kvalité på produkter från eBay?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

kvalité på produkter från eBay?

Inlägg av teljemo »

En polare hittade nåt paket med 1000 röda led med glasklar lampa för 100 spänn..
De e ruskigt billigt.. På Kjell får man nog 20st för de priset..

Men funderar på om de skiljer sig nåt i kvalité på såna kompobenter? Annars skulle man kanske köpa hem lite själv..
Kanske e samma som kjell köper o packar om..

Andra komponenter som resistorer, dioder m,m finns säkert oxå till poäng pris på eBay..
Men kan det vara skit?
Senast redigerad av teljemo 16 oktober 2014, 13:43:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: kvalité på eBay?

Inlägg av Icecap »

Det kan definitivt vara skit - men likaväl vara bra grejor!

I 1980 arbetade jag i ett firma där en inköpschef retade sig på att han kunde köpa 1 000 LED för lägre pris än han skulle betala för 100 st av samma LED. Det lönade sig alltså att köpa 1 000 st och kasta 900 st.

Och detta gäller fortfarande. Köper man 20 st ska någon öppna en 1000 st påse, räkna 20 st, lägga dom i påse, märka dom osv. Det är inte billigt!

Men kan en person köpa 20 påsar och sedan upptäcka att det blir ett par påsar till övers är det bara att kränga dom till ett bra pris.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Mitt favoritexempel är ju en liten blåtandsdongel för USB som säljs på ebay för runt $2-$4 eller så inkls frakt (om jag inte missminner mig). Exakt (vad jag kan se) samma säljs/såldes på Kjell&Co för typ 229:-. Egentligen är det förstås inget konstigt i detta eftersom löner ska betalas, hyror ska betalas, skatt å moms å fan och hans moster och vinst till aktieägare o.s.v.

MVH: Mikael
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

De komponenter jag köpt från kina (via eBay) har alla varit bra. Har köpt bland annat olika LEDs, kondensatorer, resistorer, spänningsregulatorer m.m.
Många säljare brukar dessutom ge pengarna tillbaka om man inte är nöjd.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Känns ganska OK då..
Fundera på en sak ang just kvalité på led.

Om dom inte funkar när man tar den ur påsen är en sak. Men kan livslängden skilja sig märkbart?
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Man kan få 100 bra LED för ett par dollar. :)

Angående rubriken, det är ju som att fråga kvalité på affärer... :p
Eller menat som kvalité på "hemsidan"... :D
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Haha.. Sant.. Dåligt formulerat av mig.. ;)
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

köpt många 5mm LED från kina mycket billigt, har då inte varit nå fel på dom inte, däremot har jag köpt powerled 1W, i påse med 50 har 2 gått sönder, resten lyser på. Det måste ju anses som godkänt.
Josasp

Inlägg av Josasp »

I mångt och mycket så är det bra kvalitet på eBay komponenter, inte jättebra men bra.
Ungefär lika om inte samma som du får hos de flesta andra distributörer.

Det som är betydligt sämre kvalitet är prylar, då är det oftast bristande jobb eller rent av fusk.
Exempelvis är biliga usb-laddare som brukar ta eld efter en slumpmässig tid osv.

Men komponenter är samma skit som säljs på andra ställen, med lägre marginal och färre mellanhänder bara.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

10 öre dioden är inte billigt, det är ett normalpris på dioder i den kvantiteten i asien

Pris på en diod i Sverige består av så många fler faktorer men folk tror att man
endast betalar för själva dioden.
Exempel. Om man skall sälja 1000 dioder i varierande antal om 3-20 st.
låt oss säga 100 ordrar så tar det säkerligen 20-30 minuter att packa om detta.
Med hyra, löner mm så är det en kostnad på 2-300:-
så 10 öres dioden kostar då 30-40 öre. Moms på det så är det 50 öre

Men eftersom priset på 10 öre är såpass lågt så blir folk misstänksamma och
antar att det måste vara skräp.

Om du önskar kan jag sälja 1000 dioder för 200:- ex frakt men ink moms och kvitto
Swech
Josasp

Inlägg av Josasp »

Ska man sälja småpåsar i butik kan man dock få de räknade och paketerade direkt från Kina nästan gratis.
Bara man beställer tillräckligt stora kvantiteter :wink:

Tror inte att Kjell eller Elfa har en källare med gubbar som packar om lysdioder.
Men det har kineserna :wink:
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Har sett att de på Kjell tagit fram en stor påse (500/1000?) och räknat till 20, vid köp.
Förr sålde de även LED styckvis, till de måttliga priset 15 till 19:- styck... :p
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Nu har jag visserligen aldrig köpt LED på ebay men mycket annat elektronik... och just nu så råkar jag ha ett gräl med en säljare men annars så har jag aldrig haft några problem, trots att det kostar 1/4 av svenskt pris och jag handlar endast fraktfria grejjer (brukar dyka upp på 14-20dagar)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Började köpa komponenter på Ebay sedan ett antal år tillbaka och helt och fullt sedan ELFA höjde brevavgiften ordentligt. Är precis samma grejer på Ebay som man köper i butikerna i Sverige men förstås bra billigare.

Det som man ev kan få ha lite koll på är vissa dyrare IC av diverse slag. Ett bra exempel på IC som jag hörde och läste om var en video tidskrets för tv signaler som man kunde göra egna mönster och enkla bilder med och vet inte allt och dessa kostade runt 200:- st som billigast.

Jag köpte en för normalt pris men så fanns det då några få på Ebay som hade exakt samma kretsar men för runt halva priset som många köpte men de fick problem då det bara blev rapakalja eller låste sig hela tiden men sänkte de klockfrekvensen så funkade de precis som de skulle.

Det kom till slut fram att det satt en billig Atmel cpu på 8Mhz i dessa som emulerade hela skiten och klarade av detta galant men video kretsen som sådan var speccad för 20MHz och således på tok för högt för 8MHz.

Det kostar en hel del att göra något sådant men är det så pass stora summor involverade per komponent så görs det ändå då det finns pengar att tjäna, så sådant är det man kan få hålla ett litet öga på. Passiva komponenter och/eller massproducerade typer brukar det vara lugnt med för de tillverkas i sådan extrema massor att det inte är lönt att fejka då st priset redan är så extremt lågt. Elektrolyter av typer som oftast används som tex de med låg ESR är dock något man kan få ha koll på och helst köpa kända märken.
qx5

Inlägg av qx5 »

Hur är det med PowerLED:s på iaf 150 lm eller mer?
Skriv svar