Victors ROV MK2

Berätta om dina pågående projekt.
Virror
Kontakt:

Re: Victors ROV MK2

Inlägg av Virror »

Grymt, tack så mycket för tipset, hade nog missat det annars!
Går lite segt med projektet för tillfället då 3d printern har tagit upp mycket tid, måste ta tag i att löda klart kretskortet så jag kan verifiera att allt fungerar och kryssa av det från min lista.
Har printat ut halva fronten av främre delen av skalet till roven i halv skala och det printade bra, nästa steg där är att printa ut hela fronten i full skala och sedan baksidan för att använda denna till lite tester och enkla badkarsprov. Denna kommer att printas i PLA och med honeycomb då det tar sådan jäkla tid annars : p

Någon som har koll på om man kan limma i nylon och ännu värre limma ihop nylon och plexi?
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Ny trycksensor och IMU beställd!
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Dax för en uppdatering!
Printat en test version av framsidan på ROVen i PLA och utan infill, blev riktigt bra men inte helt tätt som väntat då den inte är solid.
Kretskortet blir nog klart imorrn och då ska jag testa alla sensorer som nu har kommit. Fick också plexirutorna idag så dom ska limmas på också i veckan.

Har funderat mycket på motorerna och det lutar mer och mer till att ha en motor där bak för att styra om man åker upp/ner/framåt. För mig ger det flera fördelar som mindre komplexitet i designen, mindre risk för läckage, lättare vikt osv. Har också funderat mycket på magnetdrivna propellrar så har beställt 12st magneter för att testa lite. Om det blir bra bygger jag in motorerna direkt i kroppen och slipper då kabelgenomföringar och sparar motorerna en hel del.

Bilder så klart : )
IMG_0004.JPG
IMG_0005.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Kretskortet färdigt äntligen, tyvärr insåg jag att jag hade beställt en 5V regulator istället för en 3,3V, tur jag bara hade den igång några sekunder när jag mätte utspänningen så tror inte nått gick åt skogen : ) Får beställa en ny regulator ikväll när jag kommer hem.
IMG_0006.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
xenonfire

Inlägg av xenonfire »

Coolt projekt!
Jag dök i helgen med min maskin utanför hönö och bärgade en dyr hexacopter som hade kraschat på 17 meters djup.
Nu blev men sugen på att skissa vidare på min maskin nummer 2.

Vart beställde du tryckgivaren ifrån, blev det elekrokit eller från någon annan sida?

// Xenonfire ;-)
aske

Inlägg av aske »

xeonfire, du får ju inte säga att du använder den till något vettigt, då kommer jag känna att jag MÅSTE ha en, precis som att jag MÅSTE ha en UAV, ska bara bestämma till vad (och få jobb, hobbylokal, lära mig flyga...)
Användarvisningsbild
xenonfire

Inlägg av xenonfire »

Bara att köra på.
Börja på en enkel nivå och öka :-)
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Så du var och i mina trakter då, kul : )
Jag beställde den direkt från Sparkfun, va enklast och det tog inte många dagar, brukar sällan löna sig med en extra mellanhand om man inte har väldigt bråttom.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Kul att se att det händer saker i projektet! Jag är grymt sugen på att köpa en 3D skrivare också. Kanske inte primärt för ROV men måste ändå fråga hur du tänkt få skrovet tät? Kan du skriva ut med bättre upplösning eller planerar du att lägga något extra lager runt skalet (färg, expoy, spackel etc?)?

xenonfire: :tumupp:
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Jag tänker nog skriva ut den solid, verkar inte vara några problem att få den tät oftast även om man bara skriver ut med 3 lagers bredd, så gör man den solid blir den nog tät skulle jag tro. Nylon sägs också ha mycket bättre bindning mellan lagren så det hjälper nog lite också. Denna är bara en test och den är inte helt tät där dom utstickande delarna går tillbaka till huvudkroppen, men det tänkte jag lösa med spraylim så jag iaf kan badkarstesta den. Ju mer man lär sig om den innan man printar nästa version desto bättre : )

För närvarande håller jag på att experimentera lite med magnetisk koppling och när jag är nöjd med dom experimenten så kommer jag också att skriva ut bakdelen så får vi hoppas den kan bada lite utan att sjunka : p Merr uppdateringar kring det imorrn förhoppningsvis : )
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Ja, det är bra att utveckla stegvis. Det är jag som inte riktigt inne i 3D skrivarvärlden och tolkade det som att den inte kunde bli mer tät än vad du gjort den.

Onödigt att säga men den magnetiska koppling är jag sjukt nyfiken på!
anojak

Inlägg av anojak »

Hur skulle det funka att printa ut den i ABS och sen doppa/pensla med acceton? Då får du garanterat ett tätt skal.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Det är ju helt klart en smart tanke som jag inte tänkt på innan. Vet ej exakt vad ABS klarar dock mot nylon, men det är en ide jag helt klart ska lägga på minnet.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Tips:
Några galna amerikaner som tagit sig vatten över huvudet men verkar kapabla att ro det i land! :vissla:
De bygger en segelbåt, och som ett litet sido-projekt(!) bygger de en ROV som ska klara 3000feet, dvs 1000m!!!
SV Seeker
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Helt sjukt, men visst, tjockare av allt bara : D
Intressant bygge att följa dock : )
Skriv svar