Jag behövde en träplugg men inte fick jag till nåt bra, fan man skulle ha en svarv tänkte jag då. Följaktligen bar det sig inte bättre än att tanke blev till verklighet. (Nåja, vi har inte sett resultatet ännu.)

Försök nummer ett vart o slakta en dålig skruvdragare, sätta en skruv i chucken och en tillslipad skruv i 2 kullager i andra änden men det gick åt helvete.
Försök nummer 2, det som pågår just nu har jag gett mig fan på att lägga mer energi och tid på.
Började med att slakta en uttjänt tvättmaskin i jakt på motor, men nej den var död, då slaktade vi nästa och där fanns en helt ok motor

Sedan slaktade jag den trasiga motorn för att få ut axeln ur den vilket gick efter mycket våld

Ritade och fräste ut lagerfästen, vart nästan överlycklig när jag märkte att lagerna hade otroligt bra passform i fästena. So far so good:)
Fräste även ut en remskiva, denna i 11 mm plywood. Gjorde 2st och skruvade ihop till 22 mm. Monterade grejerna på prov och det fungerar! Men... nu till det sorgliga. Maken till obalanserad remskiva får man leta efter, plywood är nog helt enkelt inte tillräckligt plant. Efter den har snurrat ett par minuter så ökar vibrationerna, detta kommer sig utav att axelinfattningen i remskivan nöts av obalansen. Men men det är ett senare bekymmer så jag började bygga själva svarven och mycket längre än så har jag inte kommit

Den kommer givetvis förstärkas mer, ska skruva vinkelbeslag osv.