare att bygga rakt och samtidigt stabilt!
Tipset med maskinproduktkataloger var inte så dum! Jag har kollat en del i linjär-tillverkarnas kataloger, de har också en hel del matnyttigt.

Om du inte har tillgång till en maskinpark är det skavning som gäller. (även om du vill grovbearbeta det innan skavningen)
Förresten, se till att gå på några industrimässor med, där får man ta produktkataloger från utställarna, det är så jag har fått tag på diverse kataloger med maskiner, linjärlager, kulskruvar, osv.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Krille Krokodil
Planskiva är väl det mest åtkomliga för en hobbyist... Har för mig att jag har läst om
en planskiva för bilbyggare gjuten med flyt-epoxi som var på 0.02 mm, och den var
typ 4x4 m.
Maskintillverkarna kan ju använda mätmaskin, laser, interferometer osv. Lite om hur Wenzel
tillverkar sina CMM:
I den gamla boken om maskinrenovering finns det beskrivet hur man använder vatten som planhetsreferens,
de använder en djupmikrometer med elektrisk spets som sluter kretsen när den träffar vattnet.
Ingen
aning om hur noggrant det är dock... De gjorde kanaler längs de 2 plangejdrarna som var ihopkopplade med
en slang och så kunde de mäta mot
en planskiva för bilbyggare gjuten med flyt-epoxi som var på 0.02 mm, och den var
typ 4x4 m.
Maskintillverkarna kan ju använda mätmaskin, laser, interferometer osv. Lite om hur Wenzel
tillverkar sina CMM:
I den gamla boken om maskinrenovering finns det beskrivet hur man använder vatten som planhetsreferens,
de använder en djupmikrometer med elektrisk spets som sluter kretsen när den träffar vattnet.

aning om hur noggrant det är dock... De gjorde kanaler längs de 2 plangejdrarna som var ihopkopplade med
en slang och så kunde de mäta mot
- Henrik Kjellberg
Nix, inte den heller... Bifogar en bild från sida 76 i den eminenta boken "Foundations of Mechanical Accuracy" som länkats till tidigare i tråden. Tyvärr verkar metoden som omnämns i den boken kräva tillgång till en "Twist Gauge", något jag alldrig sett, än mindre vet var jag kan få fatt i...Mr3D skrev:Henrik Kjellberg skrev: Jag förklarade bara hur du rätar upp så linjärlagret blir rakt, inget med vridningen, om det är såhär du menar(bilden nedan, sett framifrån) så vet jag faktiskt inte. Jag har små tankar om att dra foten till vippindikatorn över en planskiva och mäta på lagersägena, vet dock ej om det är det lättaste sättet eller om det är så maskintillverkarna gör.
Jaha, du menade så! Jag är inte 100% säker på om det är rätt att göra såhär med tanke på att du har ett fel i linjärlagret men det bör vara så.
Sätt fast magnetfoten till vippindikatorn på den ena vagnen(rödmarkerade området) sen mäter du på vagnen mittemot(grönmarkerade området), sen skjuter du båda vagnar frammåt, då ser du höjdskillnaderna.
Sätt fast magnetfoten till vippindikatorn på den ena vagnen(rödmarkerade området) sen mäter du på vagnen mittemot(grönmarkerade området), sen skjuter du båda vagnar frammåt, då ser du höjdskillnaderna.
- Henrik Kjellberg
Det är ju helt klart en intressant tanke... Men hur pass stabil är vagnen på rälsen? Tänker såklart främst på den orangea pilen. Hittar inga siffror på det?
Vagnarna är förspännda med några procent av det statiska belastningsvärdet. Skiljer såklart mellan olika tillverkare, som du ser i Bosch katalogen så har de olika klasser för förspänning, de har även en klass utan förspänning, men förspänning vill du ha. Jag har läst mig till att det rekommenderade förspänningsvärdet för fräsar är runt 8%, men på hobbymaskiner tror jag inte det är såååå viktigt, bara de är förspännda. Och eftersom de är förspännda behöver man inte vara orolig för den stabiliteten, bara du är lite lätt på handen under mätningen.
Innan du kollar emot den andra rälsen måste du först kolla emot din straight-edge så du vet att mastern är rätt.
Innan du kollar emot den andra rälsen måste du först kolla emot din straight-edge så du vet att mastern är rätt.
- Henrik Kjellberg